• EMND

missfall trots behandlingen

Hej!
    Idag fick vi besked att inte denna (3:e) graviditet heller utvecklas normalt, fast att jag gick på akupunktur innan jag plussade, åt trombyl 75 mg/dag och använde progesteron 400 mg 2 ggr/dag. Jag åt folsyra och E-vitamin. Jag tog det lugnt efter att jag plussade. Det ända jag ångrar är en lååååång resa just efter ÄL och 2-3 högpresterade situationer från ÄL tills förra veckan. Dessutom 3-4 dagar efter ÄL var vi på ett SPA där man badar i jätte varmt vatten (ca 40 C). Jag doppade mig bara en liten stund men tror ni att dessa tre (resa, prestation och SPA) kunde orsaka att fostret inte utvecklades normalt trots en behandling som hjälper flesta. Eller är det flera som det inte hjälpte? Vad var fel på er då?

• Svar på tråden missfall trots behandlingen
  • Idun 78

Hej! Jag beklagar verkligen dina mf. Jag har själv haft två på kort tid och vet hur j-ligt det känns.

Jag tror absolut inte att det är dessa situationer som orsakat ditt mf. Det är så himla lätt att klandra sig själv, men mf beror sällan på något man gjort (eller inte gjort).

Har du fått en mf-utredning eftersom du ordinerats T och P? Vad visade den isf? Sedan vet jag att många ska äta 150mg T fram till plusset. 75 mg räcker inte för dem, då får de mf ändå. Sedan kan det ju även vara så att det var ett helt "naturligt" mf som du skulle fått oavsett medicinering. Dessa kan man ju tyvärr inte skydda sig från.

• EMND

Hej!

ja, det är det jag är orolig för-att det inte finns hjälp för oss. Jag vill nästan tro att det jag gjorde var fel, fast innerst inne vet jag att hade det funkat så skulle inget skada det. Jag är ganska besviken att läkarna inte utredde oss ordentligt från början. Fom sept- tom april har dem tagit bara gjort hormonanalys på mig, spermieprov och HSG. Allt var normalt. I april, när vi äntligen efter 4 månaders väntan träffade läkaren och hörde om våra prover, krävde jag behandling i preventivt syfte samt något mer utredning. Det gjordes trombosutredning som visade ett förhöjd värde. JAg fick reda på det efter att jag meddelade att ja var gravid och då fick jag påminna läkaren att jag faktiskt har fått recept för henne för Trombyl vid besöket en månad innan. Funderar att byta läkaren. Har för länge sedan slutat lita på Landstings vård, fast går det illa hamnar man där ändå. :(
    Hur länge väntade du mellan dina graviditet?

• Idun 78

Jag tror absolut att det finns hjälp för er! Det kan vara så t.ex. att du borde ätit T redan långt innan du fick plusset. Att det liksom var för sent att börja äta dem då du började. Jag är tex ordinerad T hela tiden, endast med uppehåll för mens. Eller så kan din dos ha varit för låg. Det bästa sättet att ta reda på det är att få en ordentlig mf-utredning. Tyvärr finns det få läkare som är ordentligt insatta i mf-problematiken. Det finns dock några runt om i landet, och det är nog främst till ngn av dessa du bör vända dig för en ordentlig utredning. Var bor du ngnstans?

Jag väntade eg. inte alls mellan gångerna, men det tog sig först på tredje försöket.

• kantarellkisse

DND> Det fungerar inte alltid med Trombyl och Progesteron, varför kan jag nog inte svara på - jag är mitt i mitt tredje tidiga missfall på ett år och äter 150mg Trombyl och tar 400mgx2 progesteron och dessutom 5mg Prednisolon. Men jag tror inte att din livsstil som du beskrivit den påverkat - ville bara försäkra dig om det. Man blir nojjig, men skulden är inte vår... Vi lider av fertilitetsotur, av tingens jävlighet. Och kan bara hoppas att vi på något sätt ska få överlista kroppen snart. Kanske ska du precis som jag och Idun äta trombyl hela tiden förutom under mensen?

Svar på tråden missfall trots behandlingen