• IsaCMoJs

Pengaersättning vid prematur?

Jag har alltid funderat på en grej. Om en graviditet går hela vägen och man får sin bebis efter 9 månder så får man ju mamma/pappa peng. Men om bebisen föds som prematur hur fungerar det då? sjukskrivning? Vård av svårt sjukt barn? Mamma/pappa pengar?
    Vad får man för ersättning alltså?

Äntligen gravid efter 3 år, bebis, stanna!!
  • Svar på tråden Pengaersättning vid prematur?
  • Erics mamma

Om barnet föds för tidigt blir du sjukskriven för vård av sjukt barn eller vad det heter. Prata med din BM om du vill veta eller gå in på försäkringskassans hemsida. Där finns mycket att läsa om när den ena ersättningen går över till den andra.

• Gemelas

Du får vård av barn så länge barnet är inskrivet på neonatalavdelningen. När du kommer hem så tar vanlig föräldrarpenning över.

• IsaCMoJs

Tack för info!Glad

Äntligen gravid efter 3 år, bebis, stanna!!
  • vompan71

Du/ni får båda tillfällig föräldrapenning..
    Ps så länge hon/han ligger på sjukhus så ska man begära ersättning även på helgerna, vilket f-kassan är väääääldigt dålig på att berätta..
    Man får även obegränsat med dagar..Annars tror jag man har typ 90 dagar per år/barn.

IsaCMoJs skrev 2008-05-16 20:43:57 följande:
    Jag har alltid funderat på en grej. Om en graviditet går hela vägen och man får sin bebis efter 9 månder så får man ju mamma/pappa peng. Men om bebisen föds som prematur hur fungerar det då? sjukskrivning? Vård av svårt sjukt barn? Mamma/pappa pengar?Vad får man för ersättning alltså?
  • Lilla K

Vompan: fast, man får väl TFP för de dagar man normal jobbat och haft inkomst? Jag som jobbar må-fre, skulle jag alltså fått TFP för må-sö? Då får jag ju MER i ersättning än vad jag skulle fått om jag jobbat?

• MsBeauty

Om man inte jobbar så får man ingenting. Alltså man får ta ut de vanliga FP. Jättekonstigt tycker jag, eftersom min son inte alls kommer vara mogen för dagis när mina dagar är slut (han är född v 24).

• FruEdberg

Lilla K

Jag jobbar bara mån - fredag o fick faktiskt ersättning även för helgerna. Tyckte att det var konstigt.
    Visste inte det men det var faktiskt en som jobbar på FK som upplyste om det.
    Så i efterhand fick jag fylla i de dagar jag "missat" o hon fixade det åt mig.

• Livsglädjen

Detta är ett svar som gällde 2006, jag är medveten om att reglerna har ändrats en aning.

När min son föddes (i feb 2006) fick vi besked om att man fick 120 dagar tfp per kalenderår och sedan var det slut. Att det gäller per kalenderår är ju ganska orättvist i sig när den som föds i början av året missgynnas jämfört med en som föds i slutet av året och får 120 "nya" dagar den 1 januari.

Jag frågade varför jag skulle redovisa sju dagar i veckan och min man bara fem dagar i veckan. Svaret var att jag skulle ha varit föräldraledig om jag hade gått fullgånget och då beräknas tfp annorlunda än om man arbetar... (sjukt att de tog för givet att det var jag som skulle vara föräldraledig, men ganska ok att jag fick pengar överhuvudtaget kändes det som just då...)

Tfp för föräldraledig räknas på 365 dagar per år men tfp för arbetande förälder räknas på 280 arbetsdagar per år. Det innebär att den föräldraledige föräldern måste ta ut 7 dagar per vecka för att få lika mycket (vid samma SGI) som den arbetande föräldern som "bara" får ta ut 5 dagar per vecka.

Eftersom vi tillbringade de 96 första dagar av vår sons liv (14 veckor) på sjukhus, varav vi tillbringade de första 35 dagarna låååångt hemifrån, så var vi båda med på sjukhuset dygnet runt den första tiden. Ni kan ju räkna ut själva om våra 120 dagar räckte för sjukhustiden med ett uttag av 12 dagar per vecka!

Jag blev som tur var (av olika anledningar) själv sjukskriven när sonen var cirka 65 dagar gammal. Då fick jag sjukpenning och min man fick 25% tfp (han arbetade 75% när vi hamnat på vårt hemsjukhus). Då räckte våra tfp-dagar ganska precis, men fy vad jobbigt det var att inte veta hur man skulle försörja sig när vi fortfarande var på sjukhuset...

Rent allmänt tycker jag FK är mycket dåliga på att informera om reglerna med tfp vid sjukhusvistelse. Jag fick hjälp av kuratorn att bena ut allt, men ändå...

Jag har fattat att de ändrar reglerna lite nu och då angående antalet dagar, men jag har också hört något om att det är obegränsat antal dagar numera (vet inte om det stämmer).

• Livsglädjen

Ett litet tillägg till mitt långa inlägg ovan:

Lite absurt är det också när man som nysnittad extremprematurmamma ställer frågan till läkaren: Blir jag sjukskriven nu? Svaret jag fick var en halvt skrattande läkare som sa "vi sjukskriver aaaldrig efter förlossning" och sedan tillade hon att jag inte fick lyfta något tyngre än barnet de första 6-8 veckorna!

VAAA! Min son vägde 935 gram och gick ner till 795 gram, innebar det att jag var tvungen att be om hjälp för att hälla upp mjölken, eller? Alla snittade mammor får antagligen samma rekommendation om att inte lyfta något tyngre än barnet, men varför säga det utan urskiljning. Det är stor skillnad på ett barn som väger 795 gram och ett som väger 4,5 kg!

Dessutom är kejsarsnitt ett stort kirurgiskt ingrepp OCH MAN BLIR INTE SJUKSKRIVEN! Att föda barn är ingen sjukdom, så varför ska man vara sjukskriven då (*ironi*)
    När jag opererade bort blindtarmen för en massa år sedan (med titthålskirurgi dessutom) blev jag sjukskriven i TVÅ VECKOR! Tilläggas bör också att jag arbetade på kontor, så jag hade inte något tungt arbete!

• jennsans

när vi låg på neo för 11 månader sedan nu sa kuratorn att jag som skulle va hemma på havandeskapspening skulle söka för mån - sönd.. pappan som eg skulle jobbat sökte för månd - fred. båda fick dock vara hemma under den tiden vi var inskrivna på sjukhuset. dock är inte dagarna obegränsade enl henne men för oss vart det aldrig något problem. men för de som får extremt prematurt kan det bli svårt att få ihop till alla dagar

• cloudberry79

Man får själv välja vilken förälder som ska gå på 7 dgr/v och vilken som ska ha 5 dgr/v. För oss var det mindre inkomstbortfall om jag tog 5/v och sambon 7/v. Enligt vår kurator kunde man också få ytterligare 120 dagar om barnet ännu vårdades på intensivavdelning, men inte annars. Helknäppt. Vi som fick i oktober gjorde i princip slut på alla de första 120 dagarna innan Vidar blev utskriven, det är inte riktigt rätt..

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Trollmor 86
    Livsglädjen skrev 2008-05-18 15:08:42 följande:
    Detta är ett svar som gällde 2006, jag är medveten om att reglerna har ändrats en aning.När min son föddes (i feb 2006) fick vi besked om att man fick 120 dagar tfp per kalenderår och sedan var det slut. Att det gäller per kalenderår är ju ganska orättvist i sig när den som föds i början av året missgynnas jämfört med en som föds i slutet av året och får 120 "nya" dagar den 1 januari.Jag frågade varför jag skulle redovisa sju dagar i veckan och min man bara fem dagar i veckan. Svaret var att jag skulle ha varit föräldraledig om jag hade gått fullgånget och då beräknas tfp annorlunda än om man arbetar... (sjukt att de tog för givet att det var jag som skulle vara föräldraledig, men ganska ok att jag fick pengar överhuvudtaget kändes det som just då...)Tfp för föräldraledig räknas på 365 dagar per år men tfp för arbetande förälder räknas på 280 arbetsdagar per år. Det innebär att den föräldraledige föräldern måste ta ut 7 dagar per vecka för att få lika mycket (vid samma SGI) som den arbetande föräldern som "bara" får ta ut 5 dagar per vecka.Eftersom vi tillbringade de 96 första dagar av vår sons liv (14 veckor) på sjukhus, varav vi tillbringade de första 35 dagarna låååångt hemifrån, så var vi båda med på sjukhuset dygnet runt den första tiden. Ni kan ju räkna ut själva om våra 120 dagar räckte för sjukhustiden med ett uttag av 12 dagar per vecka!Jag blev som tur var (av olika anledningar) själv sjukskriven när sonen var cirka 65 dagar gammal. Då fick jag sjukpenning och min man fick 25% tfp (han arbetade 75% när vi hamnat på vårt hemsjukhus). Då räckte våra tfp-dagar ganska precis, men fy vad jobbigt det var att inte veta hur man skulle försörja sig när vi fortfarande var på sjukhuset...Rent allmänt tycker jag FK är mycket dåliga på att informera om reglerna med tfp vid sjukhusvistelse. Jag fick hjälp av kuratorn att bena ut allt, men ändå...Jag har fattat att de ändrar reglerna lite nu och då angående antalet dagar, men jag har också hört något om att det är obegränsat antal dagar numera (vet inte om det stämmer).
    Jag fick en dotter i vecka 29+1 för två veckor sen.. o då sa de till mig att man bara hade 120 dagar tfp så antar att det är vad som gäller för tillfället
  • PiffÅPuff

Visst är det 120dgr/kalenderår som gäller.
    Men jag vet att det finns "extradagar" att söka för de som kräver intensiv vård, eller är mycket svårt sjuka.
    Kolla med kuratorn, i vårt fall hade hon bättre koll än f-kassan...
    Lycka till!

• cloudberry79

Ja, som sagt, man kan skicka in och "ansöka" om ytterligare 120 dagar, men då ska man ha särskilda läkarutlåtanden för att visa på barnets vårdbehov.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden Pengaersättning vid prematur?