Detta är ett svar som gällde 2006, jag är medveten om att reglerna har ändrats en aning.
När min son föddes (i feb 2006) fick vi besked om att man fick 120 dagar tfp per kalenderår och sedan var det slut. Att det gäller per kalenderår är ju ganska orättvist i sig när den som föds i början av året missgynnas jämfört med en som föds i slutet av året och får 120 "nya" dagar den 1 januari.
Jag frågade varför jag skulle redovisa sju dagar i veckan och min man bara fem dagar i veckan. Svaret var att jag skulle ha varit föräldraledig om jag hade gått fullgånget och då beräknas tfp annorlunda än om man arbetar... (sjukt att de tog för givet att det var jag som skulle vara föräldraledig, men ganska ok att jag fick pengar överhuvudtaget kändes det som just då...)
Tfp för föräldraledig räknas på 365 dagar per år men tfp för arbetande förälder räknas på 280 arbetsdagar per år. Det innebär att den föräldraledige föräldern måste ta ut 7 dagar per vecka för att få lika mycket (vid samma SGI) som den arbetande föräldern som "bara" får ta ut 5 dagar per vecka.
Eftersom vi tillbringade de 96 första dagar av vår sons liv (14 veckor) på sjukhus, varav vi tillbringade de första 35 dagarna låååångt hemifrån, så var vi båda med på sjukhuset dygnet runt den första tiden. Ni kan ju räkna ut själva om våra 120 dagar räckte för sjukhustiden med ett uttag av 12 dagar per vecka!
Jag blev som tur var (av olika anledningar) själv sjukskriven när sonen var cirka 65 dagar gammal. Då fick jag sjukpenning och min man fick 25% tfp (han arbetade 75% när vi hamnat på vårt hemsjukhus). Då räckte våra tfp-dagar ganska precis, men fy vad jobbigt det var att inte veta hur man skulle försörja sig när vi fortfarande var på sjukhuset...
Rent allmänt tycker jag FK är mycket dåliga på att informera om reglerna med tfp vid sjukhusvistelse. Jag fick hjälp av kuratorn att bena ut allt, men ändå...
Jag har fattat att de ändrar reglerna lite nu och då angående antalet dagar, men jag har också hört något om att det är obegränsat antal dagar numera (vet inte om det stämmer).