• Tvåbarnsmorsan

Ni med prematurbarn, när kunde dom sitta själva?

Ja när kunde dom sitta och när föddes dom ( i vilken vecka ) ?

Min dotter föddes i vecka 35+3 och kan inte sitta än ( hon är snart 6 mån ) men det kommer väl och därför är jag lite nyfiken på när era premisar satt själva!

Pierre 2002 & Saga 2007
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-16 09:00
    Nu kan min lillgumma sitta själv i några sekunder men sen faller hon sakta bakåt eller åt sidorna men hon försöker hålla emot!
  • Svar på tråden Ni med prematurbarn, när kunde dom sitta själva?
  • Jennjen

Mina föddes i v34+5 samt 33+1 de satt vid 6½- 7månaders ålder okorr

• MirjaochJolinesMamma

Mirja föddes i v.31, satt när hon var 5.5 månader (okorr). Joline som INTE är prematur (född i v.38) satt vid 5 månader.
    Så mellan dem skillde det inget! Har varit spännande att följt mina tjejer i utvecklingen. De har följt varandra näst intill exakt! Även strl mässigt så har de varit jämna från ca: 6 månader, o då skiljde det 1 kg från början!
    Det enda som skiljt dem åt, har varit talet. Mirja uttalade alla ord korrekt, tidigt, men hon pratade inte meningar förräns hon var 3½. Medans Joline pratat meningar sen hon var 1½, men det är först nu, vid 2½ som man börjar o förstå det mesta!

;)

• bella68

Min son är snart 11 månader(korrigerat till 7,5)sitter inte själv.Hoppas att han kommer göra det snart.=))

• Proletariatet

Min dotter föddes i v24+1 och satt fortfarande inte stadigt på ettårsdagen (men bara några veckor därefter gick det!)

• cloudberry79

Vidar är sju månader okorrigerat och kan sitta en kort stund (typ 20 sekunder) själv innan han hittar något att titta på bakåt eller åt sidorna.., däremot är han betydligt långsammare i den mentala utvecklingen, han kan inget som BVC-sköterskan frågar om

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Livsglädjen

Edvin föddes i v28+5 och kunde sitta ordentligt när han var 9 mån okorr (ca 6 mån korr). Han kunde gå när han var 18 mån okorr (ca 15 korr).
    Numera (2 år och 3 månader) springer han och pratar flerordsmeningar konstant !

• tjejkocken

Min dotter föddes v 31+4 o kunde sitta vid nastan 11 mån...sen min son som är född i v35 kan ej sitta själv o han är 5 mån nu=)

• The Bumblebee

Sonen som föddes i v.35 satt själv när han var 5 månader (okorr) - samtidigt som han började krypa riktigt.

Lillebror som föddes på BF satt inte själv förrän han var närmare 8 månader.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • sarath80

Min dotter född 34+3 satt vid 6 mån och son född 31+1 satt vid 8 mån båda okorr.

• camillarockstar

Wille är född v 34+4 å är alltså 8 månader(okorr.), han sitter inte själv men han ålar sig fram å jag tror det är ganska nära att han sitter själv... Det är väl vanligast att dom sitter nånstans mellan 8-10 månader tror jag...

• snöstjärna

Jordan är född 2 månader tidigt v31+4.
    Han sitter nu stabilt så man kan lämna honom.
    Suttit sedan han var 8 månader lite drygt okorrigerat.

♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Nu är Jordan här! 070822 - snostjarna.blogspot.com ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • mina 3 små charmtroll

Kul att läsa om andras prematurer, är själv så bekymrad över vår lilla gosse som föddes i v. 32+4, han är nu 8,5 månader och kan ännu INGENTING. Han började svänga sig för två månader sen, men slutade tillbaka, nu gör han ingenting, ligger bara på rygg och tittar sig runt, han sjunker ihop som en trasa när man försöker att sätta honom och sitta, kan inte sitta i matstol heller, han orkar inte hålla sig upprätt utan faller framåt! Är så nervös att han har något "fel"

• boktok

mina 3 små charmtroll skrev 2008-05-19 21:38:20 följande:

Kul att läsa om andras prematurer, är själv så bekymrad över vår lilla gosse som föddes i v. 32+4, han är nu 8,5 månader och kan ännu INGENTING. Han började svänga sig för två månader sen, men slutade tillbaka, nu gör han ingenting, ligger bara på rygg och tittar sig runt, han sjunker ihop som en trasa när man försöker att sätta honom och sitta, kan inte sitta i matstol heller, han orkar inte hålla sig upprätt utan faller framåt! Är så nervös att han har något "fel"
    Oroa dig inte! Rätt som det är så kommer allting på en gång. Det tog lång tid för Erik när vi hade kommit hem från sjukhuset innan han lärde sig att vända sig själv,åla,krypa mm. Vi gick hos en sjukgymnast e-som hans muskler var så stela. Vi gjorde gymnastik med honom i stort sett varje dag och nu är han väldigt "mjuk" i hela kroppen. Om du ändå är orolig så hör med BVC eller sjukhuset där han är född. Det blir ju jobbigt för dig om du går och mår dåligt av det här.
  • vega73

Gottfrid, född i v 29, satt själv utan stöd vid ca 8½ månads ålder.

• hästhov78

Har två pojkar födda v 33+6 och de är 6,5 månader okorr och de sitter ej ännu..=) hoppas de kommer på det snå småningom. Nu har de fullt upp med annat..

• Stuck In Time

nu är jag väldigt seg här! men jag hade ingen aning om att det fanns såna här sidor! har haft FL ganska länge men är aldrig inne. det ska det bli ändring på! man kan ju hitta värsta stödet! =) min dotter föddes i vecka 32+2 och va väl runt 7-8 månader när hon satt själv. men jag vågade nog inte "lämna" henne föränn vid nio. hon kryper inte än heller och fyller året på torsdag. klart jag har varit orolig men det går ju framåt och det känns som det viktigaste! dessutom känns det mycket bättre när man läser här och ser att hon är ju inte så efter.. =)

Svar på tråden Ni med prematurbarn, när kunde dom sitta själva?