• Trollet i skogen

7:årigt prematur barn.

Min son föddes i vecka 25 + 5. Vidöppen ductus, C-PAP osv. Låg på KS och Sös i 3,5 månader Sen hem.

Inga egentliga besvär på sjukhus eller hemma. Inhalationer vid förkylning, "Friskförklarad" för ca 2 år sedan.

Han är i skolan nu, antagligen något överaktiv...

Hur ser det ut för era prematurer nu? När dom börjar bli stora, några "bieffekter"?

• Svar på tråden 7:årigt prematur barn.
  • sillan

min dotter är född i v 30, inga problem under småbarnstiden. Inte ens infektioner, som de varnade så för att hon skulle vara känslig för. Mer sjuk nu, när hon är sex år, men jag tror alla är extra mycket sjuka i år. Annars märker vi inget. Får väl se till hösten när hon börjar F-klassen, om det är någon större skillnad

• kaffe

Min kille är född i v 31+0 och har just fyllt 4. Sen han började på dagis är han sjuk ständigt och jämt. Den ena infektionen avlöser den andra. Förutom det så har vi ännu inte märkt något som avviker.

Enligt vår läkare hade födelsevikten stor betydelse för om barn blev överaktiva eller inte, förutom alla andra komplikationer förståss.

Kul att du har öppnat denna tråd. Det är inte så ofta man får reda på hur det gått sen, efter alla kriser under småbarnsåren är över.

• Snickartjejen

Har en son som är född i vecka 27+1. Han är 5 år idag. Om han är överaktiv är svårt att säga. Det är ju full fart på honom ständigt men han kan likväl sitta still och spela spel, titta på TV, måla med mera. På dagis säger dom att han kan ha svårt att sitta still när det är samling och när dom äter. Är det sagostund har han svårt att vara tyst, han vill fråga hela tiden varför den och den i sagan gör si eller så. Koncentrationsproblem tror jag våran kille har och han kommer förmodligen få svårt i skolan om detta inte blir bättre.

Femåringar är ju rätt aktiva av sig så man får väl helt enkelt vänta ut honom och se om det "växer" bort. Jag tycker i alla fall inte att han är mer jobbig än någon annan kille i hans ålder.

Vad jag förstått är det rätt vanligt bland prematurer (de som haft väldigt låg födelsevikt) att de får problem med syn, hörsel, koncentrationsproblem, överaktivitet. Naturligtvis finns det ju undantag.

Kram

Stolt mamma till två prematurer födda i vecka 27 och i vecka 30
  • kaffe

Hur mycket vägde era små vid födslen?

Min kille vägde 1820g. Enligt läkaren gick gränsen för ökad risk för koncentrationsproblem och överaktivititet vid födelsevikt under 1500g, med ökad risk för pojkar.

• boktok
    kaffe skrev 2008-04-25 17:32:08 följande:
    Hur mycket vägde era små vid födslen?Min kille vägde 1820g. Enligt läkaren gick gränsen för ökad risk för koncentrationsproblem och överaktivititet vid födelsevikt under 1500g, med ökad risk för pojkar.
    Då ligger vi ju i farozonen. Erik vägde 885g när han föddes. Han har fyllt 1 år så vi har ju många år kvar att hinna upptäcka om han blir överaktiv.
  • MsBeauty

vilken härlig tråd! Det är något jag saknat, att få höra hur det går när de blir äldre.

Har dock inte hört något om det med låg födelsevikt och koncentrationssvårigheter. min son vägde 700 gram.

• Bobline

Mina tjejer föddes i v.30 och den ena fick hydrocefalus troligtvis pga den tidiga födseln. Hon har biverkningar pga hc o det är svårt att veta vad som beror på hc o vad som beror på den tidiga födseln. Hon har inga koncetrationssvårigheter vad vi vet.
    De är 4 år nu.

Jätteintressant tråd som jag kommer att följa.

• Dessie

Vår pojke är född i v 32 + 6 och då vägde han 2 196 g & var 45, 5 cm lång.
    Han fyller 8 år i höst (oktober) och han är 127 cm lång och väger ca 22 kg.
    Han har astma & allergi (fick det när han var i 3-årsåldern) som han tyvär har ärvt av mig.

• Trollet i skogen

Ja, hans far har någon bokstavs diagnos så det kan vara det...hans far ser dåkigt och det kan lika bra komma efter honom sa ögon-läkaren.

Sen är han född i december så han är ju yngre-omognare kanske- än sina klassakamrater.

Läng och viktmässigt var han i kapp redan efer 1-1,5år. Sen har han en lång far*s*Allt verkar komma från honom!!

• Trollet i skogen

Var på möte i skolan i veckan för lärarinnan var orolig.

Jag tror att jag fattade tillslut att hon tror att han kommer måsta gå om en klass, han har svår att lära sig läsa och svårt att sitta still.

December unge, förtidigt född och pojke. Han kan ju bara vara omogen eller hur?

• knäppisen

Ni som har barn med koncentrationsproblem/överaktivitet, har barnen varit det ända från födseln eller har det kommit senare ? Är nyfiken då min son på 20 mån är född i v 29+0.

• sarath80

Två prematurer v. 34+3 2310g och 31+1 1695g. Är nu snart 7 och 4 år gamla. Allt har varit inom "normal" gränserna hela tiden så jag hoppas att det inte dyker upp ngt framtida problem. Men det får vi ta då isf. De är ju så duktiga på att hjälpa prematurerna nu för tiden.

• kaffe

Hur mår ni föräldrar så här fler år efteråt? Jag vet ju att man ska vara tacksam att man tillhör dom som hade turen att komma hem med ett friskt barn, men jag kan ändå inte hjälpa att jag blir nästan gråtfärdig så fort jag tänker på min graviditet eller lillens första tid i livet.

• Livsglädjen

Har ni som har äldre prematurbarn fått uppföljning av era barn?

Edvin ska få träffa en BVC-psykolog nu om några dagar för en utvecklingsbedömning. Det är jag som har bett att få det efter att ha läst (här på FL) om andra delar av landet där det ingår i uppföljningen av prematurbarn födda före vissa graviditetsveckor.
    Jag har inte behövt tjata mig till det, men det är inget som sker automatiskt i vårt landsting, var som sagt tvungen att själv be om det.

Psykologen kommer att träffa oss föräldrar en gång för att fråga oss lite om hur vi uppfattar Edvin och sedan ska hon träffa E en gång på hennes mottagning och sedan åka till E:s dagis och kolla in honom där. Sedan kommer det att vara en uppföljning om några år innan han ska börja i skolan.

Min förhoppning är att OM han har/får några problem (hyperaktivitet/koncentrationssvårigheter/sociala...) så ska det upptäckas så tidigt som möjligt så att ha får den hjälp han behöver. Jag vägrar acceptera att min son ska behöva lida mer än han har gjort i början av sitt liv!!! (Jag är mamman som är som en hök för min sons bästa och hans rättigheter i samhället.)

• knäppisen

Här (Helsingborg) så görs ingen uppföljning på äldre barn, i alla fall inte om man är född v 29+0 men han räknas ju inte till extremprematur heller, missade den gränsen med 1 dag

Nu har O blivit remitterad till HAB så de kommer ju följa O under en ganska lång tid (han har en cp-skada) och även om det inte är koncentrationsproblem de habiliterar honom för så lär de ju märka om han har sådana problem framöver.

• Ida och Razmus Mamma

min lilla är född i v 28+6 vägde då 1370gr

är idag 4 år och väger 20 kg och 109 cm lång.

här finns ingen uppfölning av prematurer.
    vi bor i gbg området.

hon är aktiv liten dam hela dagrna både i att icke sitta stilla och pratar konstant.
    är hon sjuk eller väldigt trött så kan hon sitta still. har inte hört något från dagis att hon har svårt att stilla där.

• WimsA

Min systerson är 7 år idag, född i december i v 27 vägde 850 gram när han föddes. Har med förkylningsastma men inget allvarligt. Går i vanlig klass och klarar sig bra. Vet att dom var på nån uppföljning nu vid 7 år. Han är född i Lund.

Är man Stor och Stark måste man vara Snäll.
  • 20110426

Min första kom i v.32+5 1714g och 41cm.
    Han har diagnos ADHD men om det kom av hans tidiga ankomst eller om han skulle ha haft det ändå kan man ju aldrig veta. Däremot är han också extra infektionskänslig, han åker på ALLT precis ALLT och har även förkylningsastma vilket gör förkylningarna sååå mycket värre.
    Han är idag 10 år.

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • lill yra

mandis kom i v.34+3 år 2000, o vägde 2970gr 46 cm. hon har varit mycket sjuk o fick förkylnings astma vid 6 mån ålder. Nu i år har hon även fått diagnosen epilepsi.Annars har allt varit bra..

kaffe skrev 2008-05-22 22:57:29 följande:
    Hur mår ni föräldrar så här fler år efteråt? Jag vet ju att man ska vara tacksam att man tillhör dom som hade turen att komma hem med ett friskt barn, men jag kan ändå inte hjälpa att jag blir nästan gråtfärdig så fort jag tänker på min graviditet eller lillens första tid i livet.
    Jag har haft jätte svårt med att hon kom förtidigt o verkligen mått dåligt vissa stunder. visst hon var inte så tidigt född, men det räcker för mig. jag har pco o väldigt svårt att bli gravid,tog 5 år innan jag blev med barn. hade hunnit gå 12 v. innan jag fatta att jag var gravid, sedan kom hon 6 v. för tidigt, så man kan säga att jag missa 18 v av graviditeten.
    Har försökt att skaffa syskon åt henne i 8 år nu, men icke. Så det känns tugnt att man inte fick någon "normal" första tid med henne. kram på er.
  • Miasol

Min Minsting är född i v 33+4 , han vägde 1700g och var 39 cm. Han var tillväxthämmad redan i magen . Nu är han 4 år 95cm och väger 14kg. Han har svårt att koncentrera sig , svårt att hålla kvar fokus . Problem med hörseln ( har op 2 ggr ) väntar nu på en ny op. En del kan nog tycka att han är hyperaktiv ( håller med ibland ) men han har inte svårt för att sitta stilla o titta på film ex . Om detta beror på att han hört dåligt under lång tid . ( på sjukhuset säger dom att barn som hör dåligt uttrycker det kroppsligt istället ) Han har börjat prata ganska så bra nu , nu förstår till och med utomstående honom men han var väldigt sen med talet . ( började prata i höstas efter förra op. ) då var han nästan 4 år . Han började oxå att gå vid 18 mån ålder.
    Jag hoppas innerligt att han så småningom tar igen allt det här . Det har hänt extremt mycket det sista 6 mån .
    Någon mer som har det så här ?

Svar på tråden 7:årigt prematur barn.