• Magiska under

Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"

Snittades förra graviditeten & tyckte det var super bra. Denna gången har jag beslutat att föda "vanligt" trots att jag är såååå rädd!! Värst tycker jag det är med själva utdrivningsskedet, alltså när barnet kommer ut! Resten är jag inte så rädd för längre.

Skulle behöva all hjälp jag kan få att komma över min rädsla! Någon som fött vaginalt och varit jätte rädd innan????

***Tindra 060915***Lillebror BF 080711***
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-18 08:32
    Ska tillägga att första snittet var planerat pga rädsla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-20 21:07
    Tack för alla svar! Har efter många om och med fått kejsarsnitt beviljat och det känns som det absolut bästa för mig och min familj.
  • Svar på tråden Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"
  • Mopsan

krystvärkarna var enligt mig bäst för då "gör man" någonting man tar i och man vet att nu djäklar är det snart i land :)
    + så fort liten är ute så finns inget annat. Det är helt fantastiskt. Och även om jag hade en sån super bra förlossning första gången kan jag inte hjälpa att oroa mig "lite" nu för andra gången det e ju helt normalt. Så stolt jag kände mig över mig själv när jag hade fött det är nästan komiskt kvinnor genom alla tider i hela världen gör detta under mkt sämre former men ändå så är det något så unikt och fantastiskt när man själv gjort det. Och det har man all rätt i världen att känna. Du vill föda vaginalt så försök att koppla bort tankarna på förlossningen (lättare sagt än gjort) och ta det som det kommer. Helt plötsligt är du igång och du kommer att få dina djuriska instinkter och klara det hela galant och sen kommer du vara den stoltaste kvinna i världen. Lycka till nu.

• burnisen

Har bara läst TS..det du skriver om just krystandet så tycker jag att det var härligt att komma in i de, man fick äntligen göra någonting! dessutom så är det din sista chans nu, efter två snitt får man ju inte föda vaginalt mer och jag tycker verkligen att ALLA som kan ska uppleva en förlossning, det är verkligen världens mest fräcka upplevelse.

Lycka till!

.?:*¨¨*:?.Alvin 060922 --- Pyret BF 080602 .?:*¨¨*:?.
  • Göteborgsmamman75

Den bästa anledningen av alla är väl, att det faktist inte gör så ont som alla påstår. Helt klart hanterbart. Hade ondare när jag lagade ett hål i tanden häromveckan.

• Twinkiie

bebisar som snittas får oftare mycke f-vatten i lungorna vilket kan leda till lunginflamation..

• Tess och Tyra

Åh utdrivningsskedet är ju det BÄSTA då är det snart klart och sedan landar bebisen på bröstet*hääärligt* Väntar mitt andra barn och födde"normalt" förra gången och jag kan knappt vänta på att få göra det igen

Lycka till det kommer att bli kanon!
    Kramar

• helenajoanna

Kolla om ni inte har någon bra profylaxkurs där ni bor? Det gjorde både mig och min partner lugna och trycka i våra roller under förlossningen. Min sambo var ett grymt stöd och vi andades tillsammans genom krystvärkarna med händerna ihopflätade

Jag hade i och för sig ingen direkt rädsla innan, men å, kursen var såå himla bra och vi blev värsta teamet!

Men när jag tänker på förlossningen tycker jag att hela sjukhusvistelsen på ca två dygn var helt underbar. Hela värkarbetet underlättades så av andningen och behövde bara lustgas sen. Det var ju så kort tid man hade ont om man jämför sen när det var över och vi tre låg i dubbelsängen natten efter och mös.

Vad är sexton timmar när bebisen ligger på bröstet efter att alla kämpat så hihi!? Jag, bebisen, pappan alla underbara barnmorskor som finns där för dig hela tiden! Jag måste faktiskt få tillåtelse att säga att JAG personligen inte tyckte det gjorde så där sjukt ont som alla säger. Sen vet jag inte om det hade med andningen o avslappningen att göra eller om det var för lustgasen var så grym...

Var inte rädd, det är verkligen en upplevelse för livet. Jag fick tillochmed känna på huvudet när det var på väg ut och tog emot lilla Leo med mina händer tillsammans med barnmorskan när jag födde honom sittandes på förlossningspallen! Så häftigt!

Lycka till!

• gustafssons

Hallå TS

Har en förlossningsberättelse om mitt akutsnitt i min blogg.. lite mycke att skriva här.. se bort från det med att jag blev igångsatt
    LÄNGTAR till nästa gång jag får chansen att förda vaginalt!!

• ElinOEmilia

Det gynnar barnets immunförsvar att föda vaginalt. Bebisen kommer i kontakt med mammans bakterier på ett sätt som inte sker vid snitt, och det ska tydligen vara jättbra för barnets immunförsvar! :)
    Om du föder nomalt så kommer du nog inte ångra dig efteråt, jag var bokstavligen livrädd innan min förlossning, kunde inte ens prata om den utan att börja gråta, men väl inne på förlossningen så blir man så himla bra omhändertagen och man har helt enkelt inte tid att vara rädd. Jag är jätteglad att jag faktiskt gjorde det iallafall! =))

• ElinOEmilia

Måste också tillägga att jag läste när jag var gravid att vid vaginal förlossning så får mamman och barnet en bättre närhet till varandra och en bättre första "kontakt" än vid snitt. :)

• Fnurra

Om du har en dokumenterad förlossningsrädsla så kan du be om en smärtfri förlossning och du kommer få en. Du blir igångsatt på ett bestämt datum och får effektiv smärtlindring från första början. Nu har jag aldrig prövat ett kejsarsnitt så jag kan egentligen inte uttala mig om det, men det känns som en betydligt krångligare väg att gå för att få ut sitt barn.

• Bamse2006

Godkväll!!
    Jag snittades med min första åxå.. Ville eller hade i tanken att jag ville bli snittad även denna gång men alla tyckte att jag skulle föda vaginalt... Så nu har jag bestämt mig för att göra det men jag håller med dig.. Jag är JÄTTE NÄRVÖS åxå för vaginalförlossning.. Men jag försöker att tänka på det positiva med det!!
    Hoppas att det går bra för dig och lycka till!!

• maddec

Med vaginal förlossning så mår du bra så fort barnet är ute och du kan åka hem till ditt andra barn så fort du vill! Jag skulle döö av att tvingas vara kvar på bb när jag vill hem till dom andra barnen.

• solhem

Det är jättebra för din relation till barnet - du är vaken och pigg efteråt och kan möta ditt barn och ta hand om dig själv på ett helt annat sätt.

• Eisa

Krystskedet var jag också skiträdd för. Men sen visade det sig att det inte gjorde ont alls. Var som att bajsa, haha!
    Så ta inte ut nåt i förskott.

• Chi

Jag hade en otrolig rädsla inför förlossningen och var i kontakt med Auroragruppen och de t.o.m erbjöd mig kejsarsnitt men jag bestämde mig för att föda normalt. Jag ångrar inte en sekund att jag valde att föda vaginalt för smärtan var inte alls den som jag trodde. Visst det gjorde ont så in i h-vete men det varade så kort tid. Jag hann inte få någon bedövning förutom lustgas och jag hoppas att min andra förlossning som är beräknad om 5 veckor blir likadan. Jag ska försöka utan smärtlindring denna gången också för jag kände att jag var verkligen där och att det var helt fantastiskt. Jag hoppas verkligen att du bestämmer dig för en "vanlig" förlossning för det tog helt bort min rädsla för att föda igen. Lycka till!!!!!

• Elipse

Jag vet inte hur det är där du bor men i Lund där jag födde får pappan inte sova över på avdelningen där man hamnar efter att man fött med kejsarsnitt. Bara det är en stor anledning tycker jag, det hade jag aldrig klarat. Pappan är jätteviktig dygnet runt de första dagarna (och efter det också såklart).

Att vara vaken och kunna ta emot barnet direkt och slippa ligga på avdelning utan kunna gå direkt till patienthotell är också fint!

Jag tycker att alla som verkligen vill föda med kejsarsnitt kan göra det utan att bli ifrågasatta. Men jag var också oerhört förlossningsrädd som du och klarade det så jag tror att du också klarar det! Utdrivningen är inte det värsta fast man tror det. Värst är värkarna och det som känns som en smärta som aldrig kommer att ta slut. När man ska krysta är man bara glad. Jag fick epidural när jag var öppen 5 cm och det hjälpte oerhört mycket!

Man får en kick efteråt, jag gjorde det!

Mamma till Elise född 080217 - valeriasbabyblogg.blogspot.com
Svar på tråden Överös mig med bra anledningar att föda "vanligt"