• Babe

fakta om chanser för prematur v23- 33

Hej! Jag har en dotter född v33 och är nu gravid igen med risk för prematurförlossning... (tvillingar). Är nu i v25 och lycklig för varje dag/vecka småttingarna vill stanna =) Har någon lite mer info om hur stor chans/risk bebisarna har i de olika veckorna från v23-33...?
    Dottern född i v33 andades själv, är frisk i övrigt men var inte kaxigt stor.
    Tacksam för svar!
    Babe

• Svar på tråden fakta om chanser för prematur v23- 33
  • cloudberry79

Jag skrev ett inlägg tidigare, men det försvann då mitt internet bestämde sig för att lägga ned.. Policy ska vara att man ger alla livräddande åtgärder till barn födda från 23+0, då är överlevnadschansen 50%. Det är inte upp till akutteamet att avgöra barnets risker att få framtida men, det bestämmer man isåfall efter de akuta åtgärderna är gjorda och det finns tid till en etisk diskussion. Efter att ha läst allt jag kan om prematurbarn inser jag att ett barn i vecka 24 kan klara sig bättre än ett barn fött i vecka 36, allt beror på det barnets individuella förutsättningar, så det går inte att sätta en gräns som är högre än 23+0 där överlevnadschans finns.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • tinaw
    cloudberry79 skrev 2008-04-25 22:44:07 följande:
    Jag skrev ett inlägg tidigare, men det försvann då mitt internet bestämde sig för att lägga ned.. Policy ska vara att man ger alla livräddande åtgärder till barn födda från 23+0, då är överlevnadschansen 50%. Det är inte upp till akutteamet att avgöra barnets risker att få framtida men, det bestämmer man isåfall efter de akuta åtgärderna är gjorda och det finns tid till en etisk diskussion. Efter att ha läst allt jag kan om prematurbarn inser jag att ett barn i vecka 24 kan klara sig bättre än ett barn fött i vecka 36, allt beror på det barnets individuella förutsättningar, så det går inte att sätta en gräns som är högre än 23+0 där överlevnadschans finns.
    Håller med! Sen är det också så att inte alla sjukhus har grejer, apparater etc som gör att de kan rädda t ex 23+0, utan barnet kan behöva flygas vidare med helikopter etc.
  • Basses mamma

Jag kom till Uppsala i vecka 23+2. Låg först några dagar på Hudiksvalls sjukhus. Där träffade vi en gynläkare som gav oss så otroligt dålig information. Hon pratade om att det inte var etiskt försvarbart att rädda så små barn, att barnet skulle få alla möjliga hemska men, att det skulle vara förvridet och se konstigt ut. Så då var vi ju inställda på att det här skulle ju inte gå vägen. Men sen när vi kom till Uppsala fick vi träffa deras fantastiska barnläkare som förklarade precis hur det var. Att om barnet skulle födas samma natt skulle det ha mer än 50% chans att överleva, och att det om det överlevde hade mkt goda chanser till ett helt normalt liv. De förklarade oxå att de inte gjorde någon skillnad på om barnet föddes i vecka 22+ eller vecka 30+, alla barn har samma rätt till intensivvård. Nu i efterhand så är vi väldigt besvikna på hur vi blev bemötta i Hudiksvall, om man inte vet vad man pratar om är det bättre att säga det.

• pulmones

efter vecka 22+ ska man åka till ks solna vid ev förlossningsstart, så jag antar att man försöker rädda barnen redan i den veckan.

efter vecka 27-28 kan man åka till vilket sjukhus som helst här i stockholm.....om jag fattat rätt

• Tualisa

jag tillhör nyköpings sjukhus.. och när vi fick lov att åka in i vecka 24+2 så fick vi åka till uppsala först för nyköping köpte sina tjänster därifrån... och sen nu i vecka 28+ så flyttades vi till eskilstuna. Nyköping kan ej ta emot förrän efter vecka 35 tror jag.

Lilla knyttet, BF 14 Juli
  • Livsglädjen

När jag blev inlagd i Umeå i v 22+5 (med risk för att förlösas inom två timmar pga misstänkt HELLP) pratade ALDRIG läkarna med mig om att de INTE skulle göra något om barnet nu skulle behöva födas så tidigt!
    Jag har förstått att de är otroligt måna om att rädda ALLA barn i Umeå, mot de rekommendationer som finns...
    Lyckligtvis behövde jag inte snittas så tidigt, det blev subakut snitt i Solna i v28+5 istället. Känns bra att jag lyckades få vara gravid så länge att det aldrig behövde bli någon diskussion om de skulle försöka rädda barnet eller inte.
    Jag vet ju att om jag hade fått stanna i Umeå hela tiden, så hade det aldrig varit något snack om saken överhuvudtaget.

Jag fick information om att all denna överlevnadsstatistik förändras så otroligt snabbt (till det positiva) eftersom man klarar fler och fler barn som är födda för tidigt. Min son hade en del komplikationer som man skulle ha förväntat sig för en som föddes tidigare och samtidigt har han klarat sig sååå otroligt bra för att att vara född i v28+5!
    Allt beror på det enskilda barnet.
    Sedan sa de att tjejer har bättre överlevnadsstatistik än killar.
    Men allt handlar ju inte om överlevnad, det måste ju vara skaderisken och liknande också att ta ställning till.

Förstår mina medmammors fasa och sorg när de fått höra att deras barns liv inte ens är värt att räddas när de kunde fått ett mycket positvare bemötande om de bara hade varit inlagda på ett annat sjukhus!

• Bliglin

I Beneluxländerna drar de gränsen vid 25 fullgångna veckor. Dvs innan dess gör de inte "allt vad de kan" för att rädda barnen. Så de har en annan policy än vad man har i Sverige. Å andra sidan kanske Sveriges inställning kan förklaras av att man helt enkelt lyckas rädda barn som är födda tidigare än vad de lyckas rädda i många andra länder. !?

Vi har fått en son, född i v 27+1 i Bryssel och vår barnöverläkare sa att forskning tyder på att "Nordiska prematurbarn är starkare än övriga europeiska barn och att man tror att det är genetiskt förklarbart". (?) Han sa också "På samma sätt som att t ex mörkhyade kvinnor har starkare ben och tänder och inte behöver gå till tandläkaren i lika stor utsträckning under sin graviditet".

Någon som hört något liknande?

• tinaw
    Bliglin skrev 2008-05-13 22:05:49 följande:
    I Beneluxländerna drar de gränsen vid 25 fullgångna veckor. Dvs innan dess gör de inte "allt vad de kan" för att rädda barnen. Så de har en annan policy än vad man har i Sverige. Å andra sidan kanske Sveriges inställning kan förklaras av att man helt enkelt lyckas rädda barn som är födda tidigare än vad de lyckas rädda i många andra länder. !?Vi har fått en son, född i v 27+1 i Bryssel och vår barnöverläkare sa att forskning tyder på att "Nordiska prematurbarn är starkare än övriga europeiska barn och att man tror att det är genetiskt förklarbart". (?) Han sa också "På samma sätt som att t ex mörkhyade kvinnor har starkare ben och tänder och inte behöver gå till tandläkaren i lika stor utsträckning under sin graviditet".Någon som hört något liknande?
    Att svenska barn skulle vara starkare än andra tror jag tyvärr bara är en bortförklaring. Jag känner flera invandrare som fått barn i 22-23-24, och barnen har klarat sig fint. Det är en fråga om vårdnivå, barn i v 22 KAN inte överleva utanför magen utan massiv, specialanpassad intensivvård, det kan inga gener i världen ändra på. Svensk neonatalvård ligger långt framme teknisk sett, det är allt.
  • tinaw

Förtydligar: Invandrarfamiljer som har fått barn här i Sverige alltså.

Svar på tråden fakta om chanser för prematur v23- 33