• vinterbabyn

har det varit en överraskning med prematur?

jag menar, har förlossningen startat pang bom eller vad har hänt när ni fött tidigt.

Kämpar själv med alldeles förtidiga sd igen en gång.. senast lika, men dåå gick de ju bra 38+5 födsel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 08:39
    skriv också gärna vilken vecka babyn föddes o hur stor den var..

• Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?
  • hästhov78

hade tidga sd så var sjukskriven fr v 21 men när det väl började kändes det i af överaskande, då i v 33+5. vattnet gick o vi ringde till bb fick åka ner o de ville stoppa med bricanyl o ge kortison för barnens skull. fick dropp som de ökade men efter ca 5 timmar så insåg de att det ej gick att stoppa upp var då öppen 4 cm. Förlossningen tog tid men allt gick bra då de föddesnormalt båda. tog ut båda direkt för de andades ej tv 1 fick sen sola efter några dar o hade övervakn för apnetendenser. tv2 fick först Cpap men blev sen sämre o hade då pneumothorax.. Varför det startade vet jag ej men det är väl vanligare för tvillingar. En överaskning var det i af=) efter nästan en månad på neo o nu e tid senare är de två pigga gossar som växer o frodas.

• Nellies matte

Kom som en fullständig chock för oss när vår dotter kom i v.26+5, vi hade visserligen fått höra att hon kunde komma tidigare men en vecka innan hon kom var vi hos läkaren och han sa att allt var bra och att "faran var över". Sen pang bom föddes hon! Hon vägde 1310gram. Idag är hon 5 månader gammal och mår utmärkt!

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • knäppisen

Absolut, var övertygad om att jag skulle gå över tiden, båda gångerna, men födde förtidigt, först i v 33 och sen i v 29.

• timri

Väntade tvillingar, visste ju att dom antagligen skulle komma för tidigt, men inte att dom skulle komma så tidigt som dom gjorde. Men dom hade bråttom ut och föddes i v 30+0, fick plötsligt sammandragningar och åkte in på BB, fick Bricanyl och sammandragningarna avtog. Men efter någon dag så fick jag sammdragningar igen, var öppen flera centimeter. Blev akut kejsarsnitt, tvilling 1 låg med fötterna ner och tvilling 2 låg på tvären. Vägde 1400 resp 1330 g båda var 39 cm. Låg på neo i 5 veckor innan vi fick åka hem. Är idag 2 väldigt pigga 9 åringar

• karusell

HEJ......

Jag fick tvilling-pojkar på national dagen 2007! 104 o 1075g båda var 35cm

Vi fattade inte att de var vattnet som gick... ja klev 2steg från bilen då vi skulle handla för att sedan åka hem o grilla-

Så blev de inte-kanske ni förstod-
    Hem o ringde till kvinnomot-de koppla vidare till förlossningen-
    Kom in på en gång sa de o ta med journalen..
    Bytte kläder o så bar de av till förlossningen...hade inga verkar eller känningar över huvud taget-
    Kl var 19.40 när vattnet gick på parkeringen vid MAXI...
    kl 19.30 var vi på förlossningen
    var då öppen 3cm....
    värkarna började 19.50...

ja ska inte berätta hela historien-skriv om någon vill veta mer....

De kom på natten 02.32 o 02.38
    vi fick vara på neo i 3mån
    kram karusell

• tessan27

Min förlossning startade med vattenavgång i veckan 33+1 klockan 5 på morgonen bara så där... inga förvarningar här heller. Jag fick värkar ganska snabbt och tätt, men det gjorde inte speciellt ont och så när dem gjorde ett UL så låg Maja med rumpan ner och ena benet ner i lilla bäckenet så det blev snitt ganska snart. 11:52 var hon ute.
    Vi fick ligga på neo i 12 dagar första veckan hade hon värmesäng och sondmatades. Fick även sola pga gulsot.
    Låg med Cetrationsmätare eller vad det heter dem fösta dagarna och med övervak, men sen var det bara maten som höll oss kvar. När det funkade så fick vi åka hem.

Maja vägde 2450 g och var 45 cm.

• Jennjen

Min första son föddes i v34+5, fick värkar som en blixt från klar himmel...hade inte haft en enda förvärk. De stoppade upp förlossningen med bricanyl i drygt 3dygn.Sen gick det inge mer.

Min andre son föddes i v33+1, 4-5dagar innan var magen väldigt spänd.Fick värkar på jobbet, åkte till förlossningen till 14 och 16.14 föddes han, fick högsta dos värkstoppande dropp (bricanyl)
    men det fungerade inte speciellt bra, drog ut lite på tiden så kortisonet hann värka...och så sambon hann in :)

• Jennjen

Ursäkta mig för min otroligt dåliga stavning!

Vincent, 2815g/48cm
    Alexander, 2340g/46cm

Båda var stora för tiden, V låg på neonatal i 11 dagar och A
    i 3veckor...båda var inskrivna på avdelningen med hemvård i 1månad.

• hjärterum

min förlossning startade med vattenavgång i v 37,så oväntat men ändå nära...gossen vägde 1760g,41cm då han föddes.väntar nu min andra son och är så orolig att även han ska bli liten,kanska ännu mindre.

• mludvigs

Vi var på ett rutin-UL i vecka 36. Efter UL fick jag ligga med CTG ett tag - man märkte då att bebisen inte mådde bra - hjärtljuden gick ner med jämna mellanrum så jag fick 'springa' till förlossningen, blev inlagd och ett par timmar senare förlöstes vår son med kejsarsnitt.

Har var då 2370 g och 45 centimeter.

• FruMadde4barnTätt

ja vår dotter kom 5 veckor för tidigt, förlossningen tog 5 timmar från första regelbundna värkarna. det blev bråttom till sjukhuset, efter 56 minuter på sjukhuset så kom hon ut, 2485 g och 45 cm lång.

visst har jag haft tidiga och mkt sammandragningar men inte visste jag hon skulle komma så tidigt, blev ju som en chock...

• tjejkocken

Med första barenet så börja vattnet läcka så det visste jag skulle komma tidigt men låg inne 1 vecka för att hindra att det kom på en gång.V 31+4 är hon född o mår jätte bra nu hon är 2,5 år=)

Min son viste jag skulle komma tidigt men hade cikalsh med honom men det hindra inte honom att vilja komma...han ville komma ut i v 35..han ville ut den 2 dec..den 13 dec skulle de ta bort ciklashet..men han mår jätte bra han med..nu är han snart 4 mån och ligger med i utvecklingen

• Amadeus Mamma

Min son föddes i V 35+4. Jag kunna inte fatta att han verkligen vilja komma ut förän han låg på min mage. Allt jag tänkte på när vattnet gick hemma på vardagsrumsgolvet halv 5 på natten var att det kan inte vara vattnet för det är ju lite mer än 1 månad kvar innan han skulle komma.. Men mycket riktigt så var det ju han sóm hade bråttom ut till julen..
    Vi låg på barnavdelningen 1 månad..
    Amadeus vägde 2780 g och var 48.5 lång.. Så han var inte så liten som jag trodde att han skulle vara

• tindeli

Min dotter föddes i v 32.Började i december känna mig tung och trött när jag gick,natten till 30 december började jag småblöda och få en konstig värk,tänkte att det inte var något och la mig för att sova.Nästa morgon var jag inte bättre och ringde akuten, in till BB för att kollas.Hadde öppnats lite och livmodertappen hade förkortats det onda var värkar:)Fick åka ambulans till Kristianstads lasarett och övervakas,efter en vecka kom jag hem med ordinationen stilla läge.Två veckor efter satte det i gång igen med molande värk,ringde på en gång och åter igen undersökning i Ystad och sen ambulans till kristianstadslasarett värkar igen som inte ville avta trots medicinering,jag fick senare på dagen beskedet att göra ett akut kejsarsnitt då jag öppnat mig mycket snabbt och hon låg med rumpan nedåt,så det var inte tal om att föda själv.Snabbt i väg till operation fyra ryggmärgsbedövningar som inte tog så det blev att söva mig helt.

23 januari kl 20.55 kom Lia och liten var hon.Det blev tre veckor på neo avd,öppen värmesäng,sond och hjärtövervakning men aldrig något mera.Hon har varit tuff och klarat sig bra.
    Nu väger hon snart 4 kg och är 49 cm lång,det ända hon har är en lätt klumpfot på vänster ben,så hon går med skena och det kan bli tills fyra års ålder.Detta är ett litet problem efter vad som kunde hänt så vi föräldrar är mycket nöjda:)

• Millsan

Kom som en chock. Hade inga problem alls med graviditeten och en kväll hade jag lite sammandragningar som började göra småont så jag åkte in till förlossningen, eter ett telesamtal med dem, för att kolla om jag åkte på urinvägsinfektion. Barnmorskan där såg då att jag var öppen 10 cm så det var bara dags att förbereda sig på en förlossning. Sonen föddes 4 timmar senare i v.31+3 och var 43 cm lång och vägde 1958 gram.

• Mamma igen 07

Pang bom blev det väl för mig i vecka 35+3, vattnet gick 22.15 och hon var ute 23:53 så det gick väldigt fort och jag hann inte ens vara med känns det som! Chockad vart jag men allt gick bra som tur var!

Pierre 2002 & Saga 2007!
  • Ajdan

Total överraskning här oxå. Hade iofs tidiga sammandragningar redan från vecka 14. Men när jag åkte ambulans in med blödningar så hade jag inte ens då en tanke på att hon skulle komma några timmar senare, utan jag tänkte snarare *åh, nej, vad trist, nu måste jag ju ligga tre månader på sjukhus, boooring*. Jag hade under graviditeten tänkt mig alla scenarier utom just en prematur. Ja, tre månader på sjukhus blev det ju, men det var min dotter som fick ligga där.
    Min dotter föddes med urakut kejsarsnitt p.gr. av moderkaksavlossning i v 26+3. Hon vägde 930 g. Nu är hon nästan fyra år... tiden går.

• Pysse

Vi trodde det skulle bli mycket tidigare, eftersom vi hade fått en dotter i vecka 21+3 som bara levde en timme några år tidigare.
    När andra hade ultraljudbilderna på kylskået, hade jag överlevnadsstatistik i olika veckor. När vi passerade vecka 28 och doktorn (som visste vår historia) sade till oss att nu vet ni att ni får en bebis va - grät vi bägge två ..men vi vågade inte riktigt tro på det.

Jag började få sammandragningar i vecka 30 och i vecka 32 blev jag inlagd med sängläge- fick Bricanyl och var nog fem gånger på förlossningen under två veckor-men de lyckades stoppa det. 34+4 gick vattnet, men man lyckades stoppa förlossningen ännu en gång.

När jag var en timme från 35 +0 fick jag sammandragningar igen, men nu fick jag ingen Bricanyl och min son föddes ett par timmar senare. Han mådde bra från början- om han inte hade haft lite lågt blodsocker hade han fått vara med mig på BB. Men nu fick han vara på Neo en vecka för sondmatning och ljusbehandling för gulsot. Sedan fick vi permission och vi blev utskrivna efter 14 dagar.
    Det var nästan tur han hamnade på Neo, för vi hade inte vågat köpa någonting. Så på 14 dagar hann vi köpa bebisgrejor. Minns särskilt hur min man rusade ut från förlossningen och in på Lindex och Kapp-Ahl och kom tillbaka 2 timmar senare -stolt som en tupp med 4 enorma påsar bebiskläder. Bl.a. 5 mössor i storlek 50.

Nu är han en pigg och glad sjuåring.

• Hemliga 72an

1,2 och 3 kom i normal tid men sen blev det inte som tänkt.
    Lillan, nr 4, kom i vecka 36+2 tillväxtredicerad. 2225 gram och 41 cm lång.
    Lillebror, nr 5, kom i vecka 32+2. 1712 gram och 42½ cm.
    Dom 2 sista föddes för tidigt pga att jag haft cancer i livmoderhalsen och opererat bort halva + att jag hade GBS med lillebror.

• vinterbabyn

TS här, tack för era svar. Kom hem från förlossningen igår. blev uppstoppad på lördag med sprutor i ryggen då jag hade sd med två minuter mellanrum. SÅ sängläget förtsätter... hade kankse lyft min ett åring lite väl mycket o sånt när de starta på lördag.

vecka 28+0 idag.. bara.

Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?