• vinterbabyn

har det varit en överraskning med prematur?

jag menar, har förlossningen startat pang bom eller vad har hänt när ni fött tidigt.

Kämpar själv med alldeles förtidiga sd igen en gång.. senast lika, men dåå gick de ju bra 38+5 födsel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 08:39
    skriv också gärna vilken vecka babyn föddes o hur stor den var..

• Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?
  • ohlssons

Min första förlossning startade helt oväntat med riktigt pangboom-vattenavgång! Hade inte haft några sd eller förvärkar eller så. 1½ dygn senare, v. 35+1, var sonen ute! Han vägde 2560 g och var 46 cm lång. Har i efterhand fått veta att jag har hjärtformad livmoder med en skiljevägg som går ner mot naveln (om man tittar på en stor gravidmage uppifrån, om ni förstår) och livmodern kunde troligen inte bli större.

Fick veta att mitt nästa barn troligen också skulle födas för tidigt pga detta men att det var vanligt att man kunde gå typ två veckor längre för att livmodern redan varit uttänjd en gång. Riktigt så blev det inte.. Son nr 2 föddes i v. 35+3 men vägde 2960 g och var 47 cm lång.

Bägge barnen har behövt sola bort gulsot och fått lite hjälp med värmesäng för att hålla värmen. Ingen av dom har behövt sondats. Med första grabben var vi hemma efter fem dagar, med nr 2 ligger jag fortfarande inne... tio dagar nu.. Trött på sjukhus! Lycka till med graviditeten, hoppas den blir _lagom_ lång! (ursäkta mitt låånga inlägg!)

• FrökenJ

Var på förlossningen på undersökning och kontroll av högt blodtryck på fm. Fick åka hem och en timme senare startade värkarna. Jag trodde att det bara var magont från den inte alltför trevliga undersökningen. Några timmar senare, med fyra minuter mellan värkarna åkte vi till sjukhuset och vattnet gick i bilen. Allt gick jättefort, men slutade i katastrofsnitt, pga alltför låga hjärtljud! Jag har, precis som ohlssons, en hjärtformad livmoder.

Theo föddes i v 32+3, men mådde fint! Vägde 1870g och var 45 cm. Vi låg inne i tre veckor. Åkte hem och allt flöt på så fint så!! Ammade fullt och han växte på sig bra!! Idag är han 18 (16) månader och är väl fortfarande lite liten till växten och kryper hellre än går!

Lycka till!!

• cloudberry79

Det gick långsamt för mig, låg inlagd från det jag var öppen 1 cm, hade haft SD regelbundet i tio dagar innan dess, låg sedan inne 8 dygn innan sonen föddes, då hade jag fått både bricanyl i tablettform och som sprutor, sedan betablockerare i dropp. Hann få hela kortisonkuren innan också. Varför han kom tidigt är helt okänt, ingen infektion kunde hittas och min livmoder är normalformad.

Född i v 28+3, CPAP dygn 1 sedan dubbelsidig pneumothorax (tre drän) och intuberad en vecka. CPAP i 6 veckor efter det, sedan bara övervak pga apnéer.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • cloudberry79
    Svar på #13
    Förresten, 40cm och 1355g vid födseln, idag en pigg och glad 5-månaders, i god fas med de barn som föddes i fulltid i januari.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • WWLMC

Jag stog i hallen och pratade med en kompis i telefonen, hade just kommit hem efter att ha jobbat 3 tim, var på väg att avsluta samtalet för att jag behövde gå på toa, när jag plötsligt känner att byxorna blir dyngsura. OK, NÄ tänkte jag, vattnet får inte ha gått nu! Det är för tidigt, jag är ju bara i v 32.
    Hade ju haft lite förvärkar som iofs hade kommit oftare, men nejdå det var inte vattnet, det var en störtblödning. Å där står jag med kompisen i telefonen, men jag fick iaf fram "Öh du jag tror jag ringer dig sen" Hon hann inte ens höra vad jag sa innan jag lagt på och ringt förlossningen. Tänkte bara, nu är det kört, för både mig å bebben! (har en blödningsrubbning som gör att mitt blod inte levrar sig så bra som man kanske önskar, därav den stora mängden blod)

oj, det här borjar bli långt... iaf...

Fick ligga inne två dygn för övervakning, efteraom blödningen avstannade och att allt såg bra ut på ctg och ultraljud+massa andra tester.
    Men på morgonen den 28/8 -07 skulle jag få börja komma upp ur sängen och röra på mig. Tänkte börja min dag med att gå på toletten själv. Hann halvvägs till toan när det började forsa blod igen + att det nu var blandat med fostervatten. Detta var 06.30 och tösen är född 08.30 med akutsnitt.

Hon är född i v 32+2 och vägde 1985gr 42cm lång

Vilken vecka är du i nu TS?
    Lycka till,och hoppas det går bra i vilket fall som helst!!!

• hockeygirl

vattnet gick när jag frostade av frysen i vecka 32+4 helt utan förvarning. sedan tog det inte mer än 2,5 timme så hade sonen fötts. han var 47,5 lång och vägde 2050 gram. Han har mått prima hela tiden sen han kom och är nu 6 månader och väger 10 kilo och är 74 cm lång.
    jag har itne fått någon förklaring till varför han komtidigt och kommer inte att få det heller det bara var så .

• eeisor

Mina värkar startade på tunnelbanan på väg hem efter att ha tittat på barnvagn vid 17.30. Jag avskrev det som förvärkar men de envisades med att komma med 5 min mellanrum och vid midnatt gav jag upp och ringde sjukvårdsupplysningen (trodde aldrig att det kunde vara något annat och ville mest ha råd om hur ag kunde få dem att lugna ner sig) blev kopplad till förlossningen som talade om för mig att det var bara att pallra sig dit.
    Fröken Envis och dum i huvudet satte sig på nattbussen (av alla sätt att ta sig till förlossningen så valde jag bussen! Hur korkad kan man bli? Det här var natten mellan tisdag och onsdag) och åkte till sjukhuset. Fick dropp, tabeletter och sprutor men inget stoppade värkarna. På lördagkvällen bestämde överläkaren att det var dags att ge upp försöken att stoppa förlossningen och 02:55 på söndagmorgonen i v 28+2 föddes lilleman, 38 cm lång och 1300g tung.

Tre veckor med CPAP och 1 dygn längre i kuvös och till slut 8 veckor på neo blev det (+2 veckor med hemsjukvård) och idag på 5 månadersdagen är han en snart normalväxt kille på 6080g och 60cm. Han ligger här bredvid mig i soffan och jollrar, har i dagarna börjat skratta. Världens sötaste bäbis...

• ÄlskarMartin

För mig blev det en rejäl överaskning, vakna på morgonen av att foster vattnet gick och sen gick det fort som attans.
    Var nära att födda i bilen, så det blev e´n riktig överaskning.

Hon kom i v. 35 och vägde 1 988g och 44 cm lång, en liten bebis.

• Pollygrip

Nej det blev ingen överraskning för min del! Blev inglad i v.33 för havandeskapsförgiftning. Läckte mer och mer äggvita och då bestämde dom att det fick bli igångsättning i v.34+1-
    Felicia föddes sen dagen efter 2150g och var 46cm lång!!
    Solade i två omgångar,varmvattenbädd,sondmatning, två veckors på neo och sedan två veckor hemsjukvård.

• malinn

Fullständig överrsakning då ettan föddes i v. 36+0, vattnet gick hemma på natten och sedan startade värkarna någon timma senare. När vi kom in till förlossning 8.30 på morgonen var jag öppen 6 cm och dessutom konstaterades det att dottern låg i säte. Hon är 13.21 samma dag. Hade endast lite gulsot, vägde 3175 g och 48 lång.
    Tvåan är född i v.38+0, hade inga direkta känningar innan då heller utan värkarna startade helt enkelt bara på natten vid 01.00 ca. 05.35 är dotter nr 2 född

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?