• Sommarkatten

Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion

Någon som har något bra förslag på en lugn hundras som inte behöver motioneras flera timmar om dagen?

Det lär bli flera lite kortare promenader på allt ifrån 10-30 min och minst en större på 1-. 1.5 timme per dag. Den kommer få vara ute i lina på gräsmattan under uppsikt. Och vissa dagar är man såklart ute mer än så. Och såklart massa lek. 

Vi har erfarenhet av hund förut och bor i radhus utan barn. Har två katter också

Liten eller mellanstor ras som är någolunda lugn. Eller gärna blandras mellan två eller tre raser.

Förslag!

I ♥ me
  • Svar på tråden Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion
  • Mia118
    Sommarkatten skrev 2008-02-25 00:36:10 följande:
    Jättefina hundar har du!
    tack
  • Family Guy

Jag är lite nyfiken på att veta hur andra löser det med jobb+hund. Någon som har lust att berätta hur just ni löst det? Och kanske en smidig lösning när dom är små och man måste ha uppsikt över dom i princip helatiden?

• whatiwantiget

Family Guy skrev 2008-02-25 21:06:19 följande:

Jag är lite nyfiken på att veta hur andra löser det med jobb+hund. Någon som har lust att berätta hur just ni löst det? Och kanske en smidig lösning när dom är små och man måste ha uppsikt över dom i princip helatiden?
    Jag tog hjälp av mina föräldrar, och nu när vi bor några mil bort från dem och jycken är äldre så får vi jättemycket hjälp av svärföräldrarna som är pensionärer och själva har en hund i samma storlek. Skulle de vara upptagna så jobbar vi olika (jag dag, husse natt), så det löser sig egentligen ändå.
  • Family Guy

ok. Det låter som en bra lösning. Men alla har ju inte samma förutsättningar :). Hör gärna hur fler löst det!

• Linam370

Börjar undra om det verkligen är en cavalier jag har!
    Han är INTE lugn som en gammal ko. Visst, han slappnar av inomhus och ligger mest, men han kräver MASSOR med motion och daglig hjärngympa! Han blir stressad om han inte blir ordentligt aktiverad. Inte för att han på nåt vis är svår att aktivera, det räcker att skicka ut en näve hundgodis över golvet eller gräsmattan så han får nosa en stund.

whatiwantiget skrev 2008-02-24 23:52:15 följande:
    medan cavalierer är lugna som gamla kor
  • Linam370

Motionsmängden som ts anger verkar ju för övrigt passa de flesta raser ganska bra.
    1.5 timme sammanhängande promenad + flera kortare täcker de flesta rasers behov.

• Postis

Mia118 skrev 2008-02-25 00:30:46 följande:[citat]Kolla in blandraser med shih tzu o lhasa apso i. För mycket Shih tzu skulle jag dock avhålla mig ifrån då deras nosar e så korta och dom ofta får problem med andning o sånt.Finns bild på mina vovvar i mitt galleri.Lycka till!![/citat]
    Jag avråder från blandras över huvud taget. Man vet aldrig vilka ras-egenskaper som slår igenom. Även om det bara är en liten andel Shihtzu så kan den korta nosen och andningsproblem slå igenom. Köp en renrasig hund som är avlad på noga kontrollerade hundar!

• Pinkstar

Håller helt med. Jag tycker inte man ska stödja marknaden med blandraser.Med tanke på alla problem som uppstår.

Postis skrev 2008-02-26 16:46:23 följande:
    Mia118 skrev 2008-02-25 00:30:46 följande:
    [citat]Kolla in blandraser med shih tzu o lhasa apso i. För mycket Shih tzu skulle jag dock avhålla mig ifrån då deras nosar e så korta och dom ofta får problem med andning o sånt.Finns bild på mina vovvar i mitt galleri.Lycka till!![/citat]Jag avråder från blandras över huvud taget. Man vet aldrig vilka ras-egenskaper som slår igenom. Även om det bara är en liten andel Shihtzu så kan den korta nosen och andningsproblem slå igenom. Köp en renrasig hund som är avlad på noga kontrollerade hundar!
  • Ella987

Hej! Vi söker nog samma slags hundras! Säg gärna till om du hittar en ras som passar dig! Själv hittade jag en blandras mellan bulldog och nån mer som verkar väldigt bra!????????

Svar på tråden Liten- mellanstor hundras som inte behöver så mycket motion