• MammaPappaBarn

Bonusbarns rätt till barnomsorg?

Har en kompis som väntar sitt första barn. Hennes sambo har en 4 årig dotter sedan tidigare som bor hos dem varannan vecka. Nu har hon fått reda på att sambons dotter inte får gå som vanligt på dagis när hon är mammaledig!! Kan detta stämma?! Var hittar man information om detta? Verkar helkonstigt tycker jag!

• Svar på tråden Bonusbarns rätt till barnomsorg?
  • Kippe

De stämmer är meningen att hon ska ta hand om hans dotter när hon är mammaledig eller ledig från jobb

• Lyckogrisen

Det är något som kommunen försöker köra med för att spara pengar.
    Du är inte vårdnadshavare och har ingen skyldighet att vara hemma med bonusen.
    Kontakta skolverket!
    Många kommuner menar att det har "egna regler" men det kan de inte bestämma själva.
    Det finns tom prejudicerande domar på liknande fall där kommunen försökt köra med "egna regler" och förlorat.
    Bonusen har rätt till att gå på dagis som vanligt.

• tea1982

Det stämmer inte, ring till kommuninformationen och kolla. Veckorna som hon är hos den arbetande familjen har hon rätt till full barnomsorg, däremot bara 15 timmar/vecka när hon är hos den föräldralediga föräldern.

• AnnanAnna

Om det är föräldern som är föräldraledig har man rätt till 15 timmar, i det här fallet är det ju inte en förälder som skall vara ledig och alltså gäller andra regler.
    När en styv/bonusförälder är föräldraledig har barnet rätt att gå på dagis efter vårdnadshavarens (i det här fallet din kompis killes) tider.
    Som någon skrev innan så har inte alla kommuner koll på det här och ofta tror dagispersonal att 15 timmar gäller rakt av när någon i familjen är föräldraledig, men så är det alltså INTE.

Kontakta skolverket som sagt, det finns prejudicerande domar på detta!

• ebben

Men herregud-nu får man ju visst ha barn på förskola då man är FL med bebisar...
    Kan ju inte spela roll om det är egna eller bonusbarn?!

• ebben

ja,exakt,oftast har de ju 15 timmar för arbetslösa o föräldralediga ..

• Alonia

Hej.
    Det stämmer INTE. Det är bara om han ska vara föräldraledig det kommer gälla. 4-åringen är ju inte hennes barn, om 4-åringens mamma skulla ha barn skulle det gälla.
    Kommunerna har int hunnit till 2007, dår kärnfamiljer inte längre e standard. Det märks på allt från dagisavgifter till dagistider & priser.

• ebben

Alonia-men tex dagisavgift mm,räknas ju på BÅDA sambosar,även om det bara är den enes barn!
    Så är en mamma ledig med ett syskon vare sig det ej är hennes barn,så BOR hon antagligen i samma hus o då är det nog så att syskonet ska få gå 15 timmar på dagis...
    väl.

• Lyckogrisen
    ebben skrev 2008-02-29 13:50:21 följande:
    Alonia-men tex dagisavgift mm,räknas ju på BÅDA sambosar,även om det bara är den enes barn!Så är en mamma ledig med ett syskon vare sig det ej är hennes barn,så BOR hon antagligen i samma hus o då är det nog så att syskonet ska få gå 15 timmar på dagis... väl.
    Nix, det stämmer inte. Det finns tom dom på ett par fall där kommunen har förlorat.
    Är du inte vårdnadshavare så har barnet rätt till full barnomsorg.
    Ta tex en mamma och pappa som arbetar full tid har pensionerad farmor inneboende hos sig.
    Farmor är inte vårdnadshavare och då har barnet rätt till dagis som vanligt.
  • Needy

Står sambon på samma adress som modern/fadern är det så att man har bara rätt till 15 tim/vecka
    Är man alltså folkbokförd i samma familj, så är det så.
    (iaf i vår kommun.)

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • AnnanAnna

Men alltså det är inte olika regler för olika kommuner, vissa kommuner har inte fattat eller vägrar förmedla detta för de har väl fördel av att barnet bara går 15 timmar/vecka.
    Läs inlägg tre t.ex., det är det som stämmer i den här frågan.

Att båda räknas med när man räknar ut dagisavgift etc eller vart man är folkbokförd är andra frågor.
    Det är fortfarande bara när någon utav vårdnadshavarna är föräldralediga som vissa kommuner kör med att syskonen bara får 15 timmars barnomsorg.
    Ni som hävdar att era kommuner har andra regler bor i kommuner som faktiskt bryter mot de regler som finns!

• Lyckogrisen

Ja vissa kommuner PÅSTÅR att de har "egna" regler men kolla med skolverket så får ni det svart på vitt.
    Det är inte korrekt av kommunen att hitta på egna regler.

• joh99

Lyckogrisen med flera har helt rätt. Detta vet jag av egen erfarenhet då jag tidigare bodde i en kommun som sa att vi endast hade rätt till 15h/vecka barnomsorg. Skolverket gav oss rätt mot kommunen och riktade stark kritik mot kommunen.
    Ett par år senare försökte samma kommun göra om samma sak mot en annan "nyfamilj"...

• Pyret1

Ni som säger att det står i skolverket. Vart kan man läsa om allt detta att en styv förälder inte har någon skylldighet att ha barnen hemma då man är hemma och är föräldra ledig?

Är ute på hemsidan och kollar men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.

• Firehawks

[citat]
    Ni som säger att det står i skolverket. Vart kan man läsa om allt detta att en styv förälder inte har någon skylldighet att ha barnen hemma då man är hemma och är föräldra ledig?Är ute på hemsidan och kollar men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.
    [/citat]

Kolla också sambolagen! Där står det att en styv/bonusförälder inte har någon som helst skyldighet (ekonomisk eller passningsfunktion) för ett barn utom förhållandet. Då lär det också enligt de nationella lagarna inte innefatta dagistaxan. Dock kringgår kommunerna detta med att kalla det "hushållets gemensamma ekonomi". Hur kan man då kräva att det ska vara det, när en som inte är biologisk förälder till barnet ska vara med och försörja honom/henne?

Jag har kontaktat kommunen här om detta, plus riksdagsmän men har ännu inte fått ett riktigt svar. Frågan är väl för infesterad för att de ska våga ta upp det. Synd att jag inte är politiker längre.

Vår dagmamma kräver dock inte att jag ska ha hand om min sambos dotter när jag har t ex lov från skolan (som är mitt jobb). Dock är hon av fritt val från mig hemma t ex tre dagar av fem, eftersom jag tycker det är både viktigt att hon umgås med andra barn och att det är viktigt att hon och jag hittar på saker.

• kattengustav

I våran kommun så gäller 15 timmar bara om man är biologisk förälder. Jag är hemma och är mamma ledig nu och mina bonusbarn är på dagis och fritids ibland. Jag lämnar den ena tjejen på dagis vid åtta tiden och sen hämtar jag henne vid ett sammtidigt som den stora tjejen slutar skolan och det var lika dant när jag var hemma med HP, då var det bara att följa schemat eftersom att dom går på pappans tider inte på bonusförälderns tider.

• mamma bus

Den dom som det pratas om heter Rå 98 ref 22 och kan beställas från regeringsrätten.
    Dommen fastslår att det är upp till den enskilda styvfamiljen att bestämma vilket ansvar styvföräldern har för styvbarnet gällande tider på dagis/ fritids. Kommunerna som hävdar att styvföräldrar har ett vårdnadsansvar har helt fel.

Svar på tråden Bonusbarns rätt till barnomsorg?