Bonusbarns rätt till barnomsorg?
[citat]
Ni som säger att det står i skolverket. Vart kan man läsa om allt detta att en styv förälder inte har någon skylldighet att ha barnen hemma då man är hemma och är föräldra ledig?Är ute på hemsidan och kollar men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på.
[/citat]
Kolla också sambolagen! Där står det att en styv/bonusförälder inte har någon som helst skyldighet (ekonomisk eller passningsfunktion) för ett barn utom förhållandet. Då lär det också enligt de nationella lagarna inte innefatta dagistaxan. Dock kringgår kommunerna detta med att kalla det "hushållets gemensamma ekonomi". Hur kan man då kräva att det ska vara det, när en som inte är biologisk förälder till barnet ska vara med och försörja honom/henne?
Jag har kontaktat kommunen här om detta, plus riksdagsmän men har ännu inte fått ett riktigt svar. Frågan är väl för infesterad för att de ska våga ta upp det. Synd att jag inte är politiker längre.
Vår dagmamma kräver dock inte att jag ska ha hand om min sambos dotter när jag har t ex lov från skolan (som är mitt jobb). Dock är hon av fritt val från mig hemma t ex tre dagar av fem, eftersom jag tycker det är både viktigt att hon umgås med andra barn och att det är viktigt att hon och jag hittar på saker.