• Thezzan76

Någon som har kvar sitt utländska förnamn?

Nyfiken på om några har kvar sitt utländska namn som sitt förnamn?

• Svar på tråden Någon som har kvar sitt utländska förnamn?
  • emcjoh

Mitt namn togs bort av mina adoptivföräldrar. Har funderat på att kolla med PRV om jag kan ta tillbaka det förutom att jag naturligtvis behåller de jag fått här.
    Som Vietnammamma skrev fanns ingen lag el. rek. angående det här på 70-t när jag kom hit. Vilket jag kan tycka var synd.

• Manchester
    Ethi skrev 2008-01-23 15:10:05 följande:
    Vår son har behållit sitt etiopiska namn som tilltalsnamn. Det var ett lätt val eftersom det är ett "svenskt" namn (stavas bara lite annorlunda) och precis det namnet som jag sagt sedan jag var liten att får jag någon gång en pojke så ska han heta just så
    Kul, trodde att vi var ensamma om det! När vi började prata om att vi nog en dag ville ha barn tillsammans tog vi upp detta med namn lite på skoj. Pojknamn var vi inte helt överens om, men det visade sig att vi båda fastnat för samma flicknamn. När vi sedan, många år senare, kom till Ukraina och satt på adoptionsmyndigheten för att få ett barnförslag så fanns hon plötsligt där, i form av ett papper i en pärm. VÅR dotter, som faktiskt hette just så som vi bestämt att hon skulle heta. Jag trodde min man skojade när han satt där och försökte läsa kyrilliska bokstäver som dessutom var vända uppochned för honom. Det blev ett enkelt val att låta henne behålla sitt ursprungliga namn.
  • Nericia

jag har kvar mitt namn men som andra namn. mig gör detsamma. skulle lika gärna kunna vara utan det. jag har nu tagit bort mitt födelseland från mitt pass. nu står bara att jag är född i teheran. jag känner mig svensk och bryr mig inte ett dugg om mitt hemland.

• Emmchen
    Svar på #16
    Så det är inte "förbjudet" att ta bort barnets ursprungliga namn? Inte för att vi skulle vilja göra det men hon som håller i vår kurs sa att det minsann var förbjudet...
  • Cerdrica
    Emmchen skrev 2008-02-08 06:58:15 följande:
    Svar på #16Så det är inte "förbjudet" att ta bort barnets ursprungliga namn? Inte för att vi skulle vilja göra det men hon som håller i vår kurs sa att det minsann var förbjudet...
    Det är lagstiftat att man måste ha kvar ett av barnets tilltalsnamn numera men det var inte så tidigare. Självklart kan barnet själv sedan ta bort sitt ursprungsnamn om de vill nör de blir myndiga.
    Den som lever får se
  • Fruochmamma

Jag har kvar mitt thailändska namn som andra namn.

• Thezzan76

än så länge verkar det bara vara jag som har kvar mitt utländska namn som tilltalsnamn??

• minsi

Hej! Mina adoptivföräldrar gav mig ett till namn när jag kom till sverige men behöll mitt ursprungliga namn som mellannamn.

När jag hade fyllt 18 så kände jag att jag ville ta tillbaka mitt koreanska namn som tilltals namn så jag gick till skatteverket och bytte och trivs jätte bra nu och känner mig som en hel person igen.

• inoka

Såg att ngn tagit bort födelselandet ur passet..kan man göra det??
    Även om man är svensk medborgare ska inte landet man är född i stå med då??
    Undrar mest för det är fel by som står i mitt pass men nu när jag måste göra nytt kanske jag kan ta bort det helt om det inte behövs!! Skrattande

• sunin

Min son har kvar sitt ursprungsnamn som tilltalsnamn. Han har ett namn som är vanligt i USA så de flesta har hört det, men det är få i sverige som heter det. Min dotter däremot har sitt ursprungsnamn som mellannamn. Hon hade ett namn som vi som föräldrar inte tyckte var så fint + att det var svårt att uttala.

• Rosarin

SJALKLART! :)

Det ar en del av mig som jag inte vill ta bort!

• Lovebug

Ja, mina föräldrar ville att jag skulle behålla mitt förnamn. När jag var mindre tyckte jag det var lite jobbigt att ha ett namn som folk har svårt att uttala korrekt och som ingen annan hette. Men nu när jag blivit äldre så tycker jag om mitt speciella förnamn :)

• Rosarin

Jag har Rosarin som andra namn kanske jag ska saga *fnissar*. Har ett svenskt namn som tilltalsnamn i Sverige.

• mimpen

Vår dotter som är adopterade har två namn som tilltalsnamn. Ett svenskt och sitt ursprungliga etiopiska. Vi säger båda namnen. Det är lättuttalat, men många har ändå svårt att förstå :(

• johanna840823

min sambo som är adopterad har kvar sitt namn men som andranamn, och när han ordnade ett nytt pass i höstas så frågade polisen om han ville ta bort bogota som födelseort men han valde att behålla det.

Svar på tråden Någon som har kvar sitt utländska förnamn?