• DrottGirl

Vad tänka på - Prematur v27+4 - vill veta allt!

Hej!

imorse födde min väninna sitt 3:e barn, en liten tjej som födes i v27+4. hon väger 975gr och är 35cm lång. enl uppgift så andas hon själv men sen vet jag inte så mkt mer än då mamman (min väninna) sover för stunden.

min väninna har inte tillgång till nätet och har aldrig haft prematur barn tidigare, vidare är hon ett kontrollfreak (undertecknad med) och vill ha all info man kan få så jag skriver här åt henne.

så vad ska hon och alla vi andra tänka på, vad bör man veta om dessa väldigt mkt för tidigt födda barnen, vad kan gå snett, vad kan man påverka osv osv

alla info är välkommen! uppdaterar när jag vet lite mer om henne

tack!

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • Svar på tråden Vad tänka på - Prematur v27+4 - vill veta allt!
  • JessicaB

All BRA information får hon ju av sjukhuset hon är på.
    De kan ju bäst svara på hennes frågor och är on ett kontrollfreak så kan jag tänka mig att hon redan frågat de massor om hon orkat.

• lugnåsbo

Jag fick min lilla tjej i v. 27+5 för ett och ett halvt år sen nu.
    Tror nog oxå att hon får veta allt som är av vikt o värde på sjukhuset, men surfa runt lite här på FL så hittar du säkert lite info i dom olika trådarna
    Fråga gärna om det är nåt särskilt.

i min blogg om du klickar på juni 2006 så står det lite om våran tid på neo
    blogg.aftonbladet.se/2477

BF 080412
  • lugnåsbo

">

här är en film som jag klippt ihop från elviras första tid, ifall du vill se lite vad det handlar om.
    BF 080412
  • DrottGirl
    lugnåsbo skrev 2008-01-17 19:18:53 följande:

är en film som jag klippt ihop från elviras första tid, ifall du vill se lite vad det handlar om.
    Tack för lite info, ska läsa i bloggen.

vilken oerhört fin film, jättefin och kärleksfull!
  • DrottGirl
    Smulan06 skrev 2008-01-17 13:26:47 följande:
    All BRA information får hon ju av sjukhuset hon är på.De kan ju bäst svara på hennes frågor och är on ett kontrollfreak så kan jag tänka mig att hon redan frågat de massor om hon orkat.
    såklart att hon får info på sjukhuset, de skulle ge henne det nu ikväll då de tagit alla prover, men det jag menade är att vet man inget om prematurerer hur kan man då jämföra o vet att allt e bra, att de gör allt man kan, att hon gör allt man kan osv, som alla andra förslossninsmottagningar/bb så gör man olika på olika sjukhus och det är aldrig fel att höra vad andra har fått för info, hur lång tid det har tagit  att tillfriskna ifrån olika tillstånd, vilka websidor som har bra info etc etc. dessto mer info om positiva o negativa saker dessto lättare att hålla hoppet uppe samt oxå att kunna hantera ett nederlag bra.
  • Kaffekopp
    DrottGirl skrev 2008-01-17 19:38:51 följande:
    såklart att hon får info på sjukhuset, de skulle ge henne det nu ikväll då de tagit alla prover, men det jag menade är att vet man inget om prematurerer hur kan man då jämföra o vet att allt e bra, att de gör allt man kan, att hon gör allt man kan osv, som alla andra förslossninsmottagningar/bb så gör man olika på olika sjukhus och det är aldrig fel att höra vad andra har fått för info, hur lång tid det har tagit  att tillfriskna ifrån olika tillstånd, vilka websidor som har bra info etc etc. dessto mer info om positiva o negativa saker dessto lättare att hålla hoppet uppe samt oxå att kunna hantera ett nederlag bra.
    Det är så fruktansvärt olika från sjukhus till sjukhus hur man jobbar... men alla använder sig av en omvårdnad som kallas för NIDCAP (Newborn Individualized Developmental Care Assessment Program)
    http://www.karolinska.se/upload/NIDCAP_%20allm%C3%A4nt_svenska.pdf
    Att lära sig att finnas till och hur man tar bäst hand om sin lilla bäbis brukar personalen visa, hur man ska sköta m.m. Olika tillstånd är nog inte så bra att läsa på om, det finns så otroligt mycket som kan drabba de små men som sällan drabbar dem. Kanske dumt att läsa och skrämma upp sig själv ifall det ändå inte kommer att inträffa?
  • cloudberry79

Föreslår mest att hon läser om NIDCAP och sedan pratar med personalen. Jag som varit på tre olika sjukhus under vårdtiden har märkt att det mesta är lika, och att all personal vi haft på neoavdelningarna har varit oerhört bra på att i detalj förklara olika saker. På Barn 4 i Umeå fanns en del läsmaterial i föräldrarummet, där det mesta fanns förklarat. Tycker inte heller hon ska läsa om allt som KAN hända, utan ta det eftersom.. Det finns så oerhört många komplikationer som kan drabba våra små prematurbarn, men de flesta klarar sig faktiskt hyfsat bra, vi har inte haft några större komplikationer så läkarna räknar med att han ska vara i fas med sina jämnåriga kring tvåårsåldern.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • MoMaJo

Min lilla grabb föddes i v27+2, från det att jag blev inlagd tills det att Adam föddes tog det mindre än sex dygn, det var omtumlande, men allt har gått fantastikst bra. Idag är han 15 månader och är nästan ikapp storleksmässigt med sina jämnåriga kamrater och förbi de i korrigerad ålder. Utvecklingsmässigt ligger han jämsides med de i korrad ålder.
    Jag hade mycket hjälp av just familjelivs sidorna under min sjukhus tid och efteråt. Satt på sjukhus biblioteket och surfade runt ibland och lånade mycket böcker där. Utvecklingen kring prematurvård går dock fram väldigt fort och litteratuten kan därför kännas gammal, men man får ett hum om vad som händer. En bok jag tyckte var bra tror jag hette "Du är inte ensam..." där flera föräldrar berättar hur de haft det.
    Hoppas allt går bra för din vännina.

Svar på tråden Vad tänka på - Prematur v27+4 - vill veta allt!