• FunnyFairytale

Lite frågor om Ettåringar som var prematur-bebisar.

Min son föddes 5 veckor tidigt och fyller nu snart 1år.
    Jag är väl inte sådär jätteorolig för allt annat med hans utveckling,han går längst med möbler,står själv korta stunder och även om han inte är lika snabb som dottern var(som föddes på utsatt tid) så känns det som att det går framåt väldigt bra.
    Däremot är jag lite orolig för talet.
    Han säger mamma ibland men jag vet inte om han förstår vad det betyder.
    Han pekar och vi försöker uppmuntra honom att härma ord osv men han tittar bara på oss med sina stora vackra ögon och ser väldigt förvånad ut.

Jag kanske överdriver,men jag har inte så mycket att jämföra med heller.
    Någon annan med prematur-bebis som blivit "stor" som vill dela med sig av sina sötisars utveckling?

• Svar på tråden Lite frågor om Ettåringar som var prematur-bebisar.
  • Underverket Tims mamma

Oops, det jag skulle säga var att jag INTE har en prematur men han är dock på samma stadie som din son verkar vara.

Tim säger Mamma och dä (=där) men inget mer..

Säger man "var är lampan" skrattar han bara osv, han är kanske sen men det är ju bara för att alla barn är olika oavsett om dom är födda i v 42, i v 32 eller v 39+6 som Tim..

• FunnyFairytale

Tack för ditt svar

Jag tror att jag blir lite förvirrad ibland för min dotter var väldigt väldigt snabb,och sonen är precis tvärtom så jag har inget "normalt" att jämföra med,så det känns skumt.

Egentligen ska man inte jämföra så,men jag har varit orolig och då tycker jag det är bättre att fråga

• Underverket Tims mamma

Man kan alltid fråga!

Annars kan du ju alltid ringa BVC?

• FunnyFairytale

Jag brukar fråga när vi är där på kontroll så ska ta upp det då,men tror mest det är jag som nojjar

• Underverket Tims mamma

Ja det tror jag med..

• basio

Jag tror inte du behöver oroa dig för det. Båda mina söner är födda lite förtidigt (i v36) och har haft väldigt olika utveckling. Ettan började prata först vid 2,5 års ålder och visst var det lite sent men inte onormalt på något vis! Nu är han 3,2 år och pratar konstant. Tvåan började prata samtidigt som ettan och då var han 1,5 år gammal och han snackar på som bara den nu. Och då har mina barn knappt sagt ett enda ord innan de helt plötsligt började prata väldigt mycket. Jag var väldigt orolig framförallt för min äldste sons tal, men han är fullt normal. Han har bara tagit det i sin egen takt helt enkelt och hela hans personlighet är lugn och stillsam och det märktes tydligt på hans talutveckling.

Jag tycker att din son verkar helt normal i utvecklingen. Att han inte går själv ännu är inte konstigt det heller, 14 månader räknas som "medelåldern" för att börja gå(och då ska du ju egentligen lägga till 5 veckor för din son). Mina pojkar har varit 15 mån resp 13 mån då de börjat gå.

• 08 i Skåne

Vår son blev 1 år i helgen och han är född 7 veckor för tidigt. Han säger mamma och pappa (eller mam och pap) men det kommer lite hipp som happ så jag är inte heller säker på att han vet precis vad det betyder och jag känner så väl igen din beskrivning av att han pekar och lyssnar och ser förvånad ut

Vår son älskar att gå runt om man håller honom i händerna men han går inte själv och krypa har han aldrig gjort, han hasar runt lite på rumpan och verkar trivas med det.

Barn är ju som sagt olika och alla utvecklas olika, en del pratar mer och andra kryper och en del är snabba med att lära sig gå m.m

• 3 vilddjurens mamma

Du behöver nog inte oroa dig. Mina flickor är 18 månader gamla och är födda i vecka 25+5.

Den minsta tjejen har inte lärt sig att gå än och ingen av dom pratar något speciellt. Kis (katten) och pa (lampa) är nästan det enda dom kan säga.

• FunnyFairytale

Känns skönt att höra ifrån er som också har prematurer.

Sonen är väldigt aktiv,typ,han sitter inte i knät,han hoppar,studsar och klättrar i knät och han är uppe och försöker gå( han puttar barnmatstolen genom hela rummet)och babblar och bubblar "dadada"wrooom" osv.Klappar händerna och gör små indianljud med handen mot munnen,mest hela tiden.

Men när man försöker lära honom något,vilket vi gjort i några månader nu,så är det stopp!

Han kanske är alldeles för upptagen med att studsa runt och göra av med energi och utveckla den biten*lol*.

Jag får nog ta det som det kommer

Jag ser verkligen fram emot den dagen när någon frågar" var är mamma?" och han pekar på mig och säger" dääää"istället för att peka på lampan och säga wroom wroom*lol*

Tack för alla svar

• Livsglädjen

Edvin är född i v28+5 och han fyller två år om några veckor.
    Han vara ganska "sen" att börja krypa (ca ett år) och började tvärt att gå när han var ca 18 månader. Talet kom med några ord när han var ca 15-16 månader och nu sprutar det ord ur honom.
    När jag "jämför" med min väns fullgångna son som är tre månader äldre än E (okorrigerat) så tyckte jag (utan att ändå oroa mig) att Edvin inte kunde någonting. Nu när barnen är två år respektive 2 år och tre månader så är E ikapp med det mesta och dessutom förbi med talet. Han är fortfarande ganska mycket lättare och liiite kortare, men helt klart är de jämbördiga.
    Vad jag svamlar om är alltså att jag tycker att ditt barn verkar utvecklas helt normalt och de "säger till" på BVC om det verkar vara någon avvikelse.
    Ta det lugnt !

• FunnyFairytale

Tack
    och nuuuuuuuuu har det första ordet kommit,(förutom mamamamamama men vet inte om det räknas,haha)
    På födelsedagskalaset(1års) så kom det"TåTtta"(tårta)
    och vi satt där som förstenade med ögon stora som tefat och kunde knappt fatta att han faktiskt satt och sa tååttta
    Han har börjat göra knasiga miner och härmas nu med,så det känns bättre nu.

• susannn

min dotter va 4 veckor tidig. vid ett års ålder kunde om gøra rørelserna till imse vimse spindel. huvud,skulder knä och tå. och baka kaka. hon hade ett ord føråd på ca 60-70 ord. och hon hade børjat gå. krypa gjorde hon vid 6 månader. hon børjade träna på potta vid 7 månaders ålder,så vid ett år bajsade hon bara på potta. hon blev bløjfri dagtid vid 15 månader och i dag 19 månader, pratar hon 3-4 ords meningar och är helt bløjfri. hon har lärt sig att hoppa och är väldigt glad i att dansa fågeldansen.. ha ha.. hon kan räkna till 10. så utvecklingen är tidigt før att att vara prematur sa bvc.

Svar på tråden Lite frågor om Ettåringar som var prematur-bebisar.