• bfm

V50 Bra familjebil?

hej funderar på och köpa en v50!? funkar det att få in en barnvagn och lite till eller ska man köpa något annat? sådana fall vad?

• Svar på tråden V50 Bra familjebil?
  • cruZZe

V50 är ingen direkt stor bil. Men en normal barnvagn och några matkassar ska gå bra. V50 har även haft en del sk barnsjukdomar. Googla lite så hittar du säkert, men överlag är det nog en vettig bil som även kommer ha ett hyggligt andrahands värde.

• SkåneP

V50 funkar utmärkt.

Dess bilbälten är dock sådana att men behöver ett babyskydd som fixar korta bälten (tror jag det var).

• Johan76

Halloj, Är själv ute och kollar bilar, Har kikat på V50, gillar den men det blir jävligt trångt när barnvagnen är på plats. Beror ju lite på vilken vagn ni har och så, vi provade att ställa in en emmaljunga edge. Är det bara vagnen som behöver plats och ev ngn liten väska så funkar det, men som sagt trångt.

• Pixboy

Kör ivanliga fall Ford Focus kombi som bekant är syskon till V50 och är nöjd med den. Men hade en V50 under 2 veckor, (då min Ford stod på lackverkstad efter att nåt pucko repat den med nyckel) och då märktes klart hur mycket mindre V50 var.

Ska erkännas att jag som förare satt riktigt bra i V50, men bagaget var riktigt litet och likaså baksätet och detta bara jämfört med Focusen.

Säger inte att man ska välja Focus, men V50 kändes för liten för oss med en småtting under året och en Emmaljunga City Cross. Synd på en annars ok bil

• rallymarkus

jag skulle aldrig köpa en V50 bara krångel med den.. det mesta strular ligger sämst till i statistiken (auto motor sport)

man får räkna med en massa elfel o lite allt möjligt

• Locket på

Vi har en V50 -08
    Den fungerar ännu så länge bra. Har dock bara haft den i 800 mil.

Liten bensinsnål kombi. Inte världens bästa lastutrymme, men räcker för oss (två vuxna, ett barn och hundar).

• farzan

Har själv provat V50 inför ankomst. Mitt tips: Låna en V50 hos volvohandlaren, åk till barnvagnsbutiken och försök stoppa in den vagn Ni tänkt Er. Prova också andra barnvagnsalternativ. De tar ofta mer plats än du tror, och det kan vara centimetrar som tvingar dig ta av hjul eller annat som orsakar vardagsproblem framöver. Det är ofta betydligt billigare att köpa en kompakt "smart" barnvagn än en större och besintörstigare bil..... Har en kompis som överlevde småbarnsåren med en Renault Clio .

Själv dissade vi V50 då vi prioriterade bra benutrymme i baksätet då någon av oss kommer sitta där några år..... Jag är 190cm lång och min sambo fick inte längre plats bakom mig på V50.

Köpte själv en driftsäker mazda 6 2,3 kombi. Förvånat skojig och körglad bil som ligger i topp på driftsäkerhet. Har urkopplingsbar airbag sedan mitten på 05.

Lycka till!

• cruZZe

"Köpte själv en driftsäker mazda 6 2,3 kombi. Förvånat skojig och körglad bil"

Allting är dock relativt

• farzan
    cruZZe skrev 2008-01-13 10:23:47 följande:
    "Köpte själv en driftsäker mazda 6 2,3 kombi. Förvånat skojig och körglad bil"Allting är dock relativt
    Självklart är allt relativt, hade helst köpt en BMW M5 Touring, men Mazdan ÄR förvånansvärd rolig bil för att vara en präktig japanare ...och defintivt roligare än V50.
  • Micke Stadin

Själv kör jag Opel Vectra, den är stor i lastutrymmet, får utan problem in en syskonvagn, 1 stor resväska, samt 2 resesängar plus lite till. Mina päron har en V50 och den är tokliten...

• Tom R

Kör en 9-5:a kombi och komforten är kalas. Man sitter skönt, och klarar av långa mil. Hade tidigare en Focus kombi, där tyvärr komforten var det omvända (i motsats till vad försäljaren sa).
    Kombin är relativt djup på 9-5:an men den attans lutningen på luckan stjäl mycket utrymme om man lastar upp den en del.

• emajk

Tips på billigare bränsle som är i särklass bäst för miljön (och därmed dina barn) är att välja biogasbil. Har en Volvo 855 från -97 och den fungerar toppen.

• eltheo

Hej!
    Har en v50 sedan två år sedan (1,8f). Vi har två barn och visst bilen är liten men vi har en Buggaboo vagn som går att göra platt om man ska åka långt har lite packning och då har baggaget räckt långt. Vi är båda kring 160-170 cm så benutrymmet funkar för oss. Vi upplevde volvon roligare och betydligt bekvämare än Forden när vi valde.

Driftsäkerheten har varit utan anmärkning. De fixade kontakterna i dörrarna samtidigt som vi gjorde rutinmässig service. Annars har den gått som en klocka. Är dock väldigt törstig på etanol i stadstrafik.

• Tobba
    Svar på #13
    Tror nog att V50 är för lite bil om man vill ha barnvagn och packning, skulle nog satsa på en större modell typ v70,9-5 eller avensis eller något i den storleks klassen
  • qwoxy

Har aldrig kikat speciellt på V50 då jag tycker den är ful, men jag hade en V70 T5 och det var en underbar bil. Dyr på alla sätt och vis, men körglädje, komfort och hyfsat lastutrymme. Det var inget problem med barnvagn där inte.

Sen är ju V70 mycket snyggare.

• heckles

Hade en V50 -05 tidigare som vi tyckte skulle räcka.. Vi hade provat med vagn och allt.. Problemet är att man inte får plats med något annat än vagnen och en liten väska.. Det är bara att glömma bilsemester med monsterpackning och liknande..

Efter en fjälltur med pulka, barnvagn och väskor började jag kika runt efter en ny bil.. Nu åker jag i en V70 -07 som tar två vagnar brevid varann + extra packning.. :D

Så mitt råd, köp inte V50..
    Men det är en snygg bil.. ;)

Svar på tråden V50 Bra familjebil?