• mamma filur

Riktig eller korrigerad ålder när det gäller mat???

Min partner och jag är grymt oense om huruvida det är riktig eller korrigerad ålder som gäller när man ska börja med smakisar, mat, välling, kött/fisk och allting sådant. Barnen är födda i vecka 32, har mått bra hela tiden och gillar verkligen mat väldigt mycket. De gapar och mumsar i sig potatis, palsternacka, majs, sötpotatis, mild havregröt och ärtor - de saker som de fått prova hittills. De är nu drygt 6 månader/4 månader korrigerad ålder och har fått både bröstmjölk och ersättning från början.
    Hur gör ni? Vad har era läkare/bvc-syrror sagt? Dela gärna med er av era erfarenheter.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Riktig eller korrigerad ålder när det gäller mat???
  • Charli

Vi har kontakt med läkare, BVC och LAH, alla säger likadant: Eftersom magen har jobbat och vant sig vid föda sen födseln korrigerar man inte.
    Vi började med gröt och pure vid 5 mån när Charlize alltså bara var 1,5 mån korr. (Hon vägrade iofs nappflaska så vi hade inte mycket till val). Och det gick bra.
    Märker man att det är för tidigt så tar man bara ett steg tillbaka igen.

• Långbenopluto

Min läkare sa att man skulle definitivt korrigera åldern när det gällde maten!

God Jul och Gott Nytt År
  • Misilo

Hej!
    Det finns visst många svar på samma fråga... Svårt att veta hur man ska göra. Jag frågade vår BVC- skötesrka som har jobbat på neo innan. Hon sa att det inte finns ett rätt svar, utan att man ska titta på barnet och verkar barnet vara intresserat av annan mat än mammas bröst eller nappflaska ska man prova. Är barnet helt ointresserat så väntar man. Prematura barn är väl med andra ord lika olika som barn födda i vanlig tid!

Lycka till
    Kram Mimmi

• dubbelmamma

Korrigerat, fast med sunt förnuft. Som Misilo säger ovan, typ.

• oOmejaOo

Min dotter är oxå född v.32
    Jag kommer först och främst kolla på hur hon reagerar till mat, just nu så är intresset inte stort. Hon är 3 mån. korr tid.
    Jag vill nog oxå att hon ska kunna sitta i en stol utan att behöva palla upp alltför mycket.

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
  • Tösen24

Min son är född 10v tidigt. Vi började med smakisar när han var 5 mån okorr. Vi har på ett ungefär följt hans okorr ålder med burkmaten. Han är 8mån nu okorr och äter både 6mån och 8mån mat.

Får olika svar från olika instanser om vad som gäller med mat. Enl neo i Malmö finns det inga rekomendationer baserade på forskning utan man får gå efter hur ens eget barn är och hur stort barnets intresse är.

• JennyHjortron

Min son föddes i v. 32 och vi började med smakisar när han var 4 månader okoorigerat (2 månader korrigerat) och det gick bara bra. Vår BVC sköterska sa att man kunde börja med mat efter tiktig ålder då de som sagt har fått föda sen de föddes men samtidigt är alla barn olika.

• JennyHjortron

Vi har verkligen följt hans okoorigerade ålder gällande mat, han är nu lite drygt 11 månader och vi kör nu 1 års mat och stora bitar i maten. Han har alltid varit duktig med maten och vill ha allt så för oss har det gått bara bra.

• ElinMaria

Tarmarna är ju lika utvecklade som hos en fullgången bebis, så om man bara funderar på att magen ska vara redo så behöver man inte korrigera åldern. Det var i alla fall vad läkarna sa till oss på neo och är ju väldigt rimligt eftersom tarmarna börjar mogna när de börjar äta mat vid födseln. Det man måste gå efter är nog snarare när barnet är redo rent utvecklingsmässigt, dvs kan sitta i en matstol, kan svälja maten och inte har kvar reflexen att peta ut den igen med tungan. Det är oftast tidigast vid 4 månaders ålder korrigerat. Vi började med mat när min dotter var 6 månader okorrigerat, drygt 4 månader korrigerat. Då var hon verkligen redo och hon älskar mat och blev alltid sur i början för att hon inte fick så mycket som hon ville ha. Jag ville ju ta det lite lugnt i början.

• ammi1973

Min dotter föddes i vecka 31+6 och är nu 5 månader gammal kommer börja med mat till henne när hon är 6 månader (4 mån korrigerat)
    BVC säger att man kan börja med mat när barnet börjar bli med i blicken och kan hänga med vad som händer runt om då är barnet mogen för mat och det varierar nog väldigt mycket från barn till barn. Hon sa också att det är bäst att ha barnet i famnen när man börjar med smakisar för där är dom vana att vara och känner sig tryggare.

Lycka till

• Pormoicheia

Skit i både korrigerad och okorrigerad ålder och gå efter vad barnen visar istället.

Sonen föddes i v. 32+5 och var otroligt matglad och hade tidigt en mage som tålde det mesta.
    Vi började med smakisar redan när han var 3 månader (okorr. ålder) och när han var 6 månader (okorr.) så valde han självmant gröt och hemlagad mat före amningen.

Apprentice Moraltant
  • Livsglädjen

Vi fick råd från E´s läkare att börja med smakisar när han var 6 månader okorrigerat. Han föddes i v28+5 och har sedan första smakportionen varit en matglad kille som planerar att äta massor av tårta på sin 2-årsdag om några veckor .
    Läkarens motivering till att INTE korrigera var bl.a. att det främjade barnets utveckling att använda munnen till att äta "fast" föda.
    Som några andra skrivit här också, så har ju tarmarna fått arbeta lika länge som en fullgången bebis.
    Sedan visar de ju hur intresserade de är av mat genom att följa med blicken när de ser hur vi andra äter. En del kanske behöver vänta lite längre än andra, en del vill ha mat tidigt! Kolla in ditt barn och försök läsa av det.

Svar på tråden Riktig eller korrigerad ålder när det gäller mat???