• jezzzzzika

När sa ditt barn sitt första ord?

Blev lite nyfiken på när era små sa sitt första ord. Min kille på 6 mån har i alla fall inte sagt något som ens kan likna ett ord ännu! Flört Skriv gärna vilket ord det var!
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-28 07:46
    Om ni vill får ni gärna svara på hur ni visste att det var ett ord och inte bara joller!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När sa ditt barn sitt första ord?
  • Blindness

Leya säger nu konstant titta och hon verkar väldigt intresserad av saker och ting så jag är rätt säker på att hon verkligen menar titta

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Skogshallon

När kan man räkna med att det är "riktiga" ord de säger? Dottern har sagt "mamma" vid ett par tillfällen...

Hmm..
  • IsadorasMamma

Min Isadora började säga Maammaa runt 6 månader men jag räknar inte det som att hon menade det iaf.
    När hon va 8 månader och väldigt mammig så började hon ropa Mamma
    efter mig när jag gick, det räknar jag som hennes första ord.

• nicke nyfiken76

Min lillkille började säga "hej då" vid 9 månaders ålder. Nu när han nyss har fyllt 1 så säger han det hela tiden. Och mamma säger han också, förståss.

• nicke nyfiken76

nicke nyfiken76 skrev 2007-12-28 16:06:13 följande:

Min lillkille började säga "hej då" vid 9 månaders ålder. Nu när han nyss har fyllt 1 så säger han det hela tiden. Och mamma säger han också, förståss.
    Får vi besök så skyndar han sig till dörren, vinkar, och ropar: hejdå!
  • MammaSusan81

Vår tjej sa första ordet 5,5 mån gammal det var högt och tydligt mamma. Nu är hon 15 månader pratar i 2 och 3 orsdmeningar och säger runt 100 ord m.m.

• Elyelle

Min son (6.5manader) har ocksa sagt "hej" ett bra tag nu. Tyckte det var bara joller forst, men sedan borjade han saga det bara nar nagon gick forbi honom eller kom in i rummet. Han sager det t.o.m. till katterna nar de gar forbi. Vi sjalv sager hej till honom flera ggr dagligen, sa det ar nog inte konstigt att det blev forsta ordet.
     Sedan sager han ocksa mommy och daddy (inte bara mamama eller dadada), men jag har inte markt att han skulle anvanda dem i ett speciellt sammanhang, sa det ar nog bara joller an sa lange.

• 1980 längtar

Alvina började med mamamama och babababa men jag tror mera att orden mamma och pappa är formade efter barnens första läten... Inte efter deras första ord!!!

Titta var hennes första ord som hon sa och visste vad det var, sen när det var kommer jag inte ihåg!!

Sen förstod hon ju vem som var mamma och vem som var pappa väldigt tidigt, eller så hade vi bara tur när hon fick titta på den vi frågade efter

Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
  • Queen Of Darkness

Hon har sagt "hejh" ett tag och jag har varit osäker på om hon har menat just hej! Men nu vet jag att det är det hon säger för oftast säger hon det när jag säger hej till henne. Detta började hon med runt 7½ månad. Nu 8½ månad sa hon mamma häromdagen. Det var när hennes pappa frågade om hon ville krypa till mamma, satte ner henne på golvet varpå hon säger mamma och kryper till mig. Chockade - JAPP! nu ropar hon mamma så fort jag lämnar rummet eller om hon ibland inte ser mig.
    Innan detta sa hon aldrig mamamamam eller babababa eller papapapa. hon har börjat jollra dadada nu men det är oxå allt.

• Fisken21

Godissussan - är inte din dotter 18 månader? (Duktigt att prata meningar ändå naturligtvis)

• MammaSusan81

Fisken 21: Vår dotter är född 14v förtidigt så hennes biologiska ålder är 15 månader hennes faktiska ålder är 18 månader. Barnläkare 0/ Bvc säger att hon är 15 månader.

• imoon90

min son på 2½ månad sa "mamma"! flera gånger efter varandra då han ville att jag skulle komma! han ville ha lite kel och närhet tror ja! då ahn lät lite ledsen samtidigt! han bah "'snyft*...maaamma!.....mamma...snyft...mammamamma!..." jag blev helt paff! trodde det skulle dröja flera månader inan första ordet iaf att få höra mamam! det va magiskt<3

• SophiaM

Hahaha, då kan jag säga att  min lilla började prata när hon var 4 månader med tanke på att hon sen dess ofta sagt 'Heeeeeeiii' när man säger hej till henne.
    Nu säger' hon även 'habla' vilket jag väljer att tolka som att hon är internationell och talar spanska och så säger hon givetvis sitt eget namn vilket jag lätt kan utläsa ur hennes eviga 'avavavavava' (ungen heter Ava!)

Vilket geni till barn jag har! Flört 

• Hannathu

*Asgarv*

I så fall var min kille oxå 2-3 månader... mamamamamamaaaaa (jämt och ständigt) nä det räknar jag som joller.
    Nä första riktiga kom vid ca 10 månaders ålder - ta ta = tack tack  innan dess kom mam mam och papp

• JoWiAn

Jag tror vi har nya genier här inne.... Haha

William 2005-03-03 ~ lillebror i magen BF 13/5 2012
  • VIDE MI

Jag märker i den här tråden att jag varit lite hård mot min son, för jag har tagit allt som han sagt som joller även då han tydligt sagt hej eller mamma.

• Realmilla

Min äldsta dotter började säga Ma-Ma
    E-pa och Me-Ma vid 4 månader och när hon var 8,5 månad räknar jag att hon sa sina första ord! Mamma och Titta.

Min mellan var också 8,5 månad när hon sa mamma.

Minsta började säga Mam vid 5 månader
    Vid 6,5 månad sa hon Papaou och innan dess pa pa pa eller ba ba ba.
    Nu är hon 7 månader och säger tydligt Mamma.

• Frau Farbissina

5 månader var min son när han sa pappa första gången.

Really?
  • fluu

7-8 månader när hon sa mamma. Hon är fortfarande vid 1,5 år lite sen i talet, men jag tycket att det börjat lossna sen hon började på dagis för några veckor sen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vampyria2

Det här låter så sjukt men det är faktiskt helt sant, mitt ena barn sa helt klart "HEJ" när hon var enbart fyra-fem månader, finns ingen tvekan om att hon visste vad det betydde för hon sa det hela tiden när hon såg nya människor.
    När vi gick med henne på armen i affärer tex så stannade folk och såg väldigt förvånade ut och frågade om bebisen just sa "HEJ", hon blev jätte glad när hon fick syn på folk och utbrast det då

Sen lärde hon sig prata som vanliga ungar, var väl runt året när hon kom i gång med det. 

Svar på tråden När sa ditt barn sitt första ord?