• Thalis

Kan ni ge mig lite hopp?

Hej!
    Vet inte ens hur jag ska börja detta inlägg men saken är att jag har idag erkänt för mig själv hur rädd jag är att min son föds förtidigt.

Jag förlorade en son förra året i v.18+ pga försvagad livmoderhals, under denna graviditet fick jag cerklage insatt. Är i dag i v.25+2 och visst känns det skönt att ha kommit så långt men samtidigt är jag livrädd för det som kan komma att hända om bebisen föds nu.
    Jag har legat i flera omgångar inne på sjukhus pga sammandragningar,nu senaste på BB i 2 veckor. I v.24+0 fick jag två kortison sprutor för att bebisens lungor skulle mogna lite snabbare så jag lurade mig själv att känna en viss lättnad. Idag så har sammandragningarna kommit tillbaka och de är onda, är väldig rädd att förlossningen är i gång. Eftersom jag äter bricanyl 3 tabletter/dagen så ringde jag förlossningen som tyckte att jag skulle ta ytterliggare en tablett och se om sammandragningarna går över.

Nu till mina frågor:
    Ni som fått barn i v.25-29 hur mår era älsklingar idag?
    Är hur små barn har man klarat av här hemma i Sverige? Man gjorde en viktuppskattningen på sonen i v.23+6 och då vägde han 712 gr .
    Tack i förhand!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?
  • cloudberry79

Jag hade liksom inget val, när jag fick första riktiga värken var jag redan 5cm öppen, så det blev en raketförlossning. Fick nöja mig med tafatta försök att lära mig lustgasen samtidigt som jag hade så täta värkar att jag inte ens hann räkna till tio emellan.. Nå, det gick iallafall fort och jag var jättepigg efteråt eftersom jag inte hade tagit något smärtlindrande. Jag tycker att det var skönt på ett sätt, eftersom jag kunde följa kroppens signaler. Har hört många som tycker EDAn gör att man måste lyssna på vad BM säger istället för att känna om det är dags att krysta. Jag "visste" när det var dags, för det kändes på ett annat sätt.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • tjejkocken

Har fått 2 barn förtdigt födda...första kom v 31+4 9 veckor förtidigt..idag är en en hel tokig tjej som är väldigt social o glad..sen fick jag min son 071202(5 veckor för tidgt)..men då fick jag även ciklash som du....men tycker nog att du ska förbereda dig på att det kan komma samma dag..mamma har haft ciklach med mina minsta syskon(2)..de kom samma dag sm de klippte bandet..så även för mig.
    Men lycka till med förlossonig o hoppas det håller sig inne så länge det kan...Kram

• Julmust

Jo, de säger ju det, men jag har tänkt på det. Vår Stina (780 g)var ju lika lång som andra bebisar har huvudomfång, så jag kan ju knappast behövt öppna mig lika mycket? Hon hade ett huvudomfång på 22,5 cm när hon föddes och 35 cm när hon var fullgången. Nåväl, det visar sig ju snart i vilket fall. Och naturligtvis - hellre fullgången än lätt.

cloudberry79 skrev 2008-01-18 23:23:47 följande:
    Måste säga att jag hade själv en toppenförlossning med min lilla prematur, men man ska ju öppna sig lika många centimeter som vid en fullgången, plus att man har all den psykiska oron om barnets hälsa att tänka på under tiden. Även om det var en förhållandevis lätt förlossning önskar jag mig ändå en full graviditet om jag försöker få fler barn.
  • cloudberry79
    mamma mys skrev 2008-01-19 19:13:08 följande:
    man öppnar sig ändå alltid 10 cm innan man får kryst värkar...
    Jepp, tyvärr När jag fick mitt sena missfall gjorde det exakt lika jävla ont eftersom jag ändå var tvungen att bli 10cm öppen... Naturen borde ju ha fixat detta lite bättre tycker jag
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • mamma mys

jo eller så borde naturen se till att graviditeten kunde gå hela vägen bar man gått över 12 veckor....eller så kunde vi ju funka som grisar (gravida i 3 månader 3 veckor o 3 dagar)
    jag har i varjefall gått till vecka 26+0 nu så det känns lite bättre.....nästa mål är vecka 30....sen kan man ju börja andas ut lite....

• mamma på vift

Har läst i denna tråden och följt er när ni kämpar för att hålla bebisarna inne så länge som möjligt...var själv i den sittsen för ett tag sedan och tillbringade 3 veckor inlagd på sjukhus innan de fick plocka ut min lille skatt.

För er som är intresserade har jag klipt ihop ett fotomontage på Max första 4 veckor i livet...vet själv hur det är att stå inför en helt ny erfarenhet med att på en liten prematur så jag tänkte att jag kunde dela med mig av hur det var för oss och ge en liten inblick i hur det kan se ut! Max kom i vecka 30+6 med ett planerat kejsarsnitt pga svår preeklampsi.

http://www.onetruemedia.com/shared?p=3b0a51dcf5a737e6718d2c&skin_id=701&utm_source=otm&utm_medium=text_url

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • mamma på vift

Glömde ju säga att idag är han en busig 5 månaders kille på 5420 gram och 57 cm lång! Han har precis lärt sig rulla från mage till rygg och vi tar mest dagen som den kommer.

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • Thalis
    mamma på vift skrev 2008-01-23 21:21:11 följande:
    Glömde ju säga att idag är han en busig 5 månaders kille på 5420 gram och 57 cm lång! Han har precis lärt sig rulla från mage till rygg och vi tar mest dagen som den kommer.
    Vad fin han är!!!!
    Dagens första gråt kom när jag såg bildspelet!!!!!!
    Många kramar till er alla!!
    Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Thalis

Hej!
    Vill bara berätta att Alexander föddes i måndags,efter att ha blivit igångsatt i v.36+6
    Och vi mår alla bra!

Tack alla för all stöd ni gav mig när jag verkligen behövde det!

Kram

Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • SvenThorstens

ÅÅÅÅ va glad jag blir!!!

Stor grattiskram till pojken!

• SvenThorstens

Hej igen!
    Kika gärna in på min hemsida www.pepping.se. Du får gärna bidra med din berättelse när du har tid och ork!!!Den kan vara till stöd för andra! Kram igen!

• MK84

Har bara läst ts.

Min kompis fick tvillingar i v.25 819 och 916g och då sa läkaren att dom va stora ändå. Visst blev det många månader på sjukhuset och diverse komplikationer, men idag är det 2 friska glada pojkar på 2,5 år. =))

Så visst finns det hopp! Sjukvården är bra på prematurer i dag! =)

• Gemelas

Åååh, grattis!! Va härligt att han ville stanna inne så länge. Då är han ju nästan fullgången!

• Julmust

Stort grattis Thalis!

Fick ni vara på BB direkt?

Själv fick jag min andra bebis för 5 veckor sedan och hon var då fullgången.

• Saandraa
    mamma på vift skrev 2008-01-23 21:21:11 följande:
    vad fiiint du hade gjort tack!
    ♥ → Isadora 070501 ← ♥
  • Thalis

Tack alla!

Julmust skrev 2008-03-01 10:07:41 följande:
    Stort grattis Thalis! Fick ni vara på BB direkt?Själv fick jag min andra bebis för 5 veckor sedan och hon var då fullgången.

Vi fick åka upp till bb 3 timmar efter att han föddes och fick stanna kvar 3 dagar,man ville se att han åt och inte blev gul

Han mår kanon!

Bättre ensam än i dåligt sällskap
Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?