• Thalis

Kan ni ge mig lite hopp?

Hej!
    Vet inte ens hur jag ska börja detta inlägg men saken är att jag har idag erkänt för mig själv hur rädd jag är att min son föds förtidigt.

Jag förlorade en son förra året i v.18+ pga försvagad livmoderhals, under denna graviditet fick jag cerklage insatt. Är i dag i v.25+2 och visst känns det skönt att ha kommit så långt men samtidigt är jag livrädd för det som kan komma att hända om bebisen föds nu.
    Jag har legat i flera omgångar inne på sjukhus pga sammandragningar,nu senaste på BB i 2 veckor. I v.24+0 fick jag två kortison sprutor för att bebisens lungor skulle mogna lite snabbare så jag lurade mig själv att känna en viss lättnad. Idag så har sammandragningarna kommit tillbaka och de är onda, är väldig rädd att förlossningen är i gång. Eftersom jag äter bricanyl 3 tabletter/dagen så ringde jag förlossningen som tyckte att jag skulle ta ytterliggare en tablett och se om sammandragningarna går över.

Nu till mina frågor:
    Ni som fått barn i v.25-29 hur mår era älsklingar idag?
    Är hur små barn har man klarat av här hemma i Sverige? Man gjorde en viktuppskattningen på sonen i v.23+6 och då vägde han 712 gr .
    Tack i förhand!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?
  • Hemliga 72an
    Thalis skrev 2007-12-20 21:06:06 följande:
    5 barn Bara att gratulera ! Alla barn är ju unika och jag tror att du hade varit lika glad över den nya sonen även om han varit nr 15
    Jo man är lika glad för alla!
  • vettan
    Hannibanni skrev 2007-12-11 23:23:42 följande:
    Jag födde en son i somras i v.25+6 och allt har gått oförskämt bra för oss. Han är nu 4, 5 månader och väger sex kilo. Han mår jättebra och skrattar mer och mer varje dag. Just nu tränar han hårt på att lyfta på huvudet när han ligger på mage. Visst skulle jag önskat att få gå tiden ut med honom eller att han åtminstone fått legat kvar ett par veckor till men nu gick inte det tyvärr....Varje dag i magen är ett + när man ligger kring v.25. Gläds för varje dag som går, lättare sagt än gjort så klart men allt ska gå bra ska du se. Håller tummarna för dig TS!
    Hej hej.... det kommer att gå bra om lillen kommer nu... dom e så duktiga på prematurer numer=) jag har en född i vecka 24+0 vägde 500 gr är nu 19 månader o världens gladaste o roligaste kille... väger numer hela 6,7 kilo=) liten men naggande god... sondmatas via knapp på magen o lite lungsjuk men då ska du tänka dej att han föddes så pass tidigt åxå så du ska inte oroa dej för det=) fick en flicka 2005 i vecka 22 som somnade in=( lycka till nu o hälsa bebbe från mej o Rasmus=)
  • hejoh

Den 19/9 födde jag vår andra son i vecka 27+ Och han är nu tre månader och mår jättebra. Han har genomgått två operationer för ljumskbråck, den andra nu i veckan. Och allt har gått jättebra. Han väger nu 3000g och är 47,5 cm lång. Börjar bli stor kille!
    Hoppas att allt kommer att gå bra. Och skickar en stor bamsekram!!

• Sarandra

Hej!
    Jag födde en lite tjej i sep 07 i vecka 28. Hon vägde då 1165 och var 36 cm. Jag låg oxå på sjukhus i två månader innan hon kom ut. Hon op sin matstrupe när hon var ett dygn och sitt hjärta när hon var en vecka. Hon är idag över ett år och mår bra och väger 10kg och är 72 cm lång. Hon är glad och pigg och hur envis som helst.
    Det kommer att gå bra ska du se!
    Kram

• Grüth

har en son,neo, som föddes i v 24+3 16 v förtidigt. vägde 854 gr var nere på 650 gr och var 32 cm lång. fick reda på efter nån dag att han har en hjärnblödning grad 4 den största. var osäkra på om han skulle klara sig dom första dygnen. operarade dutus efter en vecka och har även opererat i en shunt i huvudet för ca 2 månader sen. är även född med läpp och käk spalt. vilket har gjort att han inte kan äta själv utan sondas fortfarande. Även kronisk lugn sjuk med en resperator perido på två månader efter de cpap och sen syrgas som han fortfarande har kvar. är snart 6 månader men skulle gentligen vara 2 månader. Väger i dag 5360 gr och är 58 cm lång. Trott allt som han gått igenom och ett av dom sjukaste barnen dom haft på avdelningen där vi låg så mår han idag helt fantastiskt. Beter sig som vilken bebis som helst. Det är helt underbart att se honom utvecklas! Dom är så otroligt starka så de går inte att förstå eller beskriva. fått höra många gånger av personalen att han är så fin och beter sig som vilken bebis som helst. Dom klara av mer än va en vuxen skulle göra.
    Han är ett mirakel!!!

• Thalis
    Grüth skrev 2007-12-28 11:42:02 följande:
    har en son,neo, som föddes i v 24+3 16 v förtidigt. vägde 854 gr var nere på 650 gr och var 32 cm lång. fick reda på efter nån dag att han har en hjärnblödning grad 4 den största. var osäkra på om han skulle klara sig dom första dygnen. operarade dutus efter en vecka och har även opererat i en shunt i huvudet för ca 2 månader sen. är även född med läpp och käk spalt. vilket har gjort att han inte kan äta själv utan sondas fortfarande. Även kronisk lugn sjuk med en resperator perido på två månader efter de cpap och sen syrgas som han fortfarande har kvar. är snart 6 månader men skulle gentligen vara 2 månader. Väger i dag 5360 gr och är 58 cm lång. Trott allt som han gått igenom och ett av dom sjukaste barnen dom haft på avdelningen där vi låg så mår han idag helt fantastiskt. Beter sig som vilken bebis som helst. Det är helt underbart att se honom utvecklas! Dom är så otroligt starka så de går inte att förstå eller beskriva. fått höra många gånger av personalen att han är så fin och beter sig som vilken bebis som helst. Dom klara av mer än va en vuxen skulle göra. Han är ett mirakel!!!
    Jag får tårar i ögonen av att läsa Neos födelsehistoria!!!
    Ja han ÄR en mirakel!!! Vilken kämpe! Blir så himla glad över att han trots alla sina prövningar så tidigt i livet mår bra!
    Önskar er all lycka till!

P.s Älskar namnet Neo Min högst älskade farbror hette så D.s
  • Grüth

ja de är helt otroligt vad stark han är. ord kan inte beskriva.där har verkligen ordet mirakel en menning. hur allt för er?

• bebaca

Hej jag fick en liten tjej i v. 28 pga havandeskapsförgiftning. Hon vägde 650 g och var ca 29cm, låg på neo i 2 mån och 2 dagar är hemma nu och kämpar med ammning. Hon är jättfin fast hon är fortfarande liten 2560 och 43cm. Var också jätterädd och trodde aldrig att hon skulle klara sig, fick förlösas med akut kejsarsnitt i Lund. Det finns så bra hjälpmedel idag och så erfaren personal som på neo i Lund som var underbara. Man tror aldrig att det händer en men det gjorde det och hur som helst är jag glad att jag har henne i livet för hon är det underbaraste jag vet. Var stark och kämpa på och lita på dig själv. När jag blev sjuk sa alla dte är infuensa stanna hemma, hade jag gjort det hade varken jag eller min dotter levt, så tro på dig själv!

• Bengalan

Thalis: Hur långt gången är du nu? Eller har du redan blivit mamma Håller tummarna att allt är bra oavsett om bebben ligger i eller på magen! Kram

• Thalis
    bebaca skrev 2008-01-04 19:33:04 följande:
    Hej jag fick en liten tjej i v. 28 pga havandeskapsförgiftning. Hon vägde 650 g och var ca 29cm, låg på neo i 2 mån och 2 dagar är hemma nu och kämpar med ammning. Hon är jättfin fast hon är fortfarande liten 2560 och 43cm. Var också jätterädd och trodde aldrig att hon skulle klara sig, fick förlösas med akut kejsarsnitt i Lund. Det finns så bra hjälpmedel idag och så erfaren personal som på neo i Lund som var underbara. Man tror aldrig att det händer en men det gjorde det och hur som helst är jag glad att jag har henne i livet för hon är det underbaraste jag vet. Var stark och kämpa på och lita på dig själv. När jag blev sjuk sa alla dte är infuensa stanna hemma, hade jag gjort det hade varken jag eller min dotter levt, så tro på dig själv!
    Vad skönt att din tös mår bra!! Och jag är så himla glad att du inte lyssnade på de som sa att det var influensan !
    Bengalan skrev 2008-01-05 02:54:00 följande:
    Thalis: Hur långt gången är du nu? Eller har du redan blivit mamma Håller tummarna att allt är bra oavsett om bebben ligger i eller på magen! Kram
    Hej
    Jag är nu i v.29+4 och visst känns det fakatiskt lite bättre MEN jag har haft magsjuka och förkyldning som gjort att mina sammandragningar varit smärtsamma och jag öppnat mig lite. Idag har det varit förjäkligt men vi avvaktar tills imorgon,kanske ett extra bricanyltablett lugnar ner sd
Svar på tråden Kan ni ge mig lite hopp?