hejhej, jag är själv hyfsat förlossningsrädd och känt mig ganska velig på hur mkt man ska ta det på allvar eller inte. för alla är det väl mer eller minre?! svårt också att veta hur man ska bete sig, och vad man ska göra för att bli mindre rädd, vad det är som är mest skrämmande, osv.
jag är lite rädd att smärtan ska ta överhand och att jag ska bli paralyserad/hysterisk på nåt sätt. kanske rädd för att krysta när väl krystvärkarna kommer, mm. det finns mkt som ser skrämmande ut.
det som jag dock tror hjälper mig lite är att jag läst "att föda" och "innan du föder", två mkt bra böcker.
det, sen ska jag koncentrera mig på andningen, nåt att fokusera på om man känner att man blir rädd och kanske... att man inte har kontroll över situtationen. det som ÄR viktigt är då andningen, om du inte andas såkommer du uppleva smärtan starkare, har jag hört.
får man dessutom nåt att fokusera på så kanske det känns lite bättre, att man kanske har lite kontroll.
sen har jag kommit på nåt som jag bett min sambo hjälpa mig med, det är att läsa på inför de skeden man förmodligen kommer ställas inför. jag tror att om jag är förberedd på vilka skeden man går igenom under en förlossning, som att latensfasen är den längsta fasen och när du öppnat dig 3-4 cm så är du på väg in i en ny fas. om jag har sådana delmål som jag vet om innan, att peppa mig själv med, plus att sambon också får hjälpa till med det, så kanske jag känner att det rör sig framåt. istället för att _bara_ ligga där och tycka att man har ont och kommer det nååååånsin gå över?! så har jag dessa faser att titta på, att se, så här långt har jag tagit mig nu, det går framåt, jag står inte stilla med mitt onda... och allt detta för oss närmre barnet.
hm, vet inte om du orkat läsa igenom allt detta eller om det 'makes sense' men kul vore det om det gett dig nåt?!
vi har samma bf, btw. fast jag har en del känningar, så vi får se när det händer.
hur som helst, hoppas du hittar nåt du som kan hjälpa dig känna dig tryggare, och lycka till, tjejen!
kram!