• Pappaledig såklart

Tips på läggning för 1.5åring?

Min grabb är snart 1 och ett halvt år, han har haft olika perioder med sina sovtider, från början så vare mest å somna i famnen för å sen bäras till sängen...
    Sen körde vi en 5 minutersperiod och vi satt inne med honom bredvid sängen, de funkade kanonbra asså, 3 kvällar sen vare jättebra... den här tekniken funkade jättebra väldigt länge...
    Men nu för cirka 2 veckor sedan så vare nånting som gick snett och han vägrar sova så, blev många kvällar av skrik och ilska...
    Till slut när sambon var borta körde jag en ny 5minutersmetod, men den här ggn så la ja honom och gick ut ur rummet... än en gång så efter 3 kvällar så funkade detta jättebra, vi la han och han sa inte ett ord, jättenöjd i sängen, och vi vet att han är väldigt trygg i säng och känner sig absolut inte osäker eller så..
    Jobbiga nu är att det blivit fel på något vis igen och han har börjat strula igen efter bara en vecka, nu vägrar han läggas i sängen så han har fått somna i famnen och vi har burit in honom i hans rum...
    Han har börjat på dagis för cirka 3 veckor sen så det kan väl ha en del att säga till om, mycket nya intryck och så...

• Svar på tråden Tips på läggning för 1.5åring?
  • Grenadjären

Svårt det där..
    Våran dotter går på dagis 3-4 dagar i veckan. Då sover hon oftast ngn timma där, äter mat och blir hämtad vid 17-tiden. Då är hon trött och hungrig efter allt lek och hålligång. Mat och sedan en stund vid Bolibompa. Vi håller henne igång fast i lugnt tempo. vid 19-tiden är det badning och tandbortstning. Sedan välling och myspys, sen somnar hon (som ett skjutet vårtsvin som Becks granne säger)
    Jag tror att man ska låta barnen varva ner några timmar innan det är dags att sova. Det kan vara svårt att lägga ett barn som fortfarande är inställt på lek och hålligång. Börja nedvarvningen med att sitta tillsammans och titta i en bok eller en liten tv-stund kanske. Bada och toalettbestyr i lugn takt och sedan välling.

• turpeter

Ja varva ner är nog viktigt, min 1.5 åring vill inte sova men är helt utmattad efter dagens övningar så hon somnar ändå, och är hon inte tillräckligt trött sätter vi på en av hennes barnskivor som är mixad berättelse med sång, då får hon chans att somna in lyssnades till den. Favvon just nu heter "svingelskogen"

• Bonusmårten

Har oxå en 1.5 åring.
    Det som är viktigt med små barn är RUTINER, det är A coh O för att det ska funka.
    Varva ner först när det börjar närma sig tid att lägga sig. Vi brukar ducsha eller bada. Sitta och pilla med lite saker efteråt, titta 10min på bolibompa och mysa i soffan. Sen är det borsta tänderna, läsa saga och säga godnatt. När vi lägger honom så lägger vi honom i sängen och sitter brevis eller ligger brevid sängen tills han somnar, är han bökig får vi klappa han lite på huvudet.
    Vi kör samma rutiner varje dag, i mån av att det går.
    men det du väljer, ha fasta rutiner.
    5min metoden tror jag personligen inte på, att barn ska skrika bara för att, det är väll bättre att sitta och ge trygghhet än att utmatta sig själv av skrik, tycker jag.
    jobbar på förskola och ha diskuterat mycket där!!
    lycka till!! Mårten

Svar på tråden Tips på läggning för 1.5åring?