Ternera skrev 2007-08-14 17:28:31 följande:
Ja! visst är de så fruktansvärt jobbigt när människor runt omkring en frågar om inte det är dags snart.Man bortförklarar sig med att man vill ha hus först och att jag vill bli klar med utbildningen osv.. Man vill så gärna berätta, prata med någon. Men sen då? då vet folk. och när man väl blir gravid (om) så kommer det inte som en glädjande överraskning känns det som, utan mer som en lättnad för resp familjer, att "phu, dom kunde va skönt för dom.."Det är kluvet de här..
Hej
Jag och min man har varit helt öppna med att vi inte kan få barn och att vi ska göra ivf. Vi tog det beslutet på grund av, att det alltid kommer fram och att vi skulle slippa alla komentarer... När kommer barnen osv + att de ska slippa skämmas när/om de skulle få veta att vi gjort ivf.
Vi känner att det var bättre att folk visste och att de kunde fråga oss om ivf istället.. och att de inte tjatar om barn hela tiden..
Men det är ju olika hur man känner.... Men vi känner att vi får mer stöd nu istället när alla vet.
Det är inget att skämmas för att man kanske behöver ha lite hjälp på traven eller att det inte går. Varje barn som föds har blivit till genom ett mirakel...
Kram