• valentina67

Tvillingar "på begäran"??

Om man gör äggdonation privat utomlands på någon av AVA-klinikerna till exempel, kan man då få "tvillingar på begäran" eller är det omöjligt?? Jag bara undrar hur det går till.

• Svar på tråden Tvillingar "på begäran"??
  • lin66

Min läkare vill/ska återföra två embryon(i morgon)med tanke på min(höga)ålder och för att vi försökt så länge...då tar man ju för givet att det är för att maximera våra chanser...

• Linsis

Om läkaren säger det, så är det säkert så för er! Det är ju jätteindividuellt det där med hur man ska göra. Det jag ville belysa är att det inte alltid är bättre med fler ägg. Man ska nog lyssna på doktorns råd.

• Momme72

Jag fick två ägg insatta med förklaringen att det inte var sannoloikt att det skulle bli tvillingar men att det däremot var större chans till graviditet än vid ett ägg! Så två ägg för att maximera chanserna är nog det sätt man resonerar på. Detta var dock på Ava i Åbo! Lycka till idag!!!

• isisisis

Linsis.
    Jag har i hela mitt vuxna liv tagit mina beslut själv.
    Om jag är sjuk,vet jag vad jag är för sjuk,och talar om vad jag vill ha för medicin av doktorn.
    Jag talar om att jag vill bli remitterad någonstans,och jag får min vilja igenom.
    Om det inte är något extremt ovanligt.
    (De gångerna har jag inte kunnat bli hjälpt alls)
    Jag litar inte blint på vad doktorerna säger,det har jag slutat med för längesen.
    Därför söker jag också information själv,och lyssnar på andra människors erfarenhet.

Idag pratade jag med Olegs på EGV kliniken.Han lät både trevlig och kompetent och han var lätt att prata med.
    Så det går nog att diskutera både fördelar och nackdelar när det är dags.
    Det blir den 23/7 för min del.

• Momme72
    isisisis skrev 2007-05-03 12:27:21 följande:
    Linsis.Jag har i hela mitt vuxna liv tagit mina beslut själv.Om jag är sjuk,vet jag vad jag är för sjuk,och talar om vad jag vill ha för medicin av doktorn.Jag talar om att jag vill bli remitterad någonstans,och jag får min vilja igenom.Om det inte är något extremt ovanligt.(De gångerna har jag inte kunnat bli hjälpt alls)Jag litar inte blint på vad doktorerna säger,det har jag slutat med för längesen.Därför söker jag också information själv,och lyssnar på andra människors erfarenhet.Idag pratade jag med Olegs på EGV kliniken.Han lät både trevlig och kompetent och han var lätt att prata med.Så det går nog att diskutera både fördelar och nackdelar när det är dags.Det blir den 23/7 för min del.
    Det låter som ett klokt sätt att vara på tycker jag! Lycka till i juli!!!
  • Linsis

Isisis
    Jag menade inte att man inte ska skaffa sig information och påverka sin behandling själv. Det är jättebra, och så gör jag med. Det jag menade var att om man har en läkare man har förtroende för och den säger nåt, så är det ju bra att lyssna och ta det till sig. Många som jag stött på vill bara driva igenom sin sak, utan att faktiskt ha tilräckligt med beslutsunderlag och det tycker jag är synd. För då kan man ju inte fatta ett bra beslut för sig själv. Många är så inställda på två embryon att man inte vill höra nåt annat och det är synd tycker jag.

Lycka till!

• isisisis

Tack.Linsis.Jag gör lite olika bedömningar,beroende på vilken attityd läkaren har.
    Jag har så många gånger blivit bortkollrad i systemet,så jag köper inte vad som helst bara.
    Jag har bla en son med en allvarlig sjukdom,så då gäller det att vara på det klara med saker och ting.
    Vissa saker får man helt enkelt se till att de blir av.
    Och ytterligare andra får man granska.

• Bliglin

Jag har ingen aning om vad som är bättre eller sämre vg att sätta tillbaka två embryon eller ett vid IVF.

Tänkte bara berätta (ifall ngn är intresserad) att jag såg på franska teve2:s morgonprogram igår (jag bor i Belgien) och där tog de upp detta med IVF behandlingar och att det blir allt vanligare etc etc. Och där nämndes också, i förbifarten, när en läkare förklarade hur proceduren går till att man regelmässigt återför TVÅ embryon.

Det visste jag inte, men det är ju intressant att man regelmässigt återför ett i Sverige och ibland, av särskilda skäl, två. Medan man tydligen i Frankrike gör det helt motsatta...

• snöstjärna71

Även i Sverige satte man regelmässigt in två ägg vid IVF tidigare, eftersom det ger större chans till graviditet med två ägg än med ett. En tvillinggraviditet är dock alltid en riskgraviditet och det är större risker för alla möjliga typer av skador på mor och barn. De allra flesta tvillingar blir ju helt friska men som sagt var, en ökad risk för t ex CP-skador och begåvningshandikapp finns. När IVF-tekniken utvecklades och man lyckades allt bättre med behandlingarna beslutade man sig för att i Sverige i normalfallet sätta tillbaka endast ett ägg, eftersom utfallet numera är väldigt bra även på ett ägg och man vill ju inte utsätta barn för risker i onödan. När särskilda skäl föreligger kan man dock sätta in två ägg även i Sverige, t ex om man har flera misslyckade försök bakom sig, om mamman är gammal osv. På det sättet har man numera fått bort mycket av den ökade risk IVF-barn har för t ex handikapp i Sverige, medan det inte ser ut på riktigt samma sätt i länder där man regelmässigt sätter in flera ägg.

Svar på tråden Tvillingar "på begäran"??