Håller återigen med LCHE!
Utsätt barnet för stimulerande saker ni kan prata om och uppleva tillsammans. Vi var på barnkulturdagar några mil bort förra gången. Gick på barnteater, var sakletare, ritade av madickens katt, gjorde ett tryck av hennes teckning osv.. kul och givande.
Tyvärr är hennes fokusering - tv. Så det är mycket tråkigare att bo hos oss än hos mamma som har mer tv-kanaler säger hon. FAst vi har ett rum med leksaker hon önskat sig, vi går till biblioteket, går å simmar, upplevelser osv.. tv är så roligt säger hon... 6 år gammal...
Men iaf, Just det här med att prata om vad barn kan tänka på är intressant. Det finns något som heter egoimpulser. Det är de där impulserna vi får när någon talar med oss å vi bara "ja det är som.... " ungefär som jag började prata om vad mitt bonusbarn tycker är roligt när du pratade om ditt. Dessa bör man som vuxen tygla i god kommunikation. Fiffigheten med kunskap om detta är att man kan vända på det och trigga barns egoimpulser genom att tala om saker som skett en själv som kan ha upplevts liknande av barnet, tex jag säger "idag i skolan satt jag å min kompis på lunchrasten och skrattade för vi gjorde en så skojig" snart får man höra vad de gjort på lunchrasten som var skojigt, osv. Kräver träning men ska fungera.
Lycka till