• Laiqua

Vad pratar era 8 års pojkar om????

Hahaha...

Har legat och funderat på ungefär samma sak ikväll!

Min 8-åriga bonus pratar övervägande om lego, pengar (för att kunna köpa lego), sina önskelistor (olika sorters lego) samt ganska mycket "livsfilosofiska" funderingar i stil med "när jag är 50 år, då är pappa... år, mamma...år etc"

Det jag har svårast att möta är all denna "pengafixering" - han pratar i princip varje dag han är här om de olika 1000-kronorslegosorterna han önskar sig på sin födelsedag om ett antal månader...

Kanske hör det till åldern? TV eller pengar ellerlego eller nån annan konkret fixering? Själv tycker man kanske att det är frustrerande och undrar vad man ska göra för att påverka det hela i en annan riktning...Men det kanske är en onödig frustration?

Jag vet inte - jag har ingen erfarenhet av "egna" 8-åringar (än...)

Mer erfarenheter välkomnas gladeligen!

Hälsade
    Laiqua

• Laiqua

:)

Konstigt det där...

Det jag har svårast för är min egen reaktion - när jag ibland tycker att han är ouppfostrad och hagalen och inte nöjd med de saker han får. Att han inte förstår att 1000 kr är väldigt mycket pengar utan tycker att han ska ha mer och mer och att vi aldrig köper något till honom (fast det är vi som ger honom de pengar han har (veckopeng, presentpengar osv) så att han kan köpa själv istället)

Då undrar jag om jag skulle ha mer tålamod med mitt eget barn när han kommer med såna saker. Eller om jag snarare skulle reagera snabbare och typ bli mer upprörd över de saker han säger (ibland har jag väldigt kort stubin). Nu håller jag en rätt låg profil, eftersom relationen inte känns helt trygg ännu. Men inombords kokar jag ibland...

Svar på tråden Vad pratar era 8 års pojkar om????