• Anonym (Äntligen!!)

Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!

Jag har änligen lyckats sluta röka nu!
    Jag har varit rökfri i 9 dagar nu.
    Känns som en del av mig själv har dött.
    Det är jobbigt som FAN emellanåt!
    Är så förbannat trött på alla som säger att det är bara sluta osv. Många av dem har aldrig rökt själva!
    Jag är stolt över att jag slutat nu. Bättre sent än aldrig!
    Är i v 30 nu. Slutade sista dan i v 28.
    Men som sagt. MKT bättre sent än aldrig!
    Om ni moralkärringar ens visste vad jag har lidit för att försöka se ett slut på detta rökande.
    Jag VILL inte ens sluta röka för min skull. Enbart för barnets.
    De ggr jag hållt upp 1-2 dagar har jag haft panik. Gråtit och slagit sönder saker dygnet runt,
    Fått sån panikångest så jag inte kunnat få luft och tom svimmat av, haft dödsångest osv osv.

Men nu vet jag ej vad som hände. Tror att jag helt enkelt kände mig redo bara.
    Slutade bara...
    men tänkte inte att jag skulle sluta. Tänkte att Imorrn får jag röka. men INTE idag!!!
    Sen lika dant nästa dag osv. Och tänker fortfarande bara att det är ett uppehåll... Inte att jag slutat. Tar dagen som den kommer.

Ska va ärlig mot er som försöker sluta.
    Till skillnad från alla idioter som försöker intala en massa bullshit som inte stämmer!!!

1. Röksuget försvinner inte efter 5 min om du dricker vatten eller gör nåt annat. Du är konstant lika röksugen dygnet runt och det finns INGET som kan ersätta en cig.
    INGET!

2. Det blir INTE bättre dag för dag.
    För mig var dag 1 relativt lätt. Dag 2 och 3 grät jag konstant, skrek och bårkade med alla, hade panik ångest attacker och fick stundtals ej luft. Kändes som nån ströp mig.
    Tyckte inte ens om barnet i min mage. Sa till min sambo att jag ej ville ha barnet osv osv. HATADE när den sparkade osv.
    Dag 4 kändes det skitenkelt!
    Dag 5 sådär halvjobbigt. Lite ångestattacker.
    Dag 6 och 7. Helt kaos. Värre än dag 2 och 3.
    Dag 8 kändes det helt ok.
    Dag 9 (idag) har det varit lite jobbigare men inte så extremt.*
    Imorrn hoppas jag på att det känns bra oxå.

3. Det hjälper tyvärr inte att trappa ner. jag har försökt hela graviditeten.

4. Lättaste tiden att sluta är på morgonen när man vaknar. Då har man varit fri flera timmar redan.

5. För mig var det lättare att veta att man kan få tag i cig om man vill. det lugnar. Men att inte ha en enda cig i närheten ger en panik.

Sen vill jag bara säga till alla moraltanter här inne. Om ni går in i en tråd där en gravid kvinna röker. Och försöker sluta.
    HÅLL HÄLLRE KÄFTEN ÄN ATT BÖRJA MORALPREDIKA!!!!
    Kan säga dig att varenda gång jag skrev nåt när jag försökte och mådde som sämst. O nån idiot skrev tex, "hur fan kan du röka", "stackars ditt barn" "du är inte värd att vara mamma" osv. VARENDA gång tog jag en cig! Eller 2, 3, 4 i rad.
    Ni gav mig ÄNNU mer ångest!!!!
    Och mer ångest leder till FLER cig.
    Stötta istället.
    Ett "vad duktig du är som försöker" räcker. Det fick mig att AVSTÅ ciggen jag tänkte ta istället.
    Så TÄNK PÅ DET!!!!

Här är en tråd jag skrev tidigare i graviditeten förresten...
    www.familjeliv.se/Forum-4-50/m13729888.html

Från en mkt stolt blivande mamma!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-09 19:39:39:
    En liten uppdatering!
    Jag är FORTFARANDE rökfri!
    Det är fortfarande SKITJOBBIGT vissa dagar.
    men jag KLARAR det iaf!
    Men blir lite krokodiltårar och ångest emellanåt. Men visst är jag röksugen. VARJE DAG!
    Så det är ju rent BULLSHIT att röksuget försvinner efter några veckor.
    Såhär 2 mån efter jag slutat är jag fortfarande GRYMT röksugen MINST 3-4 ggr/dag. (Om 2 dagar är det 2 mån sen).
    Men visst: det är väl bättre och jag ÖVERLEVER utan cig. Men är bra sugen på o börja igen
    Det är 26 dagar kvar till vår bebis kommer och jag längtar ihjäl mig!
    Hoppas att den kommer födas frisk och välmående och att jag får en riktigt fin belöning nu
    Tack alla ni som stöttat mig och jag hoppas min tråd kan va till nytta för andra.
  • Svar på tråden Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!
  • MinnY

hej. va skönt för er att ni har klarat er så länge nu. själv slutade jag igår 18:40 och har redan lite smått panik. trodde det skulle funka med godis men fan heller, det hjälper inte alls. jag är inte gravid men jag har försökt att bli gravid i tre år snart så jag tänkte att lika bra att sluta nu så slipper man höra "Åh har du inte slutat och vill ändå ha barn, då kanske du inte vill tillräckligt mycket". hoppas att jag kan vara lite duktig som ni har varit här och stå emot.

• Kanga1

Jag hejar fortfarande fan va duktig du är!!!!Tror inte du kommer vara sugen när ditt barn kommer för då har man inte tid att röka juh...Flört
    *heja heja heja!!!!* SkrattandeKram från mig! (skrev tidigare i din andra tråd)

• Anonym (Röksugen)

Ja du är JÄTTEDUKTIG!!! Ett skithögt HURRA för dig!!!
    Är själv inne på mitt andra rökfria dygn, eller hur man nu ska räkna det. Tog sista ciggen igår kl 11 på förmiddagen, så det har ju nästan gått ett och ett halvt dygn nu... Är helt gråtfärdig!
    Men jag SKA fixa det... den här gången!

• BimBim o Knorrans Mamma

sabineb: Tack för din peppning

Minny: Va duktig du är!!!
    Det finns tyvärr INGET som kan ersätta en cig. tro mig. jag har testat allt
    Rullade tom ihop torr mossa i tidningspapper när jag var riktigt desperat när jag höll upp 3 dagar i somras
    Inte ens det hjälpte.
    Och det tar tid innan det känns bättre.
    Men försök göra som jag gör då?
    Se det som ett uppehåll.
    Tänk att imorrn får jag röka en HALV cig om jag är riktigt duktig idag o inte röker nåt!
    Sen imorrn tänker du. Visst. jag får röka en halv cig idag. men röker jag den nu så är den ju förbrukad. Bättre o ta den ikväll isf.
    Sen på kvällen tänker du. har jag klarat hela dan idag utan så behöver jag ju knappast den nu heller.
    Tar den imorrn istället. Osv osv.
    DET funkar på mig fkt
    Sen OM du nu vill ta den där halva ciggen  verkligen behöver den så gör det. men låt det va BARA den. Sen nästa dag är du berättigad en halv till. men varje gång du tänker ta den halva. Då säger du till dig själv såhär.
    Okej. jag får ta den halva nu. men FÖRST MÅSTE JAG tex diska all disk, lägga tvätt i maskinen, gå ut med hunden, ta en dusch eller nåt liknande. SEN får jag röka halvan utan ångest.
    Och rök den oxå utan ångest.
    Ta sen nytt tag direkt efter. för det blir inte som att börja om på noll igen.
    Du hoppar tbx en liten bit men inte så långt att allt vart i onödan.
    Men känn verkligen efter när du rökt klart halvan. Var den så god?
    Vad gav den mig?
    Behövde jag VERKLIGEN denna halvan?
    Om inte. tänk på det dan efter
    STORT lycka till nu!!!

Kanga1: tack så mkt!!!
    Snäll du är!
    Blir så glad för sådana inlägg!

Anonym (röksugen)
    Tack
    Ja jag ÄR faktiskt diuktig
    Och vet du vad? Du är lika duktig som mig!!!
    Om du vill kan du ju ta del av inlägget jag skrev nu till Minny. prova om du vill?
    Önskar dig all lycka till nu!!!
    Kram

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Fd rökare)

Halloj halloj hejar vidare!!!!
    När är din bebbe beräknad att kika ut?
    Jag är fortfarande rökfri men nu pa lördag blir det svart ska pa fest, varför ska alla ens vänner röka??
    Tycker man bara ser ciggisar + gravida kvinnor överallt.. haha man ser det man önskar sig mest tydligen!!

• Emmizor

MYCKET starkt TS!
    Och skit i dessa moralkärringar
    Tycker att du är enormt duktig!!

• flissan

Härligt vad skönt. Lycka till!

• Kanga1

HejaHejaHeja!!! fastnar här varje dag hoppas du känner att det blir lättare ibland iaf. Kram! men man får också se ut så här : för det gör man ju ibland hehe

• cåbra

Dyker in som hastigast och ser att tråden verkar ha "självdött".
    Men måste ändå göra ett inlägg och hoppas på att det når Ts
    När jag slutade så var jag skitnoga med att varje verkligen VARJE dag, lägga samma summa som jag skulle köpt cig för i en särskild burk (som det stod mammas roliga pengar) på. Hade jag inte den exakta summan så växlade jag, gick inte det så la jag en lapp i burken och la i pengarna sedan. Inga ursäkter tolererades, de pengarna hade ju funnits innan och de skulle inte göras slut på på ingenting (dryga 40 spänn är ju faktiskt lätt att köpa en veckotidning för eller 2 chokladkakor typ..)
    Efter sju dagar har man 7 gånger 40 och sedan, ja räkna själv.
    Jag valde att köpa ganska mycket roliga kläder o dyra saker till mig själv samt en helg på spa för pengarna. Så låt inte dina 40 om dagen försvinna, de pengarna är din belöning för att du är så skitduktig, de pengarna har stulit din hälsa nu skall de göra dig glad för det är du värd tusen gånger om.

• knasmaija

hejsan TS: Tänkte bara höra hur det går för dig??? Hoppas att allt är bra med dig och bebisen Vi tillägg att jag är lika stolt över dig...

• Anonym

Hej!

Ville bara säga att jag tycker du är jätteduktig!
    Jag fimpade samma dag som jag plussade, den graviditeten slutade tyvärr i MF.. men jag är RÖKFRI! :)

Otroligt skönt!

Va stark nu, ramla inte tillbaka!

• Garageänkan

Hej TS! Va duktig du är!!!  Jag har inte haft internet på två veckor o orkade inte läsa ut din gamla tråd!...

Jag är så stolt över dig du är så duktig!!!

Kom ihåg att du alltid kan maila om du behöver stöd och råd/tips/pepp!

Många kramar garaget!!!!

~Slirar med PV:n och lyssnar på sator!~
  • cåbra

Hoppas att du inte slunkit tillbaka till rökhelvetet men om du gjort det så har du iaf. kommit ur det med en erfarenhet rikare, nästa gång vet du vad DU kämpar emot (det är olika för alla). Tänker på dig...

• tattoolinda

precis så som du skriver att du "lurar" dej själv att låta bli ciggen, precis så gjorde jag också när jag ville sluta missbruka droger. när jag blev som mest sugen så tänkte jag att " låter jag bara bli att ta idag så kan jag fatta ett nytt beslut imorgon " och t o m att " bara jag låter bli idag så kan jag få ta imorgon " Har själv tyckt att det låtit sinnessjukt att använda omvänd psykologi på sig själv, men det funkade ju faktiskt riktigt hyfsat. så, go for it och tummarna upp för dej som lyckats sluta! själv e ciggen den enda last jag har kvar i min beroendesjukdom, och trots att jag e 23 veckor långt gången i min garviditet får jag ta det jäkligt lugnt med att sluta för fort. min barnmorska avrådde mej att sluta med allt för fort då det dels kan chocka barnet i magen och sen dels att om jag går in i någon depression på grund av abstinens eller sug så kan man föra över stta på barnet. våndas jävligt mycket av att jag utsätter detta älskade liv i min mage för detta med rökning, men här sätter jag mitt mål att hinna bliva totalt rökfri innan "bubben" tittar ut. var dag e en kamp , men jag har både ork och lust att kämpa livet ut!

• anna1975

Hoppas du lyckas hålla dig. Bra kämpat och som du sjlv säger - bättre sent än aldrig. Håller tummarna

• BimBim o Knorrans Mamma
    En liten uppdatering!
    Jag är FORTFARANDE rökfri!
    Det är fortfarande SKITJOBBIGT vissa dagar.
    men jag KLARAR det iaf!
    Men blir lite krokodiltårar och ångest emellanåt. Men visst är jag röksugen. VARJE DAG!
    Så det är ju rent BULLSHIT att röksuget försvinner efter några veckor.
    Såhär 2 mån efter jag slutat är jag fortfarande GRYMT röksugen MINST 3-4 ggr/dag. (Om 2 dagar är det 2 mån sen).
    Men visst: det är väl bättre och jag ÖVERLEVER utan cig. Men är bra sugen på o börja igen
    Det är 26 dagar kvar till vår bebis kommer och jag längtar ihjäl mig!
    Hoppas att den kommer födas frisk och välmående och att jag får en riktigt fin belöning nu
    Tack alla ni som stöttat mig och jag hoppas min tråd kan va till nytta för andra.
    anna1975 skrev 2007-03-09 16:38:29 följande:
    Hoppas du lyckas hålla dig. Bra kämpat och som du sjlv säger - bättre sent än aldrig. Håller tummarna
    Tack för att du kommer in o kollar hur det gått
    Snällt av dig!
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 37 ♥ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Usch)

Detta är iofs en gammal tråd men skriver ändå. Jag slutade röka samma dag jag fick veta att jag väntade vårt första barn och det var det svåraste jag någonsin gjort. Hade samma som dig TS, första dagen var enkel men efter det blev allt värre. Jag grät nästan varje dag, slog sönder saker, skakade, kändes som jag skulle dö. Usch fy, det var riktigt jobbigt. Vissa dagar stängde jag in mig i ett mörkt rum och önska att graviditeten skulle vara över. Ibland hade jag sådant sug efter cigg att jag sa åt min man att jag inte ville ha barnet mera. Detta höll på åt mig 7 månader!! Först SEN kändes det bättre och efter att vår son föddes så tänkte jag inte alls på cigg!

• Anonym (Fjeke)

Haha, du verkar verkligen seriös med alla dina svordomar i varannan mening. Påhopp så fort någon säger emot dig. Lägg ner. 

• Anonym (Fjeke)

Men du verkar ju iallafall veta att det är ett missbruk och att det därmed är fel iallafall. När du lägger sin tråd i missbruk.  det är bra.

Svar på tråden Äntligen har jag kunnat sluta röka!!! Är i v 30 nu! LÅNGT!!!!