• 20110426

Vad ska man kalla en styvförälder???

Jag vet varken ut eller in just nu. Min man som är pappa till vår dotter men inte pappa till "min" pojke vet inte vad han ska bli kallad av pojken. Pojkens far har bestämt talat om att han INTE accepterar att pojken kallar min man för pappa/ plastpappa. Detta ställer till det när pojken ibland säger fel och kallar min man för pappa, tidigare har min man sagt att det inte gör något att det är ok om han kallar honom pappa, jag menar vår dotter gör ju det. Min man och sonen har en väldigt bra kontakt. Jag och min man träffades när pojken var 3 år och han är nu 8, så han kommer ju inte ens ihåg när jag och hans "riktiga" pappa var tillsammans utan har mest minnen av att jag och min nuvarande är en familj. Pojkens pappa har ochså en ny som har tre egna barn, jag skulle tycka det vore kanon om han kallade henne mamma för det är ju det hon är när han är där, eller har jag helt fel? Tänker jag konstigt???
    Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut mina tankar om detta...

• Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???
  • piggelkottan

Jag bor ihop med en ny man sedan ca ett år tillbaks och relationen mellan honom och min dotter (4½) gick lite upp och ner i början. Jag tror att det mest berodde på svartsjuka från hennes sida eftersom jag levt själv med henne ända sedan hon var två månader till jag träffade min nya. Nu funkar det iaf jättebra och hon har helt frivilligt kommit på att kalla honom för pappa ibland och hans namn ibland. Hennes riktiga pappa blev arg när han fick höra detta och anklagade mig för att ha fått henne till att göra det. Tyvärr så träffar han henne mindre än min nya man gör fastän min nya ligger borta på jobb så jag tror det faller sig naturligt för henne att se min nya som pappa. Vi är dock väldigt noga med att poängtera för henne vem som är hennes riktiga pappa för att undvika förvirring. Jag säger: Låt barnen själva bestämma vad dom vill kalla sina extra föräldrar! =)

• Mamma ÅsaW

Mina två äldsta barn kallar min man för hans namn. De har alltid gjort det och det känns mest naturligt, eftersom de har en "egen" pappa. Nu har deras biologiska pappa precis gått bort men de kommer fortsätta kalla min man för hans namn. Varken jag eller min man skulle tvinga dem att kalla honom för pappa, även om det är han som har varit mer pappa för dem än deras biologiska.

• myheartbelongstoyou

Min dotter kallar min sambo för pappa och sin riktiga pappa för pappa också. Hon vet att min sambo är styvpappa. Låt barnen välja själva. Låt det komma naturligt :)

• lena ekman

Jag heter Lena, och det är vad mina bonusbarn kallar mig. Ibland säger de fel men det är ju en felsägning precis som när jag blandar i hop barnen. Bara något att skratta åt.

• Jenny70

Men pappa säger man väl ändå inte till "mammans nye karl"?? Inte när man har en fungerande relation med sin pappa!! Gud, jag hade blivit helt förtvivlad om mina barn skulle sagt mamma till en annan kvinna...det är ju JAG som är deras mamma!!
    Nä, men man säger ju namnet såklart!! & pratar man om dom får man väl säga mammas nye man eller min "bonus/låtsaspappa" möjligtvis!

• Viclar

Man kan bara ha en mamma och pappa och jag tycker att det är förvirrande för barnet om de ska kalla mammas eller pappas nya för för mamma och pappa.

Min mans tre barn kallar mig för mitt namn, inget annat. Den minsta är 4 år och han är mycket medveten om att jag är pappas fru och han har en mamma.

• Mamman med två pojkar

Min äldste son som jag har från tidigare äktenskap säger min mans namn eller "mammas kille".

• Mamman med två pojkar

Han är fyra år.

• Tjofsen

Mitt styvbarn kallar mig mamma ibland. Hon har väl ett behov av det. Hon får kalla mig vad som helst utan plast eller låtsas. För jag finns och jag är inte gjord av plast.

• bonusmamma87

våran lilla skit här hemma som vi har varannan helg kallar mig för mamma hon är iof bara 1.7 år å vet inte vem hon kallar mamma pappa men vi försöker lära henne att säga mitt namn..alla andras namn kan hon någorlunda men mig väögrar hon kalla vid namn hon säger blankt å starkt mamma. förstår inte varför men så är det...så vi kom fram till att lära henne mamma å sen mitt namn som hennes bio mamam gör om sin smabo tex "pappa ..."

• Yohanna85

mitt bonusbarn säger mitt namn, johanna. men ibland kan det bli fel när han varit hos sin mamma en hel vecka, då kan det bli mamma te pappa. men han kommer mest på det själv! men jag tillrätta lade honom i början när han sa mamma till mig, då upprepade jag bara mitt namn johanna ... jag kom i för två år sen när han inte riktigt börjat prata. Så först sa han nanna, sen blev det hanna.. nu är det mitt fullstädniga namn johanna =) men har aldrig kännt för min del att det är riktigt okej att bli kallad för mamma av honom. Eftersom han har en mamma.

• missem

Jag tycker att har barnet en kontakt med sin riktiga pappa så måste man respektera att han inte vill att barnet kallar någon annan pappa. Man behöver ju inte uppmuntra att barnet gör det men om barnet endå vill kalla din nya för pappa så blir det lite svårare. Min dotter skulle aldrig få kalla min nya för pappa och det skulle hon hellre aldrig få för sig för hon har alltid kännt min nya som hans namn och hon har en pappa som hon träffar offta.

• hEmLiGa MoRsAn

låt barnet bestämma det själv.. har en dotter som jag inte har ihop med gubben som knappt har nån kontakt med sin riktiga pappa å hon hade själv frågat min man om hon fick kalla han för pappa för hennes skiter ju i henne.. så låt barnen bestämma.. dom följer ju bara sina hjärtan å hur dom känner

• Yrslan

Men snälla nån det är faktiskt INTE de vuxnas sak att bestämma, låt barnet kalla honom för det som känns bäst för barnet. Hade samma problem med mitt ex, vår 4åring kallade min nya för pappa. Hans biopappa blev vansinnig men 4åringen sa bara: Nu tar ju nn hand om oss och då är han också min pappa, när jag är hos dig och du tar hand om mig så är du pappa.

• hEmLiGa MoRsAn

yrslan: ja barnen kallar dom ju efter VEM som tar hand om dom.. så är det.. och man kan ha två pappor bara men VET VEM som är biologisk!

• Benke

Tills barnen inte kommit nåt "eget smeknamn" själva...så har vi väl alla ett namn?

Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???