• 20110426

Vad ska man kalla en styvförälder???

Jag vet varken ut eller in just nu. Min man som är pappa till vår dotter men inte pappa till "min" pojke vet inte vad han ska bli kallad av pojken. Pojkens far har bestämt talat om att han INTE accepterar att pojken kallar min man för pappa/ plastpappa. Detta ställer till det när pojken ibland säger fel och kallar min man för pappa, tidigare har min man sagt att det inte gör något att det är ok om han kallar honom pappa, jag menar vår dotter gör ju det. Min man och sonen har en väldigt bra kontakt. Jag och min man träffades när pojken var 3 år och han är nu 8, så han kommer ju inte ens ihåg när jag och hans "riktiga" pappa var tillsammans utan har mest minnen av att jag och min nuvarande är en familj. Pojkens pappa har ochså en ny som har tre egna barn, jag skulle tycka det vore kanon om han kallade henne mamma för det är ju det hon är när han är där, eller har jag helt fel? Tänker jag konstigt???
    Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut mina tankar om detta...

• Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???
  • tomcar1

Hej !
    jag tycker att barnet själv får välja och att det måste få komma naturligt, vad barnet vill kalla din man.

• A73H

Namnet, absolut!!! Varför förvirra ett barn med att snurra till mamma/papparollen när det de facto handlar om en annan vuxen människa som mamma/pappa är kär i och har valt att leva tillsammans med? Jag är och har alltid varit Anna för båda grabbarna här hemma! Och lika lite som jag har kallats mamma (lägg till valfritt ord innan...plast-/styv-/bonus...), lika lite är de mina bonusbarn! De är min mans barn, mina barns storasyskon och mina älsklingar! Lätt som en plätt!

• 20110426

Tack för all respons. Det känns lite klarare nu.

• jeja66

Hejsan! Jag skilde mig från grabbarnas pappa för ett antal år sen. Grabbarna var 1½ och 3½ år då. Sen när jag träffade min nuvarande sambo var de 4 och 6 år. De har alltid sagt Göran till honom.

Nu för 5 år sen fick vi en gemensam dotter. Hon säger givetvis pappa till Göran. Hon har däremot börjat säga pappa Björn till grabbarnas pappa.

Detta tycker jag är naturligt eftersom hon hör sina bröder säga pappa till "Sin" pappa.

Hade mina grabbar velat säga pappa till Göran (min nuvarande sambo) hade de fått det.

Gör det som känns bäst för ER!

Lycka till   //Eva

• lillam82

hej
    jag har en dotter på 5år sedan ett tidigare förhållande o har sedan ett halv år tillbaka en ny kille som har en dotter på tre år.. min dotter kallar han vid namn men det händer att hon säger pappa för att hans dotter gör det..
    men sen så bor min dotter hos sin egna pappa varanan vecka så hon skulle nog aldrig säga pappa på riktigt till någon annan en tills sin egna tror jag..
    men allt tycker ju olika tycker barnet skall få bestämma för det é deras o plastföärldens grej...

• Akk76

Jag tycker som så att om pojken är 8 år gammal så är han gammal nog att veta vem som är hans pappa och vem som är bonuspappa. Så jag tycker det ska vara upp till honom, det ska vara hans val.

Min bonusson säger mitt namn, och jag anser inte att han ska kalla mig mamma, han är ju ändå 15 år och har sin mamma. Han var 8 år när jag kom in i hans liv, och det har alltid varit mitt namn som gäller.

• Foglossingaj

Min sambos barn förlorade sin Mamma i cancer och jag har funnits i deras live sedan de var 5 och 9 (nu 7 och 11). Vi har pratat mycket om vad vi ska kalla varandra. Lillkillen ville kalla mig Mamma ett tag och min sambo och Mormor tyckte det kändes obehagligt.

11-åringen kom på "bingomamma" och "bingobarn" för att det var som att vi alla hade vunnit på bingo. Så nu kör vi på det:)

• Lilliz

Jag kallade min bonus vid förnamn de första 4 åren. När sen min syster föddes och de började prata om min bonus som pappa så tog jag helt enkelt efter.

Min riktiga pappa blev så klart inte jätteglad, men han accepterade det och idag har jag två underbara pappor.

Min äldsta son upptäckte att jag kallade min bonus för pappa när han var 2 1/2. Då fick jag försöka förklara lite enkelt för honom och efter det har han kallat bonusen för morfar ibland.

Med detta vill jag egentligen säga att barnen sköter det själv. Självklart ska de veta att de har en bio-mamma och en bio-pappa, men vad de ska kalla de är helt upp till barnen.

• pepper

Bingomamma lät skitbra! Ska se om det funkar här hemma! Själv blir jag kallad vid namn, men omtalad som styvmamma. Inget vackert ord kanske men det var det som det blev när vi träffades för att barnen var så små så det fanns inget annat ord de kände till. När jag pratar om barnen säger jag mina barn för det har jag fått klara besked av barnen att göra.Man försöker göra så att alla blir nöjda,alla familjer är olika. Pröva sig fram lite försiktigt utan att såra någon.

Svar på tråden Vad ska man kalla en styvförälder???