• Rosa små moln

Undvika mf?

Vet inte riktigt om detta passar här-
    men finns det några trix för att undvika mf?

Folsyra? det vet jag ju om/
    Men finns det något mer man kan göra eller undvika?

Har nyligen fått mf och vill undvika att få det igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-21 08:54:14:
    Liten uppdatering.
    Enligt inläggen i denna tråd så finns det några saker som kan vara värda att avstå ifrån/göra om man oroar sig för mf.

Äta vitaminer

Undvika stress

Undvika hård träning (under grav och efter ÄL)

Inte ha samlag innan vecka 12

Folsyra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-21 08:54:46:
    Inte ta varma bad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 15:21:41:
    Inga tunga lyft

Dricka mycket vatten

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 16:01:13:
    Undvika äta för mycker socker

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:38:30:
    Omega 3
  • Svar på tråden Undvika mf?
  • greta2

Svårt att vara gravid: Illamående, rädsla för missfall och en daglig dusch i kallvatten! Haha!
    Tur att jag är ogravid! För närvarande1

• AHöst

Nej, svalare dushar har jag inte hort dem rekommendera, dock inga varma bad i badkaret.

• Rosa små moln
    Indran:

De va en liten listaFörvånad

Det där med att ha sex har jag oxå funderat på,
    för jag tror det va det om utlöste mitt mf blödde lite lite efter o sedan på morgonen så började resten av det komma.

Men allt är värt att pröva!
    Visst vet jag att det kan vara så att pyret är så missbildat att det aldrig skulle klara av att överleva senare, men det kan ju inte vara så alltid ?
    Drömmer om en liten....
  • Boni

Jag har funderat mycket på det där med att man kan påverka själv!? Givetvis uppstår det embryon som inte har förutsättningar för att leva och utvecklas fullt ut till förlossning. Men i vårat fall, fick missfall för 2 1/2 vecka sedan, var det förmodligen en yttre omständighet! Jag råkade få en elak infektion som "åt" sig in till lilla pyret!

Vi har ej fått svar ännu vad det var för bakterie. Jag var i v. 16 och allt såg helt normalt ut hela tiden ända tills två dagar innan missfallet då vi gjorde ett VUL.

Det kanske är bra med lite avhållsamhet och absolut inte dra på sig någon influensa! Jag kände mig lite halvsjuk i ca fyra veckor innan det hände. Man vet aldrig, men bakterier kan ställa till det och de kommer ju utifrån!?...

• Rosa små moln
    Boni:

Nej fy vad hemskt *kramar om*

Då ska man alltså va extra noga med att tvätta tassarna ofta och undvika sjuka människor oxå.
    Drömmer om en liten....
  • AHöst

Boni, jag beklagar verkligen. Sa fruktansvart!

Pa tal om att tvatta handerna sa finns det ett virus som heter CMV som de flesta faktiskt redan nagon gang har haft. Som vuxen sa har man oftast inte ens nagra symptom. Men om man far det som gravid sa kan det vara farligt for fostret och nar jag nu last pa om det sa namndes aven mf. De papekade dock att upprepade mf inte visat nagot samband med CMV. Sa det finns fler skal att lagga till tvatta handerna noga och undvika att pussa pa sma barn och anvanda samma betsick eller muggar etc.

Jag ahr sjalv precis fatt reda pa att jag ahr aktivt CMV och hoppas pa forsta gangen pa lange att jag inte ar gravid.

• Boni

AHöst: Vet man hur det smittar? Vad står CMV för? Är det vanligt? Kan man göra något åt det?

• AHöst

Det smittar genom kroppsvatskor. Det ar ett virus sa ungefar som en forkylning. Sa om man ar gravid sa ska man vara noga med att tvatta handerna och aven lata bli att pussa pa smabarn eller anvanda samma bestick etc eftersom smabarn garna har det.

Det ar faktiskt valdigt vanligt. Ca 70% av Sveriges kvinnor i barnafodande alder bar pa det. Men eftersom de flesta har redan haft det sa brukar det inte vara farligt om man ar gravid eftersom man da ar immun. Bara om man far sitt forsta utbrott da man ar gravid finns det risker for fostret.

An sa lange verkar det inte finnas nagot man kan gora at det. Men det forskas.

• sonica

2 ma bara...men tre foster, vid tre olika tillfällen.

skillnad jag gjorde nu...(är i vecka 31) så kasnke går det vägen..)

*ätit kvinna vitamineral. (e-vitaminet har i djurförsök viast sig förhindra missfall på möss)
    *Druckit mycket, mycket vatten.
    *varit extremförsiktig med tunga lyft, och vilat så fort jag kommit åt.

Inget vetenskapligt alls, men detta gjorde jag annorlunda.

• Rosa små moln

Sonica:

Ok då kanske man ska satsa på att äta vitaminer oxå, 
    har iaf börjat knapra folsyra som en tok
    Även om man inte är gravid nu så ska det ju motverka mf och sedan så motverkar de cancer oxå stog de på burken.

Och vatten e ju bra så de kanske man borde dricka mer av ändå....

Mmmm har hört att man inte får lyfta mer än tre kg..stämmer det? nån som vet?

____________________________________________________________________________

Hur är det annars då tjejer?
    *kramar om er allihopa*

Nu jä*lar ska jag ha ett + till jul!
  • jazzy

Jag håller min till din lista, men jag kommer oxå att undvika kaffe & andra dycker med koffein under min graviditet..

• Rosa små moln

*puffar*

Nåt vi missat?

• emejo128

Jag har haft fyra missfall och har även två friska barn Båda de fullgångna graviditeterna har jag fått graviditetsdiabetes. När jag läste på om det läste jag att för höga blodsockervärden tidigt i graviditeten kan leda till grava fosterskador och även till missfall. De gånger jag fått behålla barnen har jag (förutom ätit folsyra etc.) sett till att inte äta något socker under de första veckorna och att hålla blosdockervärdet stabilt.

Det där med sex frågade jag min läkare om och hon sade att folk som är "missfallsbenägna" brukar man avråda från sex under de 12 första veckorna, men oftast påverkar inte det, utan blir det missfall i samband med sex skulle det till största sannolikhet blivit missfall förr eller senare ändå. Det kan vara en MA som ligger och som stöts ut i samband med att livmodern krampar vid orgasm. Levande foster ska det VÄLDIGT mycket till för att sex ska kunna ta kål på.

• Boni

Det är väl konstigt, jag har aldrig hört att det kan leda till missfall med samlag!? Men kanske för vissa väldigt känsliga, som är lättblödande, infektionsbenäga kan det nog vara bra med lite avhållsamhet!?

AHöst: Tack för ditt svar!

Jag vet inte om ni har tagit upp Omega-3 här i denna tråden, för mig och för många andra verkar det vara lite av ett mirakelpiller!

• Rosa små moln

omega 3? hur fungerar det *nyfiken*

• AHöst

Jag tar ocksa Omega-3. Det ar fiskolja som man kan ta i tablett form. Eller gelekapslar ar det val egentligen.

Jag tar det mycket for att det har visat sig nyttigt for antifosfolipida antikroppar. Men det ahr borjats poangteras mer och mer for "vanliga" gravida i alla fall ahr i usa. Sedan ar det ju nyttigt for alla, inte bara gravida. vi ater ju for lite fisk oftast i var tid.

Svar på tråden Undvika mf?