• solin

    flytta till nigeria

    Jag och min fästman pratar om att flytta till hans familj i Nigeria. Jag har inte varit där tidigare men har rest mycket i mitt liv. Nu säger jag inte att jag vet hur det är just i Nigeria, för det vet jag inte, men jag kan föreställa mig lite iallafall.
    Jag undrar om någon har bott i Nigeria/Afrika/eller nånstans i världen och har lite tips till oss om vad vi ska tänka på vid en eventuell flytt.
    Ha det gott!!

  • Svar på tråden flytta till nigeria
  • Mrs Moneybags

    Om din man och hans familj har gott om pengar är det nog trevligt. Kanske mindre trevligt om man måste leva fattigare?
    Har man pengar är det mycket härligt i Afrika...
    Att åka ner och kolla läget tror jag är en god idé. Lycka till!

  • Pion75

    Min syster bor i Nigeria för tillfället, med sin pojkvän som är därifrån. De bor i Lagos. Hon kan inte gå ut själv och de måste åka bil överallt pg. a. rån/överfallsrisk.
    Hans familj tillhör medelklassen så de har det väl rätt bra, men det är ju ändå kackerlackor och annat trevligt i huset, ryyys...
    Min syster har bott i Afrika förut, så hon visste ju till viss del vad hon gav sig in på även om det inte var samma land tidigare.
    Hon trivs bra, men saknar ju så klart familj och vänner. Jag och resten av familjen räknar dock dagarna tills hon kommer hem för man kan inte låta bli att oroa sig! För kriminaliteten, Malaria m.m.

    Jag håller definitivt med om att det nog är bäst att åka dit på semester först, men det lät ju som att det var så ni hade tänkt.
    Lycka till!

  • Eva Lotta

    Hej hej,
    vi har hus i nigeria, är inte "rika" enligt svensk standard men bor bra både i lagos och abuja.Kan säga att vi ännu inte haft en enda kackerlacka hemma hos oss!Vi har hus som vi hyr ut i London och där finns det dock kackerlacker..stora som sjutton!!
    Har aldrig själv råkat ut för kriminalitet men givetvis hört om andra...det finns situationer man bör undvika och de lär man sig!! Åk dit, känn på det...och fatta ett eget beslut tillsammans med din make!!
    Lycka till
    kramis
    Lotta

  • bebben Elias mamma

    Jag har precis flyttat hem från Spanien p.g.a. att jag vill att mina barn ska växa upp i ett så säkert samhälle som möjligt.
    Med socialt skyddsnät, bra skola m.m. För mig låter det så konstigt att flytta till ett u-land när de flesta afrikaner drömmer om att komma till Europa för ett bättre liv och framtid och riskerar sitt liv för att komma i överfulla små båtar som de betalt att de äger och har för.

    Ok, är det bara för något år kan man förstå, men tänk om du ska bo där hela livet. Hur är det med sjukvård, pension, A-kassa, löner m.m. Det skulle vara om ni är så rika att du vet att ni kan leva där ekonomiskt oberoende hela livet. Om du är själv så behöver du inte tänka på andra, men har du barn så vill du väl att de ska växa upp så säkert som möjligt.

    Jag tänkte inte som jag gör innan jag själv hade bott utomlands och kännt osäkerheten i att om det skulle hända något (sjukdom/arbetslöshet etc.), vad ska hända med oss då. Det är inte så lätt att komma tillbaka sen till Sverige utan jobb.

  • solin

    Självklart sätter jag min son och hans säkerhet först men jag anser också att han det han får av att växa upp i Nigeria och verkligen lära känna sin pappas kultur ger honom och oss som familj så otroligt mycket. Sen är det inte sagt att vi aldrig kommer komma tillbaka till Sverige.
    Vi är inte jätterika men vi kommer leva bra där, nästan samma standard som vi lever här och det finns väldigt bra skolor och sjukvård där. Visst alla kan int eta del av den pga att det kostar, men det är vi beredda att lägga våra pengar på såklart.

    Nu åker min man ner om en månad och jag åker ner till sommaren för att förbereda och känna av. Men sen tar vi nog vårt pick och pack och flyttat ner om en sådär 2år!

    Jag kommer att plugga där medans min man jobbar och vår son är med farmor på dagarna!

    Förstå vilken upplevelse och vilken chans vi får i vårt liv. Den kan man ju bara itne missa. Och man måste våga lite för att vinna!
    God Jul!

  • sbalogun

    God jul till alla!
    Jag tycker du ar jattemodig som vagar testa att bo dar nere. Och det betyder inte att du inte satter ditt barn i forsta hand- tvartom! Vart nagonstans ska ni bo?

  • solin

    Sbalogun: Tack för dina vänliga ord. Vi kommer antagligen bo i Enugu i Enugu state eller möjligtvis Makurdi i Benue state.

  • Eva Lotta

    hej, modigt och bra för eran lille kille! Vi västerlänningar är extremt bortskämda när det gäller bekvämligheter! Vadå skyddsnät...få länder har det!Jag har varit där på lika villkor som en inhemsk och det är bara till att anpassa sig!
    Nä du, jag tycker du verkar stark och modig...och vet man redan vad man vill fast man är ganska ung så har man goda förutsättningar att klara sig!
    Jag tycker inte heller att du sätter din son i andra hand...tänk vilken chans han får!
    God Jul...
    Lotta

  • solin

    Tack Lotta!

    Jag får oftast negativa reaktioner när jag berättar för folk om min och min mans planer. Varför förstår jag inte riktigt och jag tycker det är väldigt tråkigt. Visst folk är ju vana med Sverige och alla bekvämligheter.men jag anser att man missar så mycket om man aldrig vågar något i sitt liv. Och jag anser att det är bättre att se möjligheterna än svårigheterna i livet.
    Jag tycker också att vi som familj får en chans vi bara inte kan missa med att välja att stanna kvar i Sverige. Sen finns det inget som säger att vi måste stanna i Nigeria för all framtid och lite till. Jag menar Sverige finns ju kvar....och resten av världen.

  • sannabertling

    hej. jag och min pojkvän har börjat prata lite smått om att kanske flytta till Nigeria nästa år. Han är från Nigeria själv. så om någon är som faktiskt bott i Nigeria är villig att dela med sig lite info vore det högt uppskattat =) 

  • Zunnie

    Vi har precis kommit hem från 3 veckors semester i Nigeria. Vi var i Lagos, Ibadan och Abeokuta. Min man är från Nigeria och vi har 4 barn. Jag kan absolut tänka mig att flytta dit! Om mannen får ett vettigt jobb där så tänker vi flytta! Hur går det för dig och era planer?

Svar på tråden flytta till nigeria