• Svartfot

adoptivbarn=köpebarn

Hade en väldigt livlig diskussion med svärmor igår.
    Dock inte så givande..men.

Har aldrig hört ordet "köpebarn" innan och det sa hon var ett annat ord för adoptivbarn.
    Hur tänker man då?
    Är det verkligen ett ord som används?

Känns oerhört kränkande!
    Dessutom var det ju en hel del andra för mig konstiga tankar som kom fram hos henne...

Inte så roligt när jag själv är adopterad och har varit tillsammans med hennes son i lite drygt 10år. Kanske bla. därför vi inte är goda vänner.

♥♥Malte & Wilma♥♥
  • Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn
  • mn73

Jennie med ie:
    Ja, det är verkligen märkligt att just adoption har blivit stämplad som köp av barn. Detsamma borde man i så fall kunna säga om IVF.

• mammatillvictor

Man köper inte barn via adoption! Att få barn över huvudtaget kostar ju pengar! Att föda barn på BB är inte gratis! Det kostar massor med pengar! Vi som adopterar betalar inte för själva barnet utan de kostnader som blir är te x barnets omvårdnad i landet, resan dit, advokat- och myndighetskostnader etc. Blir så trött på dessa kommentarer om att vi köper våra barn!

• C Elegans

@LOLLIPOP77, jag har aldrig hört uttrycket "köpebarn" tidigare. Det låter ju som att det skulle implicera att barnet var mer av en "produkt" än ett biologiskt anskaffat barn, men det kan man ju inte veta utan att fråga din svärmor.

Om jag var du skulle jag helt enkelt fråga svärmor "varför kallar du adoptivbarn för köpebarn" och om hennes svar refererar till att föräldrarna betalar omkostnaderna (resor, administration etc) skulle jag ta upp IVF, insemination och alla former av assisterad befruktning och påvisa att med hennes resonmang så är detta också "köpebarn". Jag skulle dessutom fråga varför hon inte bara säger "adoptivbarn", dvs varför tycker hon att det är viktigt att betona just precis aspekten att föräldrarna bekostat adoptionen?

• Roovet

Jag har fått en del liknade reaktioner och framförallt många skämt om att jag kom med posten. Folk är helt enkelt idioter

• PetraN

Jag hade skällt ut henne efter noter!!!

• Barbasnygg

Säger väl det mesta om din svärmor. Har aldrig hört att folk säger så. Be henne dra åt....

• snigelfart

Vad korkat sagt! Fråga henne om IVF barn som man har betalt för själv också är köpebarn. Eller vad kallar hon dem? Intresserad, så jag vet vad jag ska kalla mitt ev barn när det kommer....*väldigt ironisk nu*

• Hatter

Lite taskigt att kalla dig för det. Men sanningen är att det finns en adoptionshandel. Kanske inte i Sverige men i USA tex finns det par som köper barn. Och i vissa länder säljer föräldrar sina barn in till adoption för att de känner att de inte har råd att behålla dem.

Sådan handel av barn finner jag avskyvärd.

Men det är ju inte ditt fel eller andra barn som adopterats. Jag tycker det är mycket viktigt att föräldrar som funderar på att adoptera kollar upp så att allting är legalt.

• Belana

Du får svara " och vet du vad man kallar människor som pratar en massa strunt?"
    Fattar hon inte så får du fylla i med valfritt skällsord...

Förstår verkligen att ni inte kommer överens när hon behandlar dig så kränkande.

• Vildrosen

Säg att du var ett otroligt lyxbarn som sannerligen inte vem som helst hade råd med, de fick ge många miljoner. Och förresten hon själv ville väl ingen ge ett öre för...

• Rosarin

Hej!

Vilken hemsk sak att saga om sin sons flickvan/fru!
    Det finns sa manga som inte tanker sig for innan de oppnar munnen...

Har sjalv fatt bevittna ordet "direkt-importerad" som numera thailandska kvinnor kallas.
    Kanns helt vidrigt eftersom jag sjalv ar adopterad fran Thailand.
    Forstar om du blev ledsen och besviken. En sak kan du i alla fall tanka pa:

Det finns inga barn som ar sa onskade och efterlangtade som oss adoptivbarn!

och det ar inte illa!

Kram Rosarin

• Rosarin

Hej!

Kom just pa mig sjalv att det jag skrev kanske var lite stotande for andra.

Det var inte min mening att sara nagon eller verka klumpig. Ville bara hjalpa och stotta "lollipopp 77" med ett uttryck som min mamma sa till mig en gang.

Ber om ursakt om nagon tog illa upp.

/rosarin

Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn