• Svartfot

adoptivbarn=köpebarn

Hade en väldigt livlig diskussion med svärmor igår.
    Dock inte så givande..men.

Har aldrig hört ordet "köpebarn" innan och det sa hon var ett annat ord för adoptivbarn.
    Hur tänker man då?
    Är det verkligen ett ord som används?

Känns oerhört kränkande!
    Dessutom var det ju en hel del andra för mig konstiga tankar som kom fram hos henne...

Inte så roligt när jag själv är adopterad och har varit tillsammans med hennes son i lite drygt 10år. Kanske bla. därför vi inte är goda vänner.

♥♥Malte & Wilma♥♥
  • Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn
  • usha

jag har  med blivit kalla det det var inte roligt att höra

• SuziQ

Om man kallar adoptivbarn för köpebarn då e man - sorry uttrycket- ett riktig ägg! Rötägg! Man adopterar inte bara för att man har råd, eller vill köpa ett barn, det e inga husdjur. Anledningarna e många. personliga å komplexa, men alla tror jag gör det av en stor längtan efter ett barn. Precis som de som har biologiska barn skaffar barn... Att tala om köpebarn e skitsnack, och det e inte så att man betalar pengar för barnet...man donerar å återgäldar till barnhemmet, till alla myndigheter som kanske sysslat med pappersarbete osv. Man åker inte till Afrika å ger en "klanhövding "100 000 kronor , o sen drar en bebis med sig hem....

• äntligen med barn

Jag säger bara som jag brukar. A barn= adoptivbarn
    B barn= biologiska
    Jag har själv 2st A barn. Och nu kämpar jag för o å ett B barn oxå.

• Tygtiiger

Om man som adopterad blir kallad för "köpebarn" tycker jag att man ska kontra med "Jajamen, jag har minsann inte kommit till av misstag, jag är hederligt skaffad av mina föräldrar - hur är det med dig själv?"

• Marie IE B

Jodå, jag har också hört denna formulering och i mitt fall kom det från min svägerska! Jag tröstar mig med att hon överlag är en väldigt osäker person som ibland har svårt att uttrycka sig. Hon har t ex också använt sig av ord som "ett importerat barn".
    Däremot vet jag å det bestämdaste att hon inte menar något illa i det hon säger. Vårt lilla barn är hett efterlängtat av alla och hon lägger inga väreringar i uttrycket men nog känns det ändå....

• ploffsan

Så trist att det ska vara så viktig varifrån folk kommer. Tycker det låter nedlåtande, men det är nog ett gammalmodigt uttryck. Jag tror uttrycket är skånskt, här nere pratas mycket om "köpekager" (ej hembakta kakor) köpelägenhet (bostadsrätt).

• MBert

Nej du svea. Man köper inte ett barn när man adopterar!

Den huvudsakliga avgiften går till landet istället för skatt för det som kostat där.
    Det vore samma sak som att säga att biologiska mödrar köpt sina barn eftersom de betalat skatt här i Sverige som gått till mödravård, förlossning mm.
    Eller att de som får barn mha IVF köpt sina barn eftersom de betalt för hjälpen att få dem.

Nej du. Man köper inte barn!!

• mn73

Adopterade barn är lika mycket (eller lite) köpta som andra barn! Det kostar att få barn oavsett hur de kommer till sina föräldrar. Adoption kostar, IVF kostar, mödravård och förlossning kostar. Det som skiljer är hur mycket de blivande föräldrarna betalar ur egen ficka och hur mycket som går via skatten!

• Jennie med ie

mn73, just IVF t ex kan verkligen ställas emot adoption i detta hänseendet med resultatet att det är precis samma sak. I båda fallen betalar man för tjänsterna som leder fram till att man får barnet i sin famn, gemensamt för båda är t ex personalkostnader och vårdkostnader medans det när det gäller adoption även handlar om mycket administration osv. Men hur många säger att man köper sitt barn om mna gör IVF?

Svar på tråden adoptivbarn=köpebarn