När tycker du barn ska få betyg i skolan?
Aldrig
Aldrig
Jag tycker att omdömen räcker, de säger ju mer än ett betyg.
Betyget avgör ju bara hur väl man lyckas på proven och kanske lite annat, inte hur man är som människa.
6:an blev högstadiet i samma veva som de införde bokstavsbetygen och 6-årsverksamhet.
Jag ingick i sista årskullen på våran skola som fick sifferbetyg och efter det så var 6:an högstadium.
Pejgan Jag har ingen aning Men det kanske var för att de ville "spara pengar" o knöka ihop de små i stora klasser som då numera var 0-2, sedan 3-5 ELLER så blev de så snälla så det var 0-5 i samma klass
Jag har inget emot 0-2-klasser, för då får barn som är både bättre o sämre chansen att ändå utvecklas utan att känna press åt något håll. Men jag tyckte att 0-5.klasserna var lite väl att ta i...
Pejgan, ja det skulle kräva mycket mer av lärarna. Själv tycker jag att klasserna ska bli mindre och fler lärare plus hjälplärarna tillbaka.
Pejgan
Jupps, så tänker jag oxå. ALLA ska ha möjlighet att lära sig i sin egen takt MEN att det måste finnas ett grundmål de ska ha nått för att "få" gå ur 9:an.
Och det bästa är ju då egentligen att ha mindre klasser med "en" lärare som verkligen kan sin sak.
Min sambo har funderingar på att bli politiker
Han skulle säkerligen nappa
Pejgan Ja, det skulle vara en bra sak, men att lyckas införa det?
Det jag vill ha bort är denna betygshets.
På ett sätt är det ju bättre med bokstäverna än med siffrorna eftersom en hel klass kan få MVG medan en hel klass inte kunde få en 5:a
Jag vill ha bort det här med att ett betyg ska styra hur långt jag kan ta mig sedan.
Har man omdömen istället som även berättar hur engagerad en människa är inom vissa områden så blir det ju lättare att se att den människan passar till ett visst yrke.
Jag tycker att det finns på tok för många människor som jobbar med yrken de inte borde pga att de inte är "sånna människor".
Inför intervjuer (kommer iofs mer o mer) när man ska söka vidare till ex universitetet.
Visst, blir tuffare för de som ska välja ut vilka som ska få läsa en kurs, men i samband med en utsållning genom omdömena så tror jag det skulle funka.
En person som verkligen brinner för något kommer att visa detta på en intervju och säg en uppsats tillsammans med omdömen inom relevanta ämnen istället för att man ska söka in på ett medeltal. De som verkligen passar inom vissa yrkeskårer kanske trillar bort pga att de är dåliga på vissa ämnen och medeltalet inte är tillräckligt högt.
Tillägg till Dr Cox inlägg om du godkänner
De som "jagar" betyg för att få ett snitt på 20,0 (eller i närheten) har en förmåga att välja "hjärndöda" kurser på gymnasiet där de vet att de får ett MVG eftersom de redan kan ämnet i sig. Detta gör de istället för att välja ett ämne de vill lära sig mer om, för de vill inte riskera att snittet blir "för lågt"
Nu säger jag inte att alla gör så, men jag vet många som gjorde så på min gymnasieskola. Alla tillvalen de gjorde var för att "få finare betyg" så att snittet skulle se bättre ut.
Dr Cox Eller de som läser "Media" på gymnasiet o söker in till "Socionom" på Universitetet "Media" är ganska lätt att ta sig igenom med bra betyg eftersom de lärarna oftast har lägre krav på sina elever, och så läser man några tilläggsämnen *Voila* man kommer in på Socionom på Universitetet.
Jo, jag vet att de flesta linjer/program är ändrade idag, tog bara ett exempel som fanns när jag pluggade på gymnasiet
Jag har fått ut ett betyg i varje ämne från gymnsiet.
Inte som så att jag bara fått i den "högsta" kursen jag läst utan jag har allt från Matte A-E på mitt betyg och likaså alla andra ämnen som man läst o fördrivit tiden med
Jag tog matten som exempel för att alla ska förstå att alla kurser man läst syns
Matte A+B läste man ju i 1:an, C+D i 2:an o E (eller miljökunskap) + eventuell fördjupning (F=Frivillig ) i 3:an...
Högstadiet fick man ju bara sista betyget på våren i 9:an men man sökte ju in på höstbetyget i 9:an...