När tycker du barn ska få betyg i skolan?
Jag är helt emot betyg av flera orsaker. För det första betygssätts ofta prov, vilka egentligen bara mäter vad eleven kan JUST DÅ. Visst, man kan plugga som 17 inför ett prov men det man lärt sig kan lika gärna försvinna ganska fort efteråt.
Det finns elever som har svårt med provskrivningar (hade själv en kompis med det bekymret i franskagruppen jag gick i i grundskolan). För henne slog det slint när det väl blev prov fastän hon kunde saker som ett rinnande vatten på rasten innan när vi förhörde varandra. Det låter säkert som en saga men det är dagens sanning. Hur gör man med en sådan elev? Lite OT men jag och hon gick gemensamt till läraren och påtalade problemet varefter vi bara fick höra att vi "kokat ihop" det för att tjejen inte skulle få dåligt betyg. Nu menar jag inte att lärare är dåliga eller något sådant men man tycker ändå sådana här gånger att det borde gå att få någon hjälp istället för att bli kallad lögnare men men.
Betyg gör att man jämför sig med andra och får det väldigt jobbigt om man inte är väldigt duktig förstås. Det kan få en elev att slita väldigt ont, särskilt om man ligger på gränsen att komma in på gymnasieutbildningen man så gärna vill in på. Det blir på något sätt en "jakt" och med det följer även att man inte får den studiero man behöver, för hur kan man studera utan att känna sig fruktansvärt pressad i en sådan situation?
En annan sak betyg inte säger något om är även lämpligheten för jobbet, tänker då främst inom vården, omsorgen och skolan. Då antagningen åtminstone när jag gick gymnasiet (gick iofs ekonomisk linje men hade kontakt med de som gick omvårdnad) var det så få sökande till vårdlinjen så vissa uppgav för mig att de sökt det bara för att det var i stort sett det enda de kom in på och då blir det ju minst sagt fel.
Det krävs väldigt höga betyg för att komma in på läkarlinjen men det är ju inte alls säkert att en sådan person är lämplig för att bli läkare egentligen. Vad gäller särskilt vård, skola och omsorg skulle jag personligen hellre se lämplighetstest av något slag, sedan är det en annan sak hur de skulle utformas men det borde i mitt tycke göras i samråd med psykologer.
M V H Ulrika