Inlägg från: Marvelina |Visa alla inlägg
  • Marvelina

    När tycker du barn ska få betyg i skolan?

    Måste bara inflika att man inte "börjar högstadiet i 6:an". Högstadiet är egentligen borttaget som begrepp. Detta att man skulle börja högstadiet i sexan är en sorts förklaring till hur, man vill att det nya systemet ska se ut bl.a. hur lärarna följer sina elever och hur man hanterar måluppfyllelse i de olika skolåren. Sedan används fortfarande begreppet högstadium flitigt ändå, och på en del skolor har man lagt upp det så att man helt enkelt flytat år 6 till högstadieorganisationen, därav kommer "börja hög. i sexan". 

    Betyg eller ej, hetsen kommer att finnas ändå. Inträdesprov har man i princip bara en chans på. Förstå pressen inför ett sådant. I kombination med intervjuer kan det funka. Men kan ni se någon regering pröjsa för de enorma resurser som skulle krävas?   


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    Dr Cox, man har ju nio år på sig att uppnå ett visst betyg. Sedan sitter de där de sitter. Så, både jag och nej.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    Dr Cox pratar du om gymnasiet då? För i grundskolan är det bara slutbetyget (våren i nian) som räknas.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    Gick med årskull -73 och vi hade slutbetyg i gymnasiet. 


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    man preliminärsökte på höstens betyg. det var inte klart förrän efter vårens betyg. 


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    emcjoh
    fast... man har ju inte mer tid att nå G bara för att man får betyg tidigare. det är synd att så många måste ha ett pappersbetyg i näven för att förstå vad kravnivåer är. G finns ju i praktiken från dag ett i skolan (=uppnå målen). men jag vet att båda elever och föräldrar funkar så ofta, så visst. Betyg i idrott och hälsa är väl likvärdigt andra betyg. Skulle man inte bli godkänd i nian pga ett benbrott så finns ju i alla fall bilagor, och dessutom kan man räkna det som ett handikapp då, så lösningar finns alltid. På tre år ska man hinna visa tillräckligt för G oavsett ett benbrott under den perioden.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    Varför är det sämre med betyg i estetiska ämnen? Som om det inte är talangstyrt i teoretiska ämnen... Problemet är snarare metaliteten att det inte är okej med något annat än MVG. Jag var KASS i idrott och hatade ämnet, men det fanns idrottstokar som hatade SO också... idrott och hälsa är väl lika viktigt, om inte viktigare, än t.ex. kemi, eller?


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina
    lishe skrev 2006-06-12 20:53:55 följande:
    Som det ser ut idag är det dock lättare att mäta kunskapen i teoretiska ämnen (jmfr med bild, musik, slöjd, idrott).  Eller snarare lättare att avgöra vem som har lättast att minnas fakta från läroboken. Ett bra resultat på provet behöver inte innebära att man faktiskt har tillgodogjort sig information och utifrån den format egna slutsatser men det är i alla fall till stor del provresultaten som betygen baseras på.Hur värderar man ett konstnärligt uttryck?
    Oj! Galet liten tilltro till lärarnas förmåga att bedöma! Jag blir faktiskt bestört! Och vilken okunskap om provutformning och bedömningsgrunder! Eller är det så att du, lishe, och andra som håller med faktiskt ser att det fungerar som du beskriver? I så fall blir jag ännu mer bestört. Och skäms å mina kollegors vägnar. Det ska faktiskt inte vara några problem om man gör som man ska som lärare, och jag är hjärtligt trött på att bilden av skolan är som ni beskriver. Jag håller inte med dig om att det är lättare i teoretiska ämnen. Tvärtom. Just FÖR att man måste skilja mellan "inpluggat för stunden" coh verklig kunskap. 
    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina
    bbpop skrev 2006-06-12 21:27:38 följande:
    Ett problem med betyg i idrott är att det lätt blir resultaten som betygsätts, dvs hur högt man hoppar, hur fort man springer etc, och inte den personliga utvecklingen och det personliga engagemanget. De som är bäst på fotboll och basket får högst betyg.Men det blir ju djupt orättvist att mäta så eftersom vi alla har helt olika grundförutsättningar. Målet med idrottsundervicningen är väl ändå inte att man ska lära sig hoppa högst. Målet måste ju vara att man får en kroppsmedvetenhet och lär sig att det är viktigt med en sund livsstil.
    Som om man inte har olika förutsättningar för de olika teoretiska ämnena..? Hur är det mer rättvist att den som har språköra får högst betyg i franska? Har du kollat på betygskriterierna i idrott? Man kan tycka att betyg ska bort, men så länge vi har dem är det mer rättvist att ha dem i samtliga ämnen. Då har olika typer av elever större chans att vara bäst på något. Att inte ha betyg i estetiska ämnen är som att säga a) att dessa färdigheter inte är något värda i samhället b) att de elever som bara är duktiga på det är mindre bra än andra. 
    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina
    mye skrev 2006-06-12 23:15:45 följande:
    aldrig någonsin ska man sätta betyg på nogån....det kan spegla vad man tycker om personen!
    Blir faktiskt förbannad av detta. Det är ju ett påhopp på lärares professionalism. Tror ni även att läkare ger sämre vård till en patient som är otrevlig? Tror ni inte att vi lärare är vana vid t.ex. konflikter och annat som kan påverka hur man känner om en elev? Tror ni på fullt allvar att man sitter och delar ut högst betyg till den som kommer med äpplen? Det verkar ju så. Usch, nej jag får lämna tråden och hoppas att ni snart får en positiv upplevelse av skolan som kan förändra hur ni ser på den. För detta är ju sorgligt. Fattar ni varför vettiga människor inte vill bli lärare när detta är bilden som folk går omkring och har av skolan? Det ÄR inte så överallt. Och ska inte vara det någonstans. Och jag tror banne mig att det är bra i många fler fall än folk tror. För det är ju så tacksamt att klaga på skolan   
    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina
    lishe skrev 2006-06-13 09:11:03 följande:
    Marvelina: Det finns massor med duktiga och engagerade lärare. Det är inte lärarnas kompetens jag talar om! Sen förstår jag inte hur du generellt kan säga att lärare gör ett bra jobb? Det finns säkert lärare som känner att de inte valt rätt yrke och därför inte är lika engagerade? Så är det ju med alla yrkesgrupper. Men det är en helt annan diskussion!!Jag menar att förutsättningarna för lärare att göra ett bra jobb idag inte är de bästa! Jag säger inte att lärarna inte är de bästa! Ser du skillnaden?Man måste kunna diskutera skolsystemet och hur man kan förändra utan att lärare som grupp känner sig smutskastade!?
    Och jag menar att du har fel. Det finns jättebra förutsättningar. Där det brister är det i så fall i lärarnas kompetens att följa riktlinjerna. Titta på betygskriterierna och skolans värdegrund så får du se! Sedan säger jag att det är många som inte begriper sig på lärarnas jobb och därför tror att lärarna gör ett sämre jobb än de faktiskt gör.

    Det är helt enkelt inte korrekt att man får högt betyg för att man kan årtal och kungar. Prov är inte (eller ska inte vara) konstruerade på ett sätt som gör att sådana kunskaper lyfts fram.  

    Jag är bildlärare. Det är inte svårt att sätta betyg i bild. Här har du exempel - betygskriterier i bild, år 9

     För betyget G ska eleven… §   ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker.§    §   kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften.§    §   kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder.§    §   ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet.§        För betyget VG ska eleven dessutom… §   skapa uttrycksfulla bilder och former.§    §   tillämpa ett kritiskt förhållningssätt§    §   använda bilder i kombination med andra gestaltningsformer för att kommunicera idéer och tankar i bestämda syften.§    §   tolka bilder självständigt samt ha tillägnat sig ett språk om bild och använda det i bildsamtal..§    §   förstå termer och grundläggande begrepp inom bildområdet. §    §   jämföra och finna särdrag i olika kulturella och konstnärliga uttryck samt placera några framträdande bildkonstnärer och deras verk i tiden.§    §   känna till aktuella verksamheter inom bildområdet.§        För betyget MVG ska eleven dessutom… §   arbeta utifrån egna idéer, finna förebilder, söka metoder och tekniska lösningar i olika konst- och bildtraditioner och bearbeta på ett konstruktivt sätt idémässiga, formmässiga och praktiska problem som uppstår i det egna bildarbetet.§   använda bilden i kombination med andra uttrycksformer för att kommunicera egna tankar och idéer och sätta frågor under debatt.§   använda bildområdets termer och begrepp, analysera och värdera bilders funktioner i skilda sammanhang samt ha ett personligt förhållningssätt till bilder av olika slag.§   beskriva och reflektera över några väsentliga delar av bild- och kulturhistorien, göra estetiska jämförelser samt ha blick för kulturella och konstnärliga särdrag.§   ha god kännedom om aktuella verksamheter inom bild- och kulturområdet.
    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    lajjalo:
    Jag är inte heller säker på att betyg är bra, och tycker att det är bra att den diskussionen förs, för det är även min erfarenhet att de som har bra betyg gillar systemet och de som inte har det ogillar det - inget konstigt med det. Det jag blir arg på är när man kritiserar ett system som man inte har koll på. Dagens betyg syftar till att tala om vad elever kan samt att vara verktyg för gymnasieintagningen. Det första klarar betygen utmärkt, bara man vet vilka betygskriterierna är (många föräldrar läser inte ens kriterierna inför utvecklingssamtalet, vilket gör att det blir ett mycket mindre produktivt möte). Om betygen klara att göra en bra intagning till gymnasiet vet jag inte om jag tycker. Av den anledningen kan man tycka att det vore bättre att ha intervjuer och antagningsprov till gymnasiet och bara utvecklingssamtal i grundskolan. Problemet är väl att de flesta elever och föräldrar vill ha något slags "kvitto" på kunskaperna, och då är man tillbaka vid något betygsliknande.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    blåbärspappa: jag hör vad du säger. men jag kan tyvärr inte hålla med om att idrott är mer snett än något annat.
    jag hör också att du tycker att det är lite drygt att snacka om kriterier, eller tolkar jag in för mycket? Jag förstår att det låter drygt när jag säger det, men det ÄR så att det är viktigt att se hur det faktiskt går till (eller i alla fall ska gå till) i dagens skola om man ska klaga på och förändra rätt saker. Jag håller med dig, i alla fall delvis, om att betygen kkanske borde bort. 


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    "Än viktigare dock!! Längs den där tidslinjen ska eleven kunna urskilja mönster, sammanhang och följder, konsekvenser av vissa händelser.
    Jag tycker att eleverna ska ges full frihet att tolka (skriftligt och muntligt) och debattera utifrån sina egna slutsatser!"

    -jaha, och det får de inte, menar du?-

    "Först ska man ta in en massa information och sen gäller det att minnas så mycket av den informationen som möjligt för kunna spotta ur sig svaren på provdagen.
    Hur djupt sitter den kunskapen sen?
    Ett mycket bättre alternativ är att eleven får ett mindre antal stora uppgifter/frågeställningar (som övergriper det man ska ta till sig kunskapsmässigt)  att fundera över den tiden då ämnet är aktuellt.
    Sen får man i lugn och ro reflektera över dessa, leta information, forma sina egna frågor, se sammanhang, prata med andra elever och andra vuxna etc etc för att sedan skriva ner sina slutsatser hemma (med tillgång till böcker, internet etc).
    Så mycket mer givande och produktivt än de traditionella skriftliga proven!"

    -jag tror inte att du har förstått vad vi gör i skolan-

    "Hur bedömer man en teckning?"

    "Hur sätter man betyg på en teckning?? Hur betygsätter man konst?"

    "Om du lyckas lära dig namnen på kungar och årtal för när krig startades etc etc så presterar du bra på provet och får högre betyg."

    "Som det ser ut idag är det dock lättare att mäta kunskapen i teoretiska ämnen (jmfr med bild, musik, slöjd, idrott).  Eller snarare lättare att avgöra vem som har lättast att minnas fakta från läroboken."
     
    lishe, nu tog jag bara exempel från dina inlägg eftersom det var du som frågade, men det finns andra också. Jag syftar på bl.a. kommentarerna ovan. Du kanske har koll på systemet, det kan jag ju inte veta egentligen, men dina kommentarer visar det i så fall inte, för att om man vet hur betygssättning går till så behöver man inte ställa dessa frågor. Jag kanske har missuppfattat dig helt, men de här inläggen visar att du inte vet hur betygskriterier ser ut, eller hur bedömningen ska gå till, och då blir det svårt att acceptera dina åsikter i frågan. Däremot kan man mycket väl tycka att betygen ska bort utan att veta det minsta om dem. Man får väl tycka vad man vill, men de fakta man använder ska vara korrekta. Många av oss kommer från det relativa betygssystemet och minns det väl. Dock ser det ju väldigt annorlunda ut idag

    Jag säger det igen så att ingen missförstår: jag är inte odelat positiv till betyg. Stress, konkurrens mm skulle kanske bli mycket bättre utan dem. Det enda jag säger är att de fungerar utmärkt som måttstock på elevernas kunskaper. Då varje betyg motsvarar en lista på kunskaper (som inte är av typen "årtal och kungar", utan innehåller begrepp som "kan resonera kring" "visar praktiskt att h*n kan tillämpa") Eleverna själva har mycket lättare att förstå vad som krävs och diskutera det med läraren. De föräldrar som orkar sätta sig in i betygskriterierna förstår undervisningen och betygen mycket bättre och kan bättre stötta sina barn. .

    lishe: det är svårt att inte låta som en sur kärring i denna text, och jag kanske är en också, men det är inte meningen Det är bara det att du skriver på ett ganska "myndigt" sätt som får det att låta som om det är fakta du kommer med, när det är HELT FEL. OM det går till som du beskriver någonstans, så är det för att den läraren gör fel. Det SKA inte vara så. Det finns tillräckligt med missuppfattning om hur skolan ser ut för att det ska kännas okej som lärare att inte påpeka det i ett så pass stort forum som detta.

    Jag blir alltid besviken när människor som orkar kämpa för en sak, och som har vettiga åsikter i grunden, inte orkar skaffa sig en korrekt bild av utgångsläget, för då funkar det ju liksom inte.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

    lishe: okej, jag ska inte säga mer efter detta, men jag tycker att du fortfarande inte förstår vad jag säger. Jag säger att det kan vara helt korrekt att kritisera lärare. Det är däremot inkorrekt att säga en hel del av det du säger, och man kan faktiskt inte avfärda det genom att kalla det sin åsikt eller tolkning. När man far med osanning bidrar man till den dåliga bilden av skolan. 

    Tycka vad man vill får man, men det är osnyggt att säga saker som om de vore sanna när de inte är det. Det är inte "utifrån mina erfarenheter" vi pratar om, utan "enligt skolplanen och alla dokument som reglerar mål och betyg". Den bild JAG ger är fakta. Att enkilda lärare, hur många de än är, kanske inte gör sitt jobb enligt skolplanen är förvisso urdåligt, men det är beror inte på hur systemet ser ut, utan på att DE inte vet/vill bättre.  


    marvelina - not new and definitely not improved
Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?