lishe skrev 2006-06-13 09:11:03 följande:
Marvelina: Det finns massor med duktiga och engagerade lärare. Det är inte lärarnas kompetens jag talar om! Sen förstår jag inte hur du generellt kan säga att lärare gör ett bra jobb? Det finns säkert lärare som känner att de inte valt rätt yrke och därför inte är lika engagerade? Så är det ju med alla yrkesgrupper. Men det är en helt annan diskussion!!Jag menar att förutsättningarna för lärare att göra ett bra jobb idag inte är de bästa! Jag säger inte att lärarna inte är de bästa! Ser du skillnaden?Man måste kunna diskutera skolsystemet och hur man kan förändra utan att lärare som grupp känner sig smutskastade!?
Och jag menar att du har fel. Det finns jättebra förutsättningar. Där det brister är det i så fall i lärarnas kompetens att följa riktlinjerna. Titta på betygskriterierna och skolans värdegrund så får du se! Sedan säger jag att det är många som inte begriper sig på lärarnas jobb och därför tror att lärarna gör ett sämre jobb än de faktiskt gör.
Det är helt enkelt inte korrekt att man får högt betyg för att man kan årtal och kungar. Prov är inte (eller ska inte vara) konstruerade på ett sätt som gör att sådana kunskaper lyfts fram.
Jag är bildlärare. Det är inte svårt att sätta betyg i bild. Här har du exempel - betygskriterier i bild, år 9
För betyget G ska eleven… § ha förmåga att se och framställa bilder och former med hjälp av traditionella och moderna metoder och tekniker.§ § kunna använda egna och andras bilder i bestämda syften.§ § kunna analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder.§ § ha kännedom om och kunna beskriva bilder från skilda tider och kulturer, känna till några framträdande bildkonstnärer samt vara orienterad om aktuella verksamheter inom bildområdet.§
För betyget VG ska eleven dessutom… § skapa uttrycksfulla bilder och former.§ § tillämpa ett kritiskt förhållningssätt§ § använda bilder i kombination med andra gestaltningsformer för att kommunicera idéer och tankar i bestämda syften.§ § tolka bilder självständigt samt ha tillägnat sig ett språk om bild och använda det i bildsamtal..§ § förstå termer och grundläggande begrepp inom bildområdet. § § jämföra och finna särdrag i olika kulturella och konstnärliga uttryck samt placera några framträdande bildkonstnärer och deras verk i tiden.§ § känna till aktuella verksamheter inom bildområdet.§
För betyget MVG ska eleven dessutom… § arbeta utifrån egna idéer, finna förebilder, söka metoder och tekniska lösningar i olika konst- och bildtraditioner och bearbeta på ett konstruktivt sätt idémässiga, formmässiga och praktiska problem som uppstår i det egna bildarbetet.§ använda bilden i kombination med andra uttrycksformer för att kommunicera egna tankar och idéer och sätta frågor under debatt.§ använda bildområdets termer och begrepp, analysera och värdera bilders funktioner i skilda sammanhang samt ha ett personligt förhållningssätt till bilder av olika slag.§ beskriva och reflektera över några väsentliga delar av bild- och kulturhistorien, göra estetiska jämförelser samt ha blick för kulturella och konstnärliga särdrag.§ ha god kännedom om aktuella verksamheter inom bild- och kulturområdet.