Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

När tycker du barn ska få betyg i skolan?

Jag kan inte rösta eftersom "inte alls" inte finns som alternativ.

• bbpop

Ett problem med betyg i idrott är att det lätt blir resultaten som betygsätts, dvs hur högt man hoppar, hur fort man springer etc, och inte den personliga utvecklingen och det personliga engagemanget. De som är bäst på fotboll och basket får högst betyg.

Men det blir ju djupt orättvist att mäta så eftersom vi alla har helt olika grundförutsättningar. Målet med idrottsundervicningen är väl ändå inte att man ska lära sig hoppa högst. Målet måste ju vara att man får en kroppsmedvetenhet och lär sig att det är viktigt med en sund livsstil.

• bbpop

Marvelina:
    Nu har jag inte påstått att man ska skippa betygen bara i idrott eller estetiska ämnen. Jag tycker att de ska bort helt eftersom de inte främjar inlärningen utan mest bidrar till konkurrens och tävlan.

Men just idrott är ett typexempel på en typ av ämnen där det kan bli väldigt snett med betyg bl a därför att man väldigt ofta jämför elever som har helt olika fysiska grundförutsättningar. Dvs den som hoppar högst och är bäst på fotboll får bäst betyg. Min erfarenhet från min egen skolgång är att de som inte redan från början är bra på idrott eller de som är bra på idrotter som nästan aldrig förekommer i skolan (i mitt fall segling och slalom) har väldigt svårt att hävda sig.

Nej jag har inte läst betygskriterierna för idrottsämnet.

Svar på tråden När tycker du barn ska få betyg i skolan?