När tycker du barn ska få betyg i skolan?
Det är inte nödvändigt att sätta betyg överhuvudtaget.
Betygsättning i estetiska ämnen som bild, slöjd och musik är det absolut värsta
Marvelina: Det finns massor med duktiga och engagerade lärare.
Det är inte lärarnas kompetens jag talar om!
Sen förstår jag inte hur du generellt kan säga att lärare gör ett bra jobb? Det finns säkert lärare som känner att de inte valt rätt yrke och därför inte är lika engagerade? Så är det ju med alla yrkesgrupper.
Men det är en helt annan diskussion!!
Jag menar att förutsättningarna för lärare att göra ett bra jobb idag inte är de bästa! Jag säger inte att lärarna inte är de bästa!
Ser du skillnaden?
Man måste kunna diskutera skolsystemet och hur man kan förändra utan att lärare som grupp känner sig smutskastade!?
jag tycker absolut INTE att man värderar estetiska ämnen lägre om man skulle ta bort betygen i åtminstone dessa ämnen.
Man kan som sagt mäta "kunskap" i låt säga historia genom att titta på provresultat. Om du lyckas lära dig namnen på kungar och årtal för när krig startades etc etc så presterar du bra på provet och får högre betyg. Sen att betygsättaren även tar andra uttryck för kunskap i ämnet i beaktande ifrågasätter jag inte.
Varför har man prov då? Om inte för att mäta elevens kunskap?
Det är klart att man använder provresultaten som underlag när man sätter betyg.
Hur bedömer man en teckning?
Jag hade själv EN femma när jag slutade högstadiet och det var i bild! Så för mig var det oerhört positivt att få betyg i ett estetiskt ämne men jag minns också en klasskompis som jämt tecknade. Mest "industriell" stil typ bilar och maskiner. Det var liksom hans grej...att teckna och han fick en trea
Det föll inte vår bildlärare i smaken.
Hur tror ni det påverkade honom?
Hur sätter man betyg på en teckning?? Hur betygsätter man konst?
Marvelina: Oj det var mycket att tänka på Tufft jobb att sätta betyg!
"Årtal och kungar" var bara ett exempel på vad jag menar med att prova elevers kunskap.
För att fortsätta med ämnet historia som exempel (exemplet kan även beskriva inhämtning av kunskap i andra ämnen).
Att lära sig namn på historiska personer och årtal för viktiga händelser fungerar bra som "tidslinje".
Än viktigare dock!! Längs den där tidslinjen ska eleven kunna urskilja mönster, sammanhang och följder, konsekvenser av vissa händelser.
Jag tycker att eleverna ska ges full frihet att tolka (skriftligt och muntligt) och debattera utifrån sina egna slutsatser!
När man bedömer och betygsätter elevernas insats så hämmar man elevernas tro på sin egen förmåga att tänka kritiskt och bilda sig en egen uppfattning om saker och ting.
Varför är betyg viktigt?
Jag tycker det räcker med "D" (deltagit) eller "ED" (ej deltagit).
Jag tror så många fler barn skulle tycka det var roligt att gå till skolan för att lära sig nya saker och dela med sig av sina egna reflektioner då.
Stressen att prestera skulle också minska (se bara på hur många barn/vuxna som lider av ångest och depression idag).
Betyg är ettiketter på barnen. Betygen talar om för barnet vem hon är och vad hon är kapabel till. Betygen påverkar på det sättet deras identitetsutveckling.
Sen spelar det ingen roll hur bra "betygskriterierna" låter i våra vuxna öron. Det handlar i slutänden om att stoppa in eleverna i låg presterande och hög presterande grupper.
För eleven fungerar detta hämmande på den personliga utvecklingen.
Att prova elevers kunskap med skriftliga prov i slutet av månaden (eller hur ofta det nu är) är ett gammalmodigt sätt att se på lärandet.
Det blir en helt onaturlig situation!
Först ska man ta in en massa information och sen gäller det att minnas så mycket av den informationen som möjligt för kunna spotta ur sig svaren på provdagen.
Hur djupt sitter den kunskapen sen?
Ett mycket bättre alternativ är att eleven får ett mindre antal stora uppgifter/frågeställningar (som övergriper det man ska ta till sig kunskapsmässigt) att fundera över den tiden då ämnet är aktuellt.
Sen får man i lugn och ro reflektera över dessa, leta information, forma sina egna frågor, se sammanhang, prata med andra elever och andra vuxna etc etc för att sedan skriva ner sina slutsatser hemma (med tillgång till böcker, internet etc).
Så mycket mer givande och produktivt än de traditionella skriftliga proven!
Antingen deltar man som elev i detta eller så engagerar man sig inte överhuvudtaget och får ett "ED"
Marvelina: När du skriver "Det jag blir arg på är när man kritiserar ett system som man inte har koll på"
vad syftar du på då? Vilken kritik? vilket inlägg? Varför utgår du från att kritiker inte har koll på skolsystemet?
Jag har tillbringat många timmar med att diskutera skolans organisation, hur elevernas kunskap prövas och om betyg är nödvändigt. Jag fick dessutom 10 p i organisationsteori för besväret Vår kursledare var stark motståndare till betyg men var ändå tvungen att ge oss dem. Han vägrade dock ge något annat än G till alla som deltagit
Marvelina: Jag framför min åsikt och min tolkning av det jag ser, precis som alla andra.
Om du tycker att skolan har oförtjänt dåligt rykte så är det väl jättebra om du här får en chans att ge din bild av din skola utifrån dina erfarenheter?
Jag har inte sagt att lärare gör ett dåligt jobb men jag anser att betygsättning verkar begränsande och hämmande på både elever och lärare.
och detta är min åsikt!
men sen får ju alla tycka vad de vill .......(usch vad jag ogillar det uttrycket )