• Mrs Smith

Barnprogram - och annan nostalgi

Kommer ni ihåg barnprogram från när ni var små och har ni nostalgiska minnen från dem?

Om svaret är ja, då är detta rätt tråd.

Om ni vill, haka på in i nostalgins dimmor...

Idén till tråden fick jag eftersom Karttu i en tråd skrev att hennes man satt och kollade på den vita stenen på tv.

Någon som kommer ihåg gyllenblå eller trolltyg i tomteskogen?

• Svar på tråden Barnprogram - och annan nostalgi
  • Avia

Många nostalgiska tv-minnen finns det!
    Trolltider, Fragglarna, Hajk, Solstollarna & Toffelhjältarna, Drutten & Jena, Mupparna och självklart....Trolltyg i tomteskogen! skulle kunna hålla på hela natten! *s*

• mästerkattenistövlar

Joelbitar är ju ett program jag aldrig kommer att glöma iaf. Fattar fortfarande inte poängen med det, dock. Jag blev ursinnig varje gång det gick på, jag avskydde programmet. Minns inte NÄR det gick, så jag vet inte hur gammal jag var. Någon äldre som kasnke minns någon eventuell debatt om serien?

• Lilla Gnillot

fragglarna går ibland på barnkanalen!!!

• ZezzA80

MInns Joelbitar o tyckte det var rätt bra,vi hade en flicka med utvecklingstörning i våran by men on var så lliten då men det var nyttigt och bra för oss andra barn att se att när denna tjejen blir lite större så kommer hon åxå leka och busa fastän hon har sin skada. Skulle nog inte skada att visa lite "sånna" program nu med så att dagens barn kan få lite förståelse.

För övrigt minns jag barnprogrammet på lördagar, han som satt i en stor godis påse med massa engelsk lakritskonfekt.

O hon flickan som gickpå lina för att "påa" barn programmet istället för den där jobbiga bolibompasaurusen som är nu

• Helena77

Dr Snuggles,Barbapappa,Professor Balthazar,Clownwn Manne...så kul att tänka tillbaka på gamla program

• Helena77

Jaa lördagsgodispåsen som dom satt i ...det dom satt på var kuddar som såg ut som engelsk konfekt...det var hur bra som helst ju

• seham

Inget kan ersätta fem myror är fler än fyra elefanter.
    Men alla anda svenska barnprogram som trolltider,tex är såååå bra och man blir så sentimental när man ser dem för då kommer jag ihåg min barndom och SVERIGE!!

• ZezzA80

Jag som dessutom älskar lakrits konfekt ville såå gärna bo i den påsen.

Minns med glädje åxå Lillstrumpa och systeryster...älskade det programmet.

Har åxå sett till min stora glädje att Macgyver sänds igen...sån duktig kille får man leta efter, att bygga en komplett radiostation av enbart en tom läskburk och några barr *S*

• Lilla Gnillot

"Farbror Frippe".. gubben med alla burkar i ett skafferi, kommer nån mer ihåg honom? I varje burk var det en film. I bröstfickan bar han en speciell liten burk, men minns inte vad det var i den...??
    "Ballongen spricker" minns jag åxå..nån mer? om en familj som bodde i ett dockskåp, det var riktiga människor liksom..
    Å nån "cellen-ellen", vete 17 va det va egentligen..

• Razzla

Jag har ett starkt minne av inledningen till barnprogrammen för "100 år sen".

De va en flicka med ett paraply som dansade på lina. De kom ett flygplan och hon ramlade nästan av.. Sen sa hon -Nu börjar de!

Och vem kan glömma Ika? eller Manne Clowns "en banaaaan". Vilse i pannkakan å lillstrumpa å gänget.. De va bättre förr.. hehe

• Engla75

Det var "Halv fem" tror jag (ballerinan).
    Jag var LIVRÄDD för Banarne...

• Razzla

å missade min absoluta favorit ju..

Från A-Ö heter den väl. Med Hedvig och ugglan Helge.. Brukar gå på barnkanalen då och då..

• Diana P

Mästerkatten i stövlar: Vet inte om jag ute efter samma film men den jag tänker på heter "leksakernas julafton".Dom gömmer sig bla i en garderob på övervåningen på väg ner till granen med alla klappar för att slå in sig själva igen.Dom vill bli barnens favoritleksaker igen och drömmer sig bla tillbaka till när katten var årets julklapp..
    En elak docka vid namn meteora finns i ett av paketen..
    Om någon människa ser leksakerna "leva" dör dom för gott..
    Vad förvånad jag blir att jag minns så mycket?!Men jag ÄLSKADE verkilgen den filmen...nån som vet vilken jag menar?Skulle tippa att den gick typ 88-89?

• mästerkattenistövlar

Diana P- JAA!!! Gud så skoj! Måste kolla upp det. Jag tyckte så synd om dem som blivit bortglömda. Åh, va härligt att du kom på det!

• Diana P

Mästerkattenistövlar:Kul att det va rätt!!Men när jag börjar tänka efter så kanske den inte hette leksakernas julafton,för jag hade den på VHS (inspelat från TV) och vet att jag missade spela in de första minutrarna och att jag bara kallade filmen för leksakernas julafton för att jag missade texten i början..är lite osäker...
    Visst var det en kattleksak som var med katten?Har för mig att den luktade illa och hade en gullig röst...dog inte den också..?

• Tramptass

Vi måste rädda Joppe! Död eller levande!

Ååh jag vill strypa den lilla skitungen :))

• mästerkattenistövlar

Tramptass- hu, säg inte så. Jag som precis börjat glömma det äckliga barnet. Snacka om curlingförälder!

• Tessy

Jag kommer ihåg ett program där det var ett dockhus som blev levande... Vet inte namnet på det men jag tyckte det var kul.

Boktipset med den där nynnande melodin...

Minns att jag satt som naglad vid TV:n när det var Trolltider. Jag funderade alltid på hur de gjorde de där stegen i snön som gick i början. Jag gissade på någon som drog i stavar under fotavtrycket (som en pusslebit som åker upp och ner...) men lyckades aldrig se skarven

OCh självklart "du stackars barn som lyssnar nu, gör lite annorlunda du..." Vilket program var det?

Svar på tråden Barnprogram - och annan nostalgi