• Anonym

Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes

Min son fyller snart ett år. Hela min närmaste familj kommer att vara bortrest då vilket innebär att endast min makes släkt kommer att närvara vid ettårskalaset. Mina föräldrar var bortresta när min son föddes också.

Det gör ont i hjärtat när de prioriterar semesterresor istället för att fira sitt första barnbarn och det känns så tråkigt att inte en enda i min familj kan vara med när han fyller ett år.

Är jag fånig, får man tycka att de borde förlägga semesterresan till ett annat tillfälle?

• Svar på tråden Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes
  • My Lovely Little Lumps

säg det rakt ut istället om dom inte förstår hintarna!
    tycxker det är väldigt elakt av dom att åka just då liten fyller år!

• Anonym

Min familj bor dessutom bara ett par km från oss. De kommer hem 4 dagar efter att han fyllt år, jag tycker de kunde tidigarelägga semestern så att de är hemma dagen innan istället. Det är inget problem för dem att ändra men de verkar värdesätta semestern mera.

Har mailat min mamma och skrivit hur det känns. Klarar inte av att säga det rakt till henne eller på telefon. Är alldeles för feg.

• Jenkizen

urs vad tråkigt
    och ettårskalas är ju lite speciella också tycker jag förta gången dom fyller år

min mamma och pappa skulle iväg och resa när jag väntade min första dom hade tänkt fara precis när förlossningen var beräknad
    men när dom fick veta det så flyttade resedatumet några veckor och det var snällt tycket jag.

• Apif la deuxième

"Är jag fånig, får man tycka att de borde förlägga semesterresan till ett annat tillfälle?"

Jag tycker det är fånigt att bli ledsen över en sådan sak, men klart att du FÅR tycka som du gör.
    Dina föräldrar har dock all rätt i världen att åka på sin semesterresa när de själva vill. För alla andra är inte barnets födelsedag en lika stor grej som för barnets föräldrar själv.
    Deras resa kanske var flera tusen kronor billigare just den veckan ditt barn fyller år, jämfört med vad den hade kostat någon annan vecka? Prisen skiljer sig faktiskt kanske rejält beroende på tidpunkt. De kanske bara hade möjlighet att åka då?
    Jag skulle nog inte stanna hemma fråpn semestern bara för att gå på ettårskalas. Då går man ju desutom bara för föräldrarnas skull, inte barnets. En ettåring förstår knappast att hela dagen/kalaset handlar om just honom/henne.

• LabLover

TS: Hoppas du får ett bra svar från din mamma och att även om de inte kan ändra sin resa nu så är de iaf förstående.

• Kanelflicka

Om de kommer hem fyra dagar senare, då kan ni ha kalas då? Är det verkligen så viktigt att fyra just den dagen? På årsdagen kan ni ha eget litet firandende och när din familj kommer tillbaka då kan ni ha släktmiddag...

• Dahliaer

Kan ni inte ha kalaset när alla kommit hem och kan närvara? Vi har sällan kalas på just själva dagen utan försöker välja en dag som passar de inbjudna

• Mjao

kommer inte begära att släkten ska vara med på ettårskalaset!

tycker dop, konfirmation och studenten är de tre tillfällen då man verkligen kan förvänta sig att mor och farföräldrar ska dyka upp.

men ha kalaset lite senare eller strunta i dem. jag har ingen aning om vilka som var med på mitt 1-års kalas så det är ju inget man får men av direkt.

• ViHi

min sambos familj förväntade sig att vi skulle fira vår dotter ett års kalas en annan dag eftersom att sambons kusin (som vi inte umgås med privat) disputera samma dag, vi har alltid ett kalas för mina föräldrar och ett för hans familj har bara blivit så eftersom att vi bodde så trångt innan, men jag tvärvägrade lämna bort henne och speciellt över natten för första gången dessutom på hennes födelsedag och det tyckte hela hans familj var jätte konstigt, hon förstod ju inte det ändå....

• Karpet

Jag tycker nog inte heller att det är så farligt. Jag skulle nog aldrig kunna kräva av hela min familj att de håller sig hemma omkring den tiden mina framtida barn har födelsedagar. Det verkar lite väl omständigt. Det är väl i så fall bättre att de får åka på sin semester och att de kan fira ettåringen när de kommer tillbaka. Ha ett eget litet firande liksom. Då blir ju alla glada. Barnet kommer ändå inte att ta illa upp, det blir ju bara extra kul att bli firad två gånger.

• Anonym (miranda)

Det beror väl på hur kontakten med dem ser ut för övrigt? Om ni har en god relation tror jag inte det skulle spela någon roll för dig. Å andra sidan kanske de skulle stanna hemma i så fall. Jag tror alltså att problemet är djupare än så här, men det är ju bara du som vet!

• Anonym (det känns)

Förstår att du är ledsen men du måste säga ifrån nu annars blir det bara svårare att ta upp det till diskussion. Fråga mig jag vet....
    Min far orkade inte till telefonen när min sambo ringde o skulle berätta att han blivit morfar, han dök inte heller inte upp på BB (han visste inte var det var sa han i efterhand. Yeah right!! Hur svårt kan det vara att titta i telefonkatalogen om man är osäker eller rent utav ringa o fråga!?!) Behöver jag berätta att det har varit ganska frostigt oss emellan efteråt. Jag valde därför att inte ens bjuda honom på hennes kalas. Långsint? Ja kanske, men det kändes bäst för mig just då och min sambo vill inte träffa honom. Inte första gången som jag blivit besviken på min far kan tilläggas.
    Oj, det här blev lite långt hoppas ni orkade läsa ändå.

• piixelslyna

Visst jag kan förstå dig på sätt och vis, men å andra sidan, varför skulle inte dom få åka på semester när de vill? Dom tycker säkerligen att du har egen familj nu osv. Jag skulle inte bry mig, bara vara glad att de faktiskt tar hand om varandra och sig själv på en semester. Sen skulle jag bjuda alla på ett kalas när jag visste att de var hemma !

• lurv

Vår Kotte är född på sina morföräldrars bröllopsdag och dom är alltid bortresta den dan. Att Kotte fyller spelar ingen roll. Ännu så länge är han så liten så nu spelar det inte så stor roll men sen när han blir äldre blir det ju lite värre.

• SadieWantsASon

Jag skulle också tagit illa vid mig. De gjorde ju samma sak förra året. Tycker att det var bra att du mailade din mamma. Hon kanske har någon förklaring du inte har tänkt på. Det är sant att man inte kommer ihåg vilka som kom på ens ettårsdag men jag tycker inte att det handlar om det. Jag är helt säker på att min egen mamma inte skulle missa sitt barnbarns födelsedag, för det är DÄR hon VILL vara just då. Spelar ingen roll om barnet kommer ihåg det sen...

Sen är det ju alltid skit att fylla år på sommaren eftersom i stort sett alla har semester då och många åker utomlands...

• Maraschino

Jag kan förstå att du blir besviken men som sagt kan ni inte fira en annan dag när alla är hemma?? Själv har jag det problemet att min äldsa son är född på sin gammel mormors födelsedag och minstingen är född på julafton vilket oxå är hans farmors födelsedag.. Gissa om vi får problem i framtiden!!

Stolt mamma till två december barn!!!
  • Karpet

Jag fyller år i juli och det var alltid flera mina kompisar och släktingar som var bortresta då. Det är ju inget man tänker på som barn, det blir ju bara så.

Jag tror absolut inte att ert barn kommer att ta illa vid sig när h*n har blivit några år. Ni kan ju göra så att de får fira födelsedag tillsammans när de kommit hem från semestern. Då är det bara de tre som firar. Det blir säkert jättemysigt.

• piixelslyna

Jag hade det precis som Karpet, är också född i Juli - Alla var bortresta med sina familjer och jag hade kalas lite senare

Inte gjorde det mig något. Mamma och pappa och lillebror firade ju mig på MIN dag !

• Anonym (argt)

Jag tycker att du har rätt att vara besviken. De kan lägga sin semester vid ett annat tillfälle. En ettårsdag är jätteviktig för din familj och de borde de inse. Kan du inte säga något till dom. Jag hade blivit urförbannad om mina nära inte kommit till våra barns fördelsedagar osv. Första barnbarnet och de är inte med !! Fy skäms på dom.

Svar på tråden Min familj reser bort när sonen fyller ett, precis som när han föddes