• Tippi2

Svensk "utdöd" mat

Vad jag söker är svensk mat men som inte är vanlig idag.

Ex. svartsoppa är inte vanlig i sverige men är dock inte ovanlig ändå.

Barkbröd är dock ovanligt men som många hört talas om så ett recept är ok.

Surströmming är inte vanligt i hela sverige men är ändock vanligt i vissa delar av landet.

Torkad getpung är ovanligt och därför är recept ok.

Kan vi inte försöka få ihop lite "utdöda" recept som vi kan försöka få ihop och smaka på.

Recept på dryck eller fast föda är ok. Tallbarste är ok då det ej är många som använt detta. kanske en fin maskroskryddad sork inbakad i lunglav på kolbädd eller liknande.
    Alltså lite matkultur i historiskt perspektiv efterlyses.

Kanske någon har något gott från sin farmors mor eller liknande i sina historier.

Gott betyder inte accepterade djur/växtarter av idag utan kan mycket väl handla om grävling eller kaveldun.

Det enda jag kan bidra med nu är valfri fisk invirad i näver och valfria kryddor och sedan instoppad bland glödheta stenar och sedan övertäckta med jord i cirke 6 timmar. Blir liksom lite inkokt.

• Svar på tråden Svensk "utdöd" mat
  • Champagne

Gråärtor är också på utdöende. Odlas endast av några få i Sverige. Min mamma odlar lite, för hon tycker att det är sååå gott . Men jag kan inte få ner det...

• biomedbonus

tippi ska du äta det därHemlis

• asjaky

Svinmålla!
    Det odlas inte längre...men finns som ogräs.
    Det är så gott att göra stuvning på, spenatens urmoder liksom..
    GOOTT

• Hemma hos oss

Harsyra, späda bokblad(alltså trädet...fniss) och självklart maskrosblad. Plocka och ät! Kanske inte så ovanligt....

• Meline

Grisfötter är väl lite ovanligt nuförtiden... Men gott lär det vara, även om det inte låter så.

• elrovi

öspa= ölsoppa. Är i och för sig en ganska vanlig rätt i alla fall i dalarna, åtminstone bland de äldre.

• Skumpis

Kalvdans. Åt jämt det när jag var liten

• HasseH

Man kan besöka ett ställe som kallas Goglunda rusthåll i Sörmland (Goglunda Rusthåll. 610 55 STIGTOMTA. Tel: 0155-917 50. ). Det är ett soldattorp från 1700-talet. Jag vet inte om de har verksamhet nu, men man kan ju kolla upp. Jag fick smaka på rambambuttavälling, en slags grönsakssoppa som tillagades på bl a rovor och hjortbuljong. Salt var ju superdyrt i Sverige då, så det var väldigt osalt. Gott-njaä, men kul att ha prövat. Om du är intresserad av gammal matlagning kan du kanske ringa till Ylva och Ebbe som bor i soldattorpet, och fråga om de har lust att berätta lite!

• Goglunda

Vi har tyvärr varit tvungna att lämna Goglunda rusthåll och flytta in till Nyköping. Vi fick i alla fall 9 underbara år att leva som förr hela året, utan el och vatten på tomten. Vill någon ha receptet på Rambambuttavälling, så hör av er.

Svar på tråden Svensk "utdöd" mat