Ngn som vet mer om äggdonation? Behöver ni ägg?
Denna tråd finns i Känsliga rummet, men borde nog ha varit här:
www.familjeliv.se/Forum-4-46/m9276334.html
Denna tråd finns i Känsliga rummet, men borde nog ha varit här:
www.familjeliv.se/Forum-4-46/m9276334.html
Minja Droger finns ju
Man behöver ju inte välja bort dem som jag gör...
Åh vad bra att jag hittade denna tråd!!! Funderar starkt på att donera ägg, ska bara bli klar med min egen produktion. En fråga... kanske ot... men läste något om att ångra sig osv... trodde man donerade anonymt till kön, inte till någon speciell. Skulle det i så fall innebära att om jag hittade någon "speciell" på tex fl så får hon gå före i kön bara för att jag vill ge just henne mina ägg?? När jag dör så har jag ju inte rätt att ställa krav på vem som får mina organ... Ledsen om inlägget blir rörigt, klockan är förmycket....
Wilma: om jag har fattat det rätt så donerar man inte äggen till dem du hjälper före i kön typ hittat en på familjeliv utan du hjälper 1-2 andra familjer men det gör att din fl vän ochså hamnar i fokus och kan få sina ägg av en annan donator, tyckte jag läste att man byter äggen ??
Vart hör man av sig när man vill donera? är det bara på de större universitetssjukhusen eller som typ uppsala, örebro, sahlgrensa m.m??
Precis,man gör en sk "korsdonation" dvs du ger inte äggen till din vän utan du hjälper denna fram i kön...
Man kan även om man själv vill donera enbart till någon man känner...
Så ni meara, ledsen att jag är trög, att om jag vill hjälpa en tjej härinne att bli mamma innan nästa sekelskifte så kan jag det?? Så glad jag blir!! Nu är jag förvisso själv i vecka 6 så det dröjer ju ett tag men jag har läst om utredningar och köer på flera år. Stämmer det verkligen?
Köerna kan vara långa, vad jag har förstått är det väldigt olika från klinik till klinik.
Men vår donator vi hade, skulle ta prover invänta svar(6 månader), genomgå hormonbehandlingar, besök hos läkare/kurator sen hade nog varit klart att testa tror jag...
Nu förlorade vi henne pga högt bmi, så nu får vi invänta att dom ska hitta en "passande" donator...
hm.. men om det ändå tar 6 mån varför kan jag inte börja prover + samtal redan nu? Ett halvår till lär jag ju inte amma!
Vilken klinik ska du göra dina försök på...
Jag har numret till Huddinge om du vill ha...
Där kan du få svar på dina frågor..
LYCKA TILL
& månader tar det så lång tid innan man får börja medicinera..... då hinner ju halva livet för de som skall få äggen gå...
jo jag pratade med huddinge för ett halvår sen och de sa att jag skulle återkomma när jag ammat klart men jag fattar inte riktigt varför. Vill ju få det gjort så snart som möjligt..
Någon som vet mer om vad det kan falla på? Vore ju pissigt om man erbjöd sig som donator åt någon här och så godkäns man inte
Som mottagare av ägg, får man nog försöka se det lite 50/50. Svårt jag vet...
Men ALLT kan hända, donatorn kan bli sjuk, ej godkänd, jag menar så mycket kan ske...
Som donator får man också försöka se det som 50/50. Även där kan ju hända saker...
Som donator: tanken finns ju ändå där, om något händer f*n jag som gärna skulle vilja hjälpt dig, men på ett sätt har du som donator gjort det ändå, du ville du försökte, mer kan du inte göra.
Mottagare: Men DU har hjälpt mig, Du ville, Du försökte, TACK...
Jag vet av egen erfarenhet att detta är svårt, men så försöker jag tänka...
Donatorn vi hade försökte och ville, och DET är jag henne evigt tacksam för
Lite av hur jag tänker och försöker tänka...