• LillFrida

"Kära ägg..."

Sitter lite och funderar... Vad ska man egentligen skriva till ett ägg? Vad är relevant för en person som endast delar vissa gener med mig, att veta om mig? Speciellt eftersom det antagligen inte kommer att bli läst på nästan 20 år, kanske aldrig.
    Jag ger ett ägg till någon, och det har potential att bli en bebis. Men inte MIN bebis, det blir deras bebis. Så vad ska två främlingars bebis vilja veta omnågon som donerade ett ägg?
    Nån som har funderingar på detta?
    Förslag? Tankar?

• Svar på tråden "Kära ägg..."
  • Hemma hos oss

Hej! Vad klurigt. Jättesvårt att skriva något som är på rätt nivå. Kan du inte skriva att du hjälpte barnets föräldrar att skaffa det. Behöver ju inte skriva varför, man vill ju inte låta som "Oh, jag är så goooood".
    Ska du skriva/beskriva dej själv också? Vad? Utseende eller egenskaper?
    Jag är väldigt nyfiken eftersom jag har de barn jag vill ha (fyra) och gärna skulle donera ägg.

• Venus

Jag hoppade över att skriva något
    Tänkte att om jag kom på något vettigt att skriva i framtiden så kan de ju lägga in det då

Lycka till!!!

• Nettan N

Måste man skriva brev när man donerar ägg?

Skulle jag göra det skulle jag helt inte vilja skriva något brev. För precis som du skrev så är det DERAS BÄBIS.

Men annars skulle jag bara skriva något kort om att jag tycker att det ligger mig varmt om hjärtat att hjälpa med det man kan. I det här faller att donera ägg! Men skriva det väldigt simpelt. Jag skulle inte skriva så mycket om mig själv osv..

Men man vet aldrig förrens man sitter i den situationen själv.

Nu har jag svårt för att bli gravid och får behandling med puregonsprutor. Men den dagen allt är avklarat och jag fått de barn jag vill ha då ska jag absolut donera ägg. Det har jag kommit fram till under min resa till att få barn där jag känt av hur svårt det kan vara.

• Venus

Nettan, nej man måste inte skriva brev
    Jag har inte gjort det och det är ju inte som så att de inte tar emot äggen för att man inte skrivit något brev

• Sara Jane

Jag tycker det verkar vettigt att skriva, men som Venus säger så behöver du väl kanske inte nödvändigtvis göra det nu.

I det flesta fall tror jag inte att barnet eller föräldrarna har ngn nytta eller ngt behov av informationen. MEN man vet ju aldrig i förväg vad en människa kommer att ha för behov. För vissa kan det nog bli väldigt viktigt att få reda på ngt om sin biologiska bakgrund och det är väl fär de som man skriver.

Så även om risken är liten att det blir viktigt för de så kan det ju vara oerhört betydelsefullt för någon.

Svårt att svara på vad man ska skriva men jag skulle nog skriva om utseende och möjligvis lite personlighetsdrag, sådant som man tror är biologiskt betingat, sådant som du själv ärvt typ.

Lycka till!!
    Sarajane

• LillFrida

frågan är ju vilken information som ens är aktuell när personen i fråga läser det (om den läser det)...
    I brevformuläret som man fick står det ju om familj och sånt... Det är väl inte relevant för någon som BARA har samma gener, och min familj kommer kanske ha förändrats en hel del om 20 år...
    Knepiga grejer det där...

• Sara Jane

. . typ hårfärg, längd, ngt utmärkande för dig och din släkt kanske som stora fötter el speciellt skratt eller vad vet jag . .

Sen är det väl frågan varför man donerade man ska besvara också.

Olika saker är ju relevant för olika personer och tanken är väl att om man har några frågor så kanske det är skönt att få de besvarade.

Någon kankse är nyfiken på sin äggdonators situation när den tog beslutet att donera, det är ju också det enda du kan svara på eftersom du inte vet ngt om framtiden

Jag tror att det är svårt att klura ut vad som är relevant info för ngn. Men om du tänker på ev. frågor olika människor kan tänkas ha o besvara kort på de.

. .ja knepigt, fast inte så svårt ändå kanske?

• Leilani

Jag hade GÄRNA velat läsa ett brev från äggdonatorn om jag hade blivit till på det viset...
    Om JAG vore äggdontatorn skulle jag skrivit nåt sånt här:

"Hej! När du läser detta har du antagligen funderat fram och tillbaka många gånger om du vill veta något om ditt ursprung eller inte.
    Förhoppningsvis har du haft en trygg och harmonisk uppväxt med underbara föräldrar och kanske får dåligt samvete gentemot dem för att du undrar vems gener du bär på.
    Men ha inte det, det är helt naturligt att vilja söka sina rötter!
    Vad kan man tänka sig att du vill veta?
    *Varför jag valde att donera ägg? Jo, därför att.....(blablabla..)
    *Vad har du ärvt för egenskaper från mig? Förhoppningsvis.....(blablabla, några goda sidor) och förhoppningsvis inte..... (blablabla, några dåliga sidor)
    osv. osv. osv.
    Slutligen hoppas jag att du själv en dag får uppleva lyckan att bli förälder och att du får ett bra och lyckligt liv!"

• LillFrida

*skratta* Ja...

"Kära ägg!
    Jag hoppas du har fått mina gröna ögon, men inte mina håriga fötter...."
    :D

Svar på tråden "Kära ägg..."