• mussukka

Hur finklädda var ni på era barns dop?

En kompis till mig frågade hur man ska vara klädd när dom kommer på min dotter dop på söndag,jag sa att man brukar väl vara lite finklädd när man ska på dop..men inte överdrivet!Kompisen,som jag ska ha dubbeldopet med,sa att hon och hennes släkt brukar alltid vara väldigt finklädda,männen har kostym och tjejerna/kvinnorna klänning osv.Hur såg ni ut på era barns dop?

• Svar på tråden Hur finklädda var ni på era barns dop?
  • helene306

Vi ville ha ett avslappnat och "ledigt" dop så vi var enkelt klädda. Jag hade en lång, vit linneskjorta och vita linnebyxor, sambon hade vita linnebyxor och blå/vit/beige-randig kortärmad skjorta. Vi sa till gäster som undrade över klädseln att de fick klä sig som de ville.

Sen kom några kompisar upplädda i både väst och kostym, då de trodde vi skulle slå till med bröllop i samband med dopet

• malin72

Hade faktiskt ett par ny inköpta jeans och en kavaj, det kände jag mig riktigt hemma i, Peter hade ett par grå byxor och sjorta, ingen slips. De flesta var ledigt klädda men ändå fint. Tycker man klär sig som man känner så länge det ser fräscht ut.

• Rokka Jill

mussuka, vacker dopklänning!!!!!!!!!!! o liknande ska jag ha på mig på min dotters dop som ska vara i sommar =)

• En av varje

Min sambo hade kostym på sig och jag hade blus och kjol. Letade som en tok efter en fin klänning att ha på mig, men hittade ingen.

Hoppas hitta en klänning nu till dotterns dop i augusti.

• Elli47

Hmm... sambon har nog haft kostym båda gångerna, jag hade grå kavaj och byxa + rosa top när äldste sonen (nu 6 år) döptes och när yngste döptes (han blir 4 i år) så hade jag grå kjol, svart top och svart långkofta.

• Elei

Jag tycker att man ska ha klänning eller åtminstonde kjol på dop. Skjorta, men inte nödvändigtvis kostym om man inte vill det.

På min kusins dop ska jag ha klänning som går ner till vaderna ungefär, högklackat. Alla män kommer säkerligen ha kostym, och kvinnorna klänning. Det är riktigt finklätt som gäller, men man måste inte ha långklänning, det ska ju inte bli stelt.

• MARIA99

Min man hade en svart kostym men ljusblå skjorta till & jag hade en svart klänning på sista dopet.

• Nattviolen

Dräkt och min man hade Byxor och blazer

• Stora

Vi var inte så finklädda: Jag hade en svart långärmad Esprit topp, en begie knälång manchsterkjol och svarta stövlar (Ella är döpt i oktober)
    Daniel hade begie chinos o snygg skjorta. Daniel är inte så förtjust i kostym o då kan ju inte jag klä mig "finare" än honom.
    Vi hade ungefär samma när vi var bjudna på kusinens dop. Då var jag fadder o gravid i 7 månaden - jag hade svart kofta, svart topp begie manchsterkjol (mammakjol) och samma svarta stövlar....
    Syrran hatar att klä upp sig - hon hade begie mancheterbyxor, gymnstikskor och en vanlig tröja. Men dopet var jättefint!!

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Lennica

Min sambo hade en ljusblå/vit skjorta på sig med grå finbyxor till och jag hade en ljusrosa blus och en plommonfärgad långkjol till.

• Mirro

jag ska ha folkdräkt på mina döttrars dop i sommar (det ska även de och deras gudmor ha), sambon kommer nog att ha kostym.

• menta

Min sambo hade grå kostym med rosa skjorta och slips jag hade rosa klänning med matchande sjal. Storebror då 3 år hade mörkblåa linnebyxor och kortärmad skjorta. Dopet var i juni förra året.

• Stiina

Vi hade regnkläder och vandringskängor. Vi gifte oss och dottern döptes vid en fjällsjö och det regnade ganska mycket under vigselakten, men under dopakten kom solen fram och det blev en regnbåge över sjön.

• Bruden1

jag hade långkjol, top och kofta och min sambo hade skjorta och jeans å gympadojjor. (sambon äger inte ens en kostym, och jag tycker han e skitsnygg i jeans ) Detta gick kanon, vi va såå fina såå alla tre, sambon jag och dottern

• kikkan79

Vanliga snygga kläder. Sambon hade chinos och en GANT t-shirt och jag hade ett mexx linne och linnebyxor. Tycker jag räcker.

Dom är hjärtligt och spontant tycker jag. Gillar inte alls kostymbiten själv. Stelt och tråkigt

• Tildas52

jag ska ha vita linne byxor och ett lila linne med vita blommor på vi ska ha namnkalas på söndag =)

• lilllinda

min man hade kostym o jag hade finbyxor o blus, skulle eg haft klänning men jag gick ner så mycket i vikt hela tiden att den hann bli för stor på 2 veckor... men det blev bra med byxor.
    Gästerna hade finkläder på sig.

• Carolinejosefine

gästerna hade finkläder och jag hade klänning och min sambo en ljus kostym.

Svar på tråden Hur finklädda var ni på era barns dop?