• Kaya

Norrköpingstråden del 7

Hej! Fick tips om denna tråd av Greta 67 - ska flytta till Norrköping i höst och söker nya vänner där... Har en pojke på 5.5 år och en flicka på 9 månader. Vi ska bo i Ektorp, till att börja med i alla fall. Kul att det finns en norrköpingstråd! Har letat och letat.

K

• Kaya

Hej igen!

Vi flyttar ner till Norrköping från Umeå i slutet av september. Har haft fantastiska kompisar i Umeå genom en tråd här på FL och ser fram emot att lära känna er framöver!

Vi har inte skrivit kontrakt på nån lägenhet än, även om det lutar åt Ektorp, så nu kan jag ju passa på att fråga er i en liten informell enkät

Ektorp eller Klockartorpet?

(har tittat på bostäder på båda ställena, min man ska jobba på SMHI)

Det finns en hel del ledigt på båda ställena verkar det som.

Kram
    K

• Kaya

Hej igen och TUSEN tack för era synpunkter på olika bostadsområden! Det ni säger stämmer väl överens med vad jag har hört, fast jag har blivit lite förvirrad av alla väldigt motsägelsefulla åsikter man får höra om respektive områdes barnvänlighet. Många tycker att Klockaretorpet är SUPERbarnvänligt (t ex för att alla har egen liten uteplats), andra tycker det är bråkigt och oroligt. Samma sak med Ektorp - som ju SER ganska hemskt ut på ytan (ursäkta ni som bor där) men som har jättefina lägenheter med suverän planlösning.

Nu blir jag mer specifik och undrar om det är någon som har någon särskild åsikt om just Gustaf Clasons Gata på Klockaretorpet - där finns det tydligen ett par MINDRE och lite BILLIGARE radhus lediga än de på Wilhelm Wibergs och Torsten Vad-det-nu-var... .... alternativt Idrottsgatan på Ektorp???

Oj oj. Det finns för många bostäder lediga i Norrköping helt enkelt, hade det varit Umeå vi skulle flytta till hade vi väl varit lyckliga om vi hade haft tre olika att välja mellan

En annan fråga... Har ni nån "lista" eller så som man kan skriva upp sig på, där man får se vilka alla är och hur gamla era barn är och så? *nyfiken*

K

• Kaya

* Matilda 20år med Ester 3½månad (060329)
    * Christine 24år, gravid med bf 23/7
    * Linda 24 år, 2 barn. Gabriel 3 år Isabelle 2,5 månader. Gubbe Fredrik 26
    * Kenzie 21 år med Theodor snart 4 månader (060329). Fästman David 26
    * Mamma Fia 23 år med Emilia 15 månader 050421 och bf 070227. Fästaman Johan 31 år.
    * Malin 31 år, Stella snart 5 månader (060224). Sambo James
    * Concordia på fl heter Andrea är 24 år. Ella snart 16 månader 050330. Fästman Per 28 år.
    * Malin 34år, Ola snart 5 månader (060222), Jonathan 14år. Maken Anders samt hans döttrar på 9 o 12 år
    * Kaya (Anna) 35 år, 2 barn. Pojke 5.5 år (fyller 6 år i Januari) och flicka 9 månader (fyller 1 år 8/10 2006). Min man heter Niclas.

MALIN och MALIN vad jag blev glad och lättad *SSS* när ni ramlade in på listan...!!!! Vill ju inte vara ensam 30-plussare bland alla "ungdomarna"...

TACK för alla välkomsthälsningar!!!! Jag känner mig ännu gladare över att flytta nu när jag har hittat er! Det som blir svårast att lämna i Umeå är alla goda vänner, men nu när jag har gott hopp om att få nya härliga FL-vänner i Norrköping känns det mycket bättre.

Hmmm... vi som nästan hade bestämt oss för Ektorp...?! Nu börjar vi fundera på Klockaretorpet igen, det kanske är bättre ändå...? hmmm... saken är den att vilket det än blir så är det förmodligen bara tillfälligt - vi ska nog leta efter hus på landet (norr om stan) när vi väl är på plats. Nån av er som bor på landet utanför Norrköping?

K

• Kaya

1malle - tack för tipsen! Det är just precis HNAB jag håller koll på, de har en massa ledigt i både Klockaretorpet och Ektorp (plus alla andra områden men det är dessa två områden vi har sett ut som mest lämpliga). Och sedan på längre sikt är vår dröm att hitta ett hus just precis runt Åby/Jursla eller strax norrut därifrån. Vi är "skogsmänniskor" och trivs bättre bland berg och sjöar i skogen än nere på slätten...

K

• Kaya

Hej alla! Kikar snabbt in fran ett internetcafe... KUL med sa manga pa listan! Och nej, jag har inget emot "ungdomar"... Det ar bara sa skont om man inte ar den ENDA i ett sallskap som har varit med om 80-talsmodet en gang forut (och darfor skyr det som pesten! ).

Vi fick inte lagenheten pa ektorp som vi ville ha (bottenvaning, uteplats). Det som finns nu att tillga ar LITET radhus pa Gustaf Clasons gata, Klockaretorpet. Det ska vara ett hornradhus langst ut i raden, nan av er som bor pa Klockaretorpet som vet om det betyder att man har FONSTER aven pa gaveln??? Dvs sa det inte blir sa morkt och trist vid matplatsen, det ar det som jag tycker ar sa trist med planlosningen pa de dar radhusen.

Ses snart!

K

• Kaya

Hej allihopa, har inte haft internet på LÄNGE och hinner inte läsa ikapp så om ni har frågat mig nåt eller så efter sista gången jag skrev så vet ni varför jag inte har svarat!

Har FORTFARANDE inte spikat var vi ska bo. Min man passerar Norrköping imorgon på väg till ett jobb i Jönköping, då ska han snabbt ta en runda och jämföra de olika bostäder som vi väljer mellan (det står i stort sett mellan Ektorp och Klockaretorpet, FORTFARANDE). Det är INTE lätt att välja kan jag säga!

Men roligt ska det bli i alla fall att flytta och lära känna en ny stad. Vad bra att jag har er att fråga om saker, var man kan göra barnvänliga utflykter och så!

K

• Kaya

lycra - ja jag har hört gott om både Ektorp och Klockaretorpet, det som gör det svårt att bestämma är att vi tycker att i Ektorp är lägenheterna trevligare och ljusare och har bättre planlösning, men där kan vi inte få uteplats utan måste kånka barnvagn, bäbis, matkassar osv i trappor (minst en halvtrappa), medan på Klockaretorpet har vi egen uteplats både fram och bak men där är planlösningen på radhusen så trist - det blir liksom så mörkt och tråkigt mitt inne i huset när man bor som i en mörk "korridor" med fönster bara på kortsidorna...

Nåväl, det är ett angenämt problem att ha för mycket att välja mellan! I Umeå får man vara glad om det finns något över huvud taget ledigt.

K

• Kaya

Det är Karl Wards eller Gustaf Clasons vi väljer mellan på Klockaretorpet, och Hammargatan eller Målgränd på Ektorp. Det är väl helt enkelt så att allt är helt OK - så inget kan bli helt fel - men då blir man så besatt av att det ska bli så rätt som möjligt av det som finns att välja på!

Radhusens planlösning - tja vi kanske är lite överkänsliga för mörker efter 4 år i norrland... men det är just det att vi så himla gärna vill ha ett fönster vid matplatsen - och i alla radhus som jag har sett på klockaretorpet är matplatsen mitt inne i husets mörkaste vrå... lägenheterna på ektorp däremot känns lite mer "gammeldags" - maximalt ljusa och luftiga per kvadratmeter så att säga. (men säkert betydligt mer lyhörda... )

å nej nu vaknade bäbisen - när hon för en gångs skull somnat före 21. nu på sommaren somnar hon annars vanligtvis vid 22.30 eller 23... jag trodde verkligen hon skulle sova för natten nu - men nej, efter 10 min vaknade hon. SUCK OCH STÖN.

K

• Kaya

jamen där känns det för trångt mellan husen istället...

ja jag vet... vi har lite för många krav...

k

• Kaya

Hej igen!

Nu har vi äntligen bestämt var vi ska bo i Norrköping. Det blev en trea på Ektorp, på Hammargatan. Tills vidare alltså - tanken är väl att vi ska söka vidare efter mer långsiktigt boende när vi väl är på plats. För en trea är ju (minst) ett rum för lite för oss... Hur skulle ni göra? Stora killen måste ha eget rum, det är inget att fundera på. Nu funderar vi på om lillan (snart 10 mån) ska få eget rum också och vi ska sova i vardagsrummet. Eller om hon ska få fortsätta dela sovrum med oss tills vidare - hon är ju så liten. Det blir nog det sistnämnda.

Vi flyttar ner precis i slutet av augusti så i september hänger vi gärna med på nåt fika om vi får!

K

• Kaya

Visst ja! Jag måste ju också få fråga om dagis!!! Eftersom vi ska bo på Ektorp undrar jag mest vad ni vet om förskolor i det området (särskilt Målgränd - det blir närmast för oss), men jag har också funderingar på att kolla om storkillen får börja förskoleklass på Ur-och-Skur-skolan Skattkammarön (vid SMHI) redan i höst. Han fyller ju 6 år redan 5 Januari... och på så vis skulle han slippa byta ställe två gånger (först nu när vi flyttar och sedan när han ska börja förskoleklass).

Är det svårt generellt sett att få plats åt sina barn på förskolorna i Norrköping? (I Umeå är det JÄTTESVÅRT och speciellt i den delen av stan som vi har bott...)

Kan ni förresten rekommendera nån bra öppen förskola i närheten av Ektorp? Eftersom jag är hemma med lillan blir det bara 15 tim/vecka även för min stora pojke och det kan vara kul för båda barnen att gå på öppna förskolan ibland. Sökte på nätet och fann en som hette Fenix eller Felix eller nåt, på Gymnastikgatan, är det den som ligger närmast Ektorp?

K

• Kaya

Sex månader innan!!! HJÄLP! Jag tänkte ju att min pojke kanske skulle kunna börja på nytt dagis/förskola i Norrköping i September, men det är tji att få tag på nån och kolla var/om han kan få en plats - alla är naturligtivs på semester... *GRRR*

Tur ändå att man inte sitter i sjön med dagis/förskoleplats - eftersom jag är hemma med lillan kan jag vänta in en ledig plats till storkillen. Det är bara det att jag tycker det skulle vara kul för honom att få en massa nya kompisar direkt när vi har flyttat, och det får han ju automatiskt när han börjar på dagis/förskola. Han är ju dessutom snart 6 år, och ju äldre barnet är desto viktigare med kompisar och andra sociala sammanhang än bara familjen. Sen är det naturligtvis så att det kan vara skönt för mig och lillan också att få ägna oss bara åt varann några timmar då och då... När storebror är hemma får bäbisen mest "hänga med," och så måste jag undvika att göra honom svartsjuk så gott det går - man kan inte precis sitta och beundra sin bäbis och jubla över hur gullig hon är mer än en sekund i taget då!

Grattis till första tänderna vem det nu var (ingen koll på namn än )! Min bäbis var jättetidig med tänder, hon fick sina första vid 4 månader. Nu har hon 7 (!) tänder och det har hon haft sedan hon var 7 månader... Lyckligtvis händer det inte så ofta att hon biter mig i tutten. Däremot får man akta sig så man inte får ett finger avbitet eller blir biten i armar, axlar, kinden, varhelst hon kommer åt på resten av kroppen! Hon verkar otroligt bitsugen, kanske fler tänder på gång? Och så stoppar hon in ALLT i munnen. Man får vakta henne varenda sekund, det är jättejobbigt och oroligt.

Godnatt!

K

• Kaya

Grattis ESTER, så var det! (läser ikapp lite)

• Kaya

Åh! Lycra! vad jag hoppas att du har rätt, att det finns plats kvar på Målgränd åt vår pojke!!! Men det är ju helt omöjligt att få tag på nån att fråga - ALLA är på semester! SUCK. Kanske går att få tag på nån på måndag?

Om det inte blir Målgränd hoppas vi som sagt på Skattkammaröns Ur & Skur, då blir det "automatiskt" 6-årsverksamhet för där finns inget dagis för mindre barn. Jag är absolut inte sån att jag vill "skynda på" min son genom systemet bara för att han är född 5 Januari och stor för sin ålder. Däremot tycker jag det skulle vara meningsfullt om han fick börja på Skattkammarön direkt, om han nu ska gå där senare, för att på så vis slippa byta ställe mer än en gång.

Nån som har hört nåt om Skattkammarön?

K

• Kaya

Tack zackebus för info! Jag förstår att det kan vara svårt att få in min pojke på en populär friskola sådär på en gång men jag ska i alla fall göra ett försök. Annars har jag hört att Målgränd är ett bra dagis också.

Nu försvinner jag igen ett tag från cyberspace, sista veckan av Värmlandsvistelsen ska vi vara hemma hos mina föräldrar och de har ingen internet (stenåldern, ha ha).

Vi hörs och ses snart!

K

Svar på tråden Norrköpingstråden del 7