• Trinity78

Är det fel att spela svenska nationalsången på skolavslutningar?

Själv förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara något fel i att spela/sjunga den på offentliga tillställningar. Det finns inget, enligt mig, i texten som är rasistiskt.

Reality is a bore
  • Svar på tråden Är det fel att spela svenska nationalsången på skolavslutningar?
  • Envis som en mulåsna

Så du baserar hela din nationalitet på en eller ett par insidenter? o en eller ett par personer?

du är hård du, tur att man inte är din vän, eller familjemedlem med dig för det måste vara svårt att leva upp till dina krav.

helt otroligt men okay skäms på du!

jag överger detta för hela diskusionen som sagt gör mig bara så jä*la förbannad.

Höggravid och kattokig
  • Bollibompa

Nämn ett land som inte har något i sin bakgrund man kan skämmas för eller som inte var ett lämpligt uppträdande av en nation...
    Nej just det...Jag tror att vi kan lämna det historiska därhän

• Envis som en mulåsna
    Apif la deuxième skrev 2006-05-02 17:07:12 följande:
    "Hade ex. Hitler varit svensk hade jag kunnat förstå det men erat resonemang begriper jag inte o kommer aldrig att fatta vad ni kommer ifrån."Ett helt folk ska inte behöva lida/skämmas för att en av dem varit en hemsk diktator och massmördare!Om jag hade varit österrikare (som Hitler var) så skulle jag nog ändå vara stolt över mitt land. Jag vet ju ändå att JAG inte har nåt att göra med vad som hände på 1920-40talet. Tyskar, Österrikare, Irakier, Ryssar, Kineser mm skall alla få vara stolta över sitt land trots att forna ledare varit grymma tyranner.
    Givetvis inte!!! håller helt o hållet med försökte bara få hannispannis att förstå att det hade varit tvunget att ha en sådan person i historien för att jag över huvudtaget skulle kunna begripa vad hon kommer ifrån. Det var allt
    Höggravid och kattokig
  • Tvillingfarsa

Låter ju ganska löjligt att snöa in sig på nåt som hände för runt 300 år sen. Saker och ting förändras, det är ingen som dömer Tyskland för Hitler samtidigt som nationalsången inte specifikt syftar på Sveriges stormaktstid.

//Stolt pappa till Nathalie och Isabell
  • Envis som en mulåsna
    Tvillingfarsa skrev 2006-05-02 17:19:50 följande:
    Låter ju ganska löjligt att snöa in sig på nåt som hände för runt 300 år sen. Saker och ting förändras, det är ingen som dömer Tyskland för Hitler samtidigt som nationalsången inte specifikt syftar på Sveriges stormaktstid. //Stolt pappa till Nathalie och Isabell
    AMEN!!!
    Höggravid och kattokig
  • stina77

Nationalsången är en hyllning till landet. Inget rasistiskt att rasistiska grupper använder det på fel sätt är inte kul men det ska inte hindra vanligt folk att hylla sitt land och flagga tycker jag.

• Tvillingfarsa

Här är förresten historien kring svenska nationalsången

Du gamla, du fria, Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 till en gammal folkmelodi, då endast med de två första verserna ur dagens version. År 1910 publicerades visan med ett tillägg av två extra strofer (det som idag utgör andra halvan) författade av Louise Ahlén. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen.

Texten till Du gamla, du fria skrevs 1844 av folkminnesforskaren Richard Dybeck till en folkmelodi som han upptecknat i Västmanland. Sången framfördes första gången vid en Aftonunderhållning med nordisk folkmusik som han höll den 18 november 1844. I den ursprungliga texten användes "Du gamla, du friska", men Dybeck ändrade senare själv detta till "Du gamla, du fria". Sången trycktes första gången 1845 i samlingen "Valda svenska folksånger".

Skansens grundare Arthur Hazelius, var även den som började fira svenska flaggans dag. Han fick den lätt senile kung Oscar II att delta vid firandet. Vid tillställningen sjöngs en sång, Du gamla, du friska, kungen reser sig upp och därefter har Sverige en nationalsång. Dock med den lilla ändringen att friska och ersatts med fria.

De två sista verserna har aldrig varit särskilt välkända och sjungs sällan. Vissa, främst nationalister och andra, anser att en vänsterkonspiration drivit kampanj mot dem med motivationen att de var för patriotiska. Den förklaringen är i och för sig plausibel. Men en annan, alternativ, förklaring är att det inte alls är något konstigt eller speciellt med de två sista verserna. På senare tid blir det allt mer vanligt att de två vanliga verserna upplevs som för otympligt och långt att sjunga - i många sammanhang framförs bara den allra första.

Du gamla, du fria kom att betraktas som svensk nationalsång under en period då liberalismen var politiskt korrekt. Detta ledde till att mer patriotiska sånger, som t.ex. Stenhammars Sverige, inte kom ifråga som svensk nationalsång eftersom dess författare och kompositör ansågs som alltför konservativa.

//Stolt pappa till Nathalie och Isabell
  • gbgumman

Jag säger inte att jag snöat in mig på saker som hände för 300 år sedan. Men jag hyllar det inte med en sång. STOR skillnad. Om det är någon som tar upp saker som hände för 300 år sedan så är de väll de som sjunger sången "du gamla du fria".

"försökte bara få hannispannis att förstå"

jaja

Jag är stålt över personer som jag tycker har gjort något bra/varit duktiga, inte över länder och annat opersonligt.

Ber om ursäkt för alla stavfel/En bibliotekarie med dyslexi
  • morotsland

hannispannis: Tack för att nån förstår mig lite! Förståre inte hur man kan tycka att det känns kul att sjunga en så vidrig text.

• Apif la deuxième

På vilket sätt är texten vidrig?

Svar på tråden Är det fel att spela svenska nationalsången på skolavslutningar?