Inlägg från: lena ekman |Visa alla inlägg
  • lena ekman

För oss med migrän

Hej, vill gärna vara med här. Har vanlig migrän och hortons huvudvärk. Haft migrän sen jag var sju år och på den tiden hette det att barn inte kan ha migrän. Nu på senare tid har jag haft lyckan att möta bra läkare men tyvärr har de inte hittat någon medicin som funkar fullt ut. Så migrän är = sängliggande för mig oftast.

• lena ekman

Jag har märkt att rutiner är viktiga. Samma med maten, får inte bli hungrig då är det kört. Har jag haft det stressigt och vet att jag får slappa tar jag alltid två alvedon, för annars bryter det ut på en gång. Alvedonen fixar det oftast. Coca cola är också en höjdare. Och en sak som kan hjälpa mig att stoppa det är choklad, men inte med för mycket kakao (tror det är sockret som gör det). Men för mycket socker kan ge migrän så godisfrossa är inget för mig.
    Hortons är det värre med, det bara kommer utan förvarning och då är jag liggande i två dygn och mer eller mindre bakfull det tredje.

• lena ekman

Eliin, det låter som Hortons huvudvärk, det har jag med. Några andra symptom?

• lena ekman

Tänk det är så otroligt att det är en så vanlig sjukdom och ända finns det inget ordentligt botemedel.

• lena ekman

Det kan vara ärftligt men behöver inte vara det. Man kan ärva det och man kan få migrän utan att man ärvt det.....

• lena ekman

Sitter och försöker hämta mig efter ett mycket lindrigt anfall. Det stora problemet just nu är att jag är fruktansvärt söt sugen och har inget hemma och tar mig ingenstans att köpa. Tansken på det gör att värken inte riktigt vill försvinna.

• lena ekman

Jag kan absolut inte äta pasta när jag har migrän eller nyss har haft.
    Däremot hamburgare och pommesfrites, eller stekt kött, fet sås och potatis.
    Cocacola är jättebra i lagoma mängder. För mycket slår det bakut.
    Vanligt godis får jag inte i mig, men chips.
    Sen är alla lukter jättetydliga när jag är på väg att få migrän.

• lena ekman

Vintersaga, det lät ju lysande Då har man ju något att skylla på

• lena ekman

Cilla R din andra variant av migrän, har du några andra symptom? Var sitter huvudvärken, vandrar den?

Till alla här, märker ni att er mage krånglar när ni är på väg att få/har migrän?
    Var en gång på någon slags massage, bara på skoj, kommer inte ens i håg vad den hette. Tjejen som gav denna sa att jag hade problem med min mage och därför led av huvudvärk.... hade varken talat om det ena eller det andra för henne. Lite spooky

• lena ekman

Vintersaga det låter rimligt med tanke hur min mage reagerar på min migrän eller om det är tvärtom. Jag har försökt hålla reda på vad jag äter men har inte hittat något samband.

• lena ekman

Egentligen inte migrän men ack så vanligt. Upptäckte idag hos min sjukgymnast att TENS-maskinen kan användas mot spänningshuvudvärk.

• lena ekman

Slutat med p-piller. Har nu bara 2 X 3 dagar i månaden kanon härligt till skillnad från ca 20 dagar i månaden.

Svar på tråden För oss med migrän