• Loppeloppan

Sprutorna på flyget

Detta är kanske en helknäpp fråga, men jag måste ställa den.
    Under den perioden då jag ska börja med sprutorna kommer jag att flyga till och från Stockholm. Kan det bli problem att ha dem i packningen? Alltså i kontrollen? Diabetiker gör det väl hela tiden, så det borde ju inte vara något problem. Är ändå bara tvungen att fråga. Så man inte åker fast för narkotikabrott eller något Fast numera används ju i och för sig "pennor". När jag gjorde mina första icsi var man ju som värsta pundaren och knackade bort luftbubblor ur en riktigt spruta!

• Svar på tråden Sprutorna på flyget
  • Loppeloppan

Tack för era svar!
    Jag ska kolla med flygbolaget.
    Då var ju inte frågan så knasig ändå

• Loppeloppan

Tack för era svar!

Pratade med cura och de sa att det inte behövdes intyg men att jag kunde ha med IVF-schemat.

Jag ska flyga med Fly Me och han jag pratade med verkade inte ha koll. Jag förklarade att det var hormonsprutor - pennor som diabetiker har - och att jag gärna tog med intyg från kliniken. Han bad mig vänta och återkom efter en lång stund och sa att de föredrog att jag checkade in grejerna i min vanliga resväska. Han sa att eftersom jag inte bhövde grejerna på planet så skulle jag heller inte ha dem i handbagaget. Jag påpekade att bagage ibland försvinner, men det verkade inte spela någon roll.

Kollade sen på deras hemsida och enligt deras (och EUs) standardregler så får man ha med sig grejerna i handbagaet eftersom det är läkemedel.

Orkar inte fråga runt mer, blev lite sur över svaret jag fick. Jag packar ner sakerna i resväskan och hoppas att väskan kommer som den ska. Det är ju trots allt inte vanligt att väskor försvinner. Och skulle det vara så illa så får jag ringa cura när jag väl är i Stockholm. VIll inte råka ut för strul i kontrollen.

Tack igen för era svar!

• Loppeloppan

På Fly Mes hemsida står det följande hänvisning till EU-förordningen;

Passagerare får inte medföra följande föremål till behörighetsområden eller i flygplanskabinen:

- Vassa föremål, oavsett längd, som kan användas som stickvapen. Undantagna är sprutor som innehas för medicinskt bruk. (Detta är ett tilläggskrav som tillämpas i Sverige och i många andra länder).

Alltså borde det inte vara något problem att flyga med sprutorna. Fasen, blir ju skitnervös när jag läser ditt inlägg, Maria. Jag tänker nog om och tar dem i handbagaget ändå.

Tack för era svar och synpunkter.

Svar på tråden Sprutorna på flyget