Inlägg från: Bulldog76 |Visa alla inlägg
  • Bulldog76

Låna till bil?

vad är det för fel att låna till en bil??? Det är ju jättevanligt.
    Kan inte hålla med om att det är förkastligt, är inne på bil nr 2 med avbetalning. Jag ser det som en Leasingkostnad. 6000 i månaden??? vad är det för kalkyl?

betalar idag 2400 per mån i avbetalning på en ny SÄKER bil. Många kör tyvärr runt i osäkra bilar osv, men det är en annan diskusiion.
    Som ekonom vill jag säga att det inte alls är smartare att först spara ihop pengarna och sen köpa bil. Man måste räkna på alternativkostnaden, visst betalar du ränta, men räknar man på allt som du inte kan konsumera för att man sparar till en bil så blir det ingen större förlust, intäktsräntan är för dålig för det.

Har man väl köpt första bilen på lån, betalar man av på den, och man kan byta bil utan att ha betalat hela. då betalar man av resten av lånet för föräljningspriset, resten lägger man som kontantinsats på den nya.
    Vet ni hur skönt det är att slippa besöka verkstäder, mecka och framför allt. slippa besiktning.

• Bulldog76

Hm, nja jag kan väl kanske gör aen kalkyl. Men akta dig för leasing som finns på bil för privatpersoner. du betalar lika mycket i månaden, om inte mer, för leasing än avbetalning på bil.

säg att att du har bilen i tre år, och leasingkostnaden är 2200 per månad då har du betalat 79200 för att ha bilen. sen är kontraktstiden slut och du får lämmna tillbaka den utan att du får ut något av det. Lånar du till bilen så har du betalat av samma belopp och säg att du får och resten som du fått över går som insats till ny bil.

Kalkylen är att du betalar 20% kontant och avbetalar resten. på allt melllan 3-8 år. Ibland längre.

Verkstaden har jag inte behövt besöka mer än på service, andra fel har gått på Garanti.

Några 6000 per månad för armortering blir det inte. säg 2000 för lånet och sen skatt försäkring bensin etc ca 3000 (högt räknat kanse) 5000 per mån totalt för att ha bil.

återkommer med mer senare, ska jobba.

• Bulldog76

hehe, tack,
    Vi handlade för en v40 för 200 000, och betalade en kontantinsats på 70tkr. lån på 130000 som vi tagit på 4 år. betalar av ca 2500 per mån, som sjunker efterhand.

Det finns två typer av lån "annuitetslån" (alla bilhandlare har den varianten) och rak avbetalning, (fr Banken)
    Skillnaden med dessa är att Annuitetslån så bestäms en fast månadsavg som är samma varje månad(bra om man vill ha koll på månadskostnaden). det andra är förmånligare tycker jag för då ändras månadskostnaden hela tiden till hur mycket skuld dete är kvar.

Första avbetalningen är högst o dörefter sjunker den. En sak som gör rak avbet bättre är att du armoterar av en större summa i förhållande till räntan än med det andra lånet.

Ponera att du har tagit ett lån på 5 år, du vill byta bil efter tre, med nnuitetslån har du större skuld kvar än med rak avbetalning för att med annuitetslånet så betalar man ju samma måndaskostnad och då är räntedelen högre i förhållande till armorteringen i början av lånet än i slutet.

Rekommenderar bara annuitet om man tänker ha kvar lånet tiden ut och inte lösa det i förväg.
    Blev mycke text, men hoppas det hjälper.
    Man behöver som sagt inte ha betalat av hela bilen innan man säljer den utan bara ha ett göre restvärde kvar på den än skuld.

Exempelvis ska sägas att räntekostnaden för vårt lån är på ca 9000 för hela låneperioden.

Akta er från lånen på "snabbbanker" typ GE capital etc. Skyhöga räntor typ 15-25 %

Svar på tråden Låna till bil?