Inlägg från: foppa77 |Visa alla inlägg
  • foppa77

Låna till bil?

Det dyker upp många kostnader i och med att man ska ha barn har jag märkt,

fick nyligen ett tips av en bekant angående bilköp och bostadsbyte som jag tänkte dela med mig av.

OM ni står i skede med att köpa bostad (villa/bostadsrätt) och bil, är det bäst att köpa bostaden först eftersom bankerna ser att en Bil bara är en stor kostnad och inte ser den som en säkerhet mot lånet. Bilhandlarna däremot ser Bilen som säkerhet och ser inte ett bostadslån som ett hinder till billån.

Kan vara värt en tanke... Sen måste man ju givetvis räkna på om man har råd med båda sakerna.

En nybil kostar i snitt ca 250.000kr, 20% kontantinsats måste man kunna lägga dvs. 50.000kr. De vanligaste alternativen är en restskuld på 30% (75.000kr) och en avbetalningstid på 48 månader (4år). Det man gjort i första läget är att man sänkt lånebeloppet till 200.000kr med kontantinsatsen. Sen har man reducerat månadskostnaden med restskulden på 75.000kr. Så det man baserar måsnadskostnaden är avbetalningen på lånebeloppet (250.000-50.000-75.000kr) 125.000kr som ska betalas av på 48 månades dvs. 2604kr/månad + ränta som ligger runt 5% på HELA Lånebeloppet (200.000kr) dvs. 833.33kr/månad eller 10.000kr/år. Så månadskostnaden för en nybil landar på ungefär 3440kr.

Det som tillkommer är försäkring, skatt och drivmedel.

Fördelar med ny bil : I regel så ingår 3års vagnskadegaranti så endast halvförsäkring behöver tecknas. I vissa fall ingår fri service i 3år, 2års nybilsgaranti och assistansförsäkring. Ingen besiktning behövs på 3år.

Nackdelar med ny bil : Bilen tappar 20% av nybilspriset när den kommit ur fabrik, den relativt höga månadskostnaden.

Fördelar med begagnad bil : Billigare i inköp

Nackdelar med begagnad bil : Helförsäkring, Kan uppstå dyra verkstadsbesök, besiktning varje år...

Lite allmänt om bilköp och kostnader, det var mitt första bidrag i detta forum.

Ha det bäst allihopa !

// Foppa77

Svar på tråden Låna till bil?